Highlights

  • nieuwe sportcoupé

  • atmosferische V8

  • straks ook als hybride

Met de komst van de nieuwe RC betreedt Lexus (opnieuw) het segment van de sportieve coupés. Die eigenwijze Japanners doen dat meteen goed en introduceren de auto eerst als RC-F, met een 477 pk sterke vijfliter V8-motor. Vooral dat laatste getuigt van lef, want de Duitse concurrenten zijn collectief ‘gedownsized’ naar zescilinders met turbo. Met de ‘Radical Coupé’ vaart Lexus z’n eigen koers, iets wat ook in het design tot uiting komt. Kom maar op met die sleutels!

Alvorens ik de heftige RC-F beschrijf, is het goed om te weten dat er ook bereikbaardere versies van de RC zijn aangekondigd. Er komen twee viercilinders, een 2.0 turbo en een hybrideversie. Met name die laatste zal door z’n lage uitstoot interessant zijn voor Nederland, want de RC 300h zal hoogstwaarschijnlijk van 20 procent bijtelling profiteren. De hier geteste RC-F verdubbelt niet alleen de prijs, maar ook de hoeveelheid pk’s.

Bekijken

De RC-F laat zijn spierballen duidelijk zien, de testauto ziet er ronduit agressief en ‘racy’ uit. Met z’n uitbundige spoilerwerk, bodykit en diagonaal geplaatste uitlaten zou ‘ie zo de hoofdrol in The fast and the furious kunnen spelen. De hier geteste RC-F Luxury Edition heeft donkere 19 inch wielen (950 euro) en ‘Solar Flare’ metallic lak (1.250 euro), waarmee hij behoorlijk de aandacht trekt.

De toerenteller achtergrond verandert mee met de gekozen rijstand

Het interieur van de RC-F vertoont veel overeenkomsten met dat van de laatste generatie Lexus IS. De hoge middentunnel geeft een geborgen gevoel en heeft overzichtelijk gegroepeerde knoppen. De volledig gedigitaliseerde tellers voor je neus bieden een prominente plek aan de toerenteller, waarvan de achtergrond mee verandert met de gekozen rijstand. Carbon-look sierlijsten versterken het racegevoel, maar tegelijkertijd is de RC vooral erg luxe. De afwerking is bovendien verfijnd en bijna overal zijn mooie materialen gebruikt.

Zitten

De lederen sportkuipen van de RC-F zitten uitstekend en bieden veel zijdelingse steun. Het driespaaks stuurwiel is voorzien van schakelflippers en de versnellingspook staat dicht bij het stuurwiel. Achterin is er nog verrassend veel ruimte voor twee extra passagiers, als die niet van bovengemiddelde lengte zijn zitten ze prima. De rugleuningen van de voorstoelen bieden een leuk doorkijkje met de twee roostertjes op schouderhoogte. De bagageruimte is met 366 liter groot genoeg voor een roadtrip