Highlights

  • 14 procent bijtelling

  • bijzondere textuurlak

  • design subtiel gewijzigd

De bestverkopende Peugeot van dit moment is de 208. Na 3 jaar vinden de Fransen het tijd voor een update. Het uiterlijk kreeg een opfrisbeurt en er zijn talloze nieuwe personaliseringsmogelijkheden. Zowel het in- als exterieur kan kleurrijk worden aangekleed. Voor kilometervreters is er een nieuwe ultrazuinige BlueHDi dieselvariant met 14 procent bijtelling. Die zal zeker in Nederland voor een (zakelijke) verkoopimpuls zorgen. Ik ben vooral benieuwd naar hoe die rijdt.

Peugeot heeft met de 20…-serie altijd een succesnummer in handen gehad en de 208 is daar geen uitzondering op. Op het moment van schrijven rijden er al bijna 1 miljoen exemplaren van de 208 rond. Rondom het Oostenrijkse Graz mag ik voor het eerst rijden in de vernieuwde 208.

Bijzondere matte lak voor een kleine meerprijs

Bekijken

De facelift van de 208 herbergt een heuse primeur. De auto is leverbaar met twee speciale textuurlakken met een ruw oppervlakte, die mat en glans op fraaie wijze combineren. Zowel het Ice Grey als Ice Silver geeft de 208 een exclusieve uitstraling. De kunst zit ‘m in het geoptimaliseerde productieproces, waardoor de meerprijs slechts 780 euro bedraagt.

De nieuwe grille, tweekleurige koplampen en ‘leeuwenklauw’ led-achterlichten maken onderdeel uit van de facelift. Daarnaast kun je voor zowel het interieur (550 euro) als exterieur (350 euro) stylingpakketten bestellen in de kleurenthema’s ‘lime yellow’ of ‘menthol white’. Het dashboard is ongeacht de gekozen kleuren netjes afgewerkt en leuk vormgegeven.

Zitten

De stoelen van de 208 zitten uitstekend en bieden prettig veel zijdelingse steun. De ruimte achterin is voor zo’n compacte auto verrassend goed. Voorstoelen en stuurwiel zijn uitgebreid verstelbaar, maar de afleesbaarheid van de extra hoog geplaatste tellers is niet voor iedereen optimaal. Afhankelijk van hoe je het kleine stuur hebt versteld valt een deel van de tellers weg achter de stuurrand. De rechthoekige kofferbak is met 285 liter van een prima formaat. Met de in ongelijke delen neerklapbare achterbank breid je de laadruimte uit naar 743 liter.

Aan de achterkant van de 208 is nieuwe, opvallende led-verlichting te vinden.

In het heuvelachtige Zuid-Oostenrijkse landschap blijkt ‘ie prima op z’n taak berekent.

Bedienen

De 208 is geheel in lijn met de heersende mode voorzien van een groot touchscreen (standaard vanaf de Active), waarmee je de multimedia bedient. Dat maakt van het dashboard een opgeruimd geheel, al mis ik soms fysieke knoppen voor de belangrijkste functies. De menustructuur is gelukkig eenvoudig en het navigatiesysteem functioneert prima. Linksonder het stuurwiel zit een extra hendel voor de cruise control (of snelheidsbegrenzer, die standaard is). Voor de radio zijn er beter zichtbare knopjes op het stuurwiel aanwezig.

Rijden

De nieuwe 1.6 BlueHDi-motor is leverbaar met vermogens van 75 en 100 pk. Voor de sterkste betaal je slechts 800 euro meer en dat lijkt me dan ook de fijnste en beste keuze. In het heuvelachtige Zuid-Oostenrijkse landschap blijkt ‘ie prima op z’n taak berekent. De BlueHDi is beresterk, met 254 Nm koppel voel je vanaf zo’n 1.500 tpm trekkracht in overvloed. Met 100 pk op slechts 1.065 kg leeggewicht sprint ‘ie bovendien in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/u en behaalt een top van 187 km/u.

De BlueHDi is dus rap en wordt enkel afgeremd door z’n lange versnellingsbakverhoudingen. Wie met de prettig schakelende vijfbak te enthousiast en zuinig opschakelt, zal merken dat de fut er gauw uit is. Bij 50 km/u in 4 en 80 km/u in 5 draait de motor amper 200 tpm boven stationair. Dit geeft weliswaar een verbruiksvoordeel op constante snelheden en vlakke wegen, maar in de bergen (waar ik de 208 rijd) was een zesbak mooier geweest voor de krachtspreiding. In theorie zou de BlueHDi 1 op 33 kunnen halen, maar tijdens deze persintroductie verdubbelde dat verbruik. In Nederlandse rijcondities zal je gemakkelijker beter dan 1 op 20 scoren.

De vernieuwde 208 is als benzine nu ook leverbaar met de enorm verbeterde automatische transmissie (‘EAT6’), die de gerobotiseerde handbak van weleer gauw doet vergeten. De nieuwe automaatbak schakelt soepel en relaxed en vormt een prachtig paar met de driecilinder turbomotor van de 110 pk sterke 1.2 Puretech-motor. Met zes versnellingen heeft de automaat één verzet meer en daardoor een betere krachtspreiding dan de handbak. Hij stoot slechts 1 gram extra CO2 uit en haalt een keurig praktijkverbruik van 1 op 15 in de bergen.

Active City Brake werkt!

De 208 is verder een heerlijke auto om mee over smalle en bochtige heuvelweggetjes te rijden. Het onderstel is comfortabeler dan dat van een Citroën DS3 en biedt meer dynamiek dan dat van een Volkswagen Polo. De 208 stuurt lekker direct zonder nerveus te worden en het kleine stuurwiel bewijst daadwerkelijk z’n meerwaarde als je even lekker wilt sturen. Op veiligheidsvlak is er nu Active City Brake (300 euro) leverbaar, een systeem dat kop-staartbotsingen tussen 5 en 30 km/u beperkt of zelfs voorkomt – zoals ik bij een demonstratie zelf kan ervaren.

Betalen

Peugeot levert de extra voordelige ‘Blue Lease’-uitvoering van de BlueHDi voor zakelijke rijders. Die is gebaseerd op de al aardig complete ‘Active’-uitvoering (met airconditioning) en heeft als extra’s een navigatiesysteem, digitale radio, een middenarmsteun en mistlampen vóór. De Blue Lease Executive en Premium zijn gebaseerd op de luxere Allure, de Premium voegt naast de eerder genoemde opties ook nog parkeerassistentie en een panoramadak toe. De 1.6 BlueHDi Blue Lease met 100 pk is er vanaf 17.790 euro en dat is een concurrerende prijs, met als voordeel een bescheiden bedrag aan maandelijkse bijtelling.

Samenvatting en conclusie

De vernieuwde Peugeot 208 staat er met z’n opgefriste uiterlijk weer als nieuw bij. Met de bijzondere textuurlakken en stylingpakketten kun je ‘m een persoonlijk tintje geven. De nieuwe BlueHDi-motor is krachtig en vlot, maar zou gebaat zijn bij een zesversnellingsbak. Het compacte stuurwiel draagt bij aan de prettige rijdynamiek.

Het toverwoord voor de vernieuwde 208 is bijtelling, want met slechts 14 procent staat de BlueHDi weer op de shortlist van menig leaserijder. De compacte Peugeot heeft echter meer troeven, want hij rijdt erg prettig en is (nog meer) op smaak te brengen. Met de aantrekkelijk geprijsde Blue Lease-uitvoeringen en betaalbare optie- en stylingpakketten heeft ‘ie alles in zich om het succes van vorige generaties Peugeot voort te zetten. Op naar de twee miljoen!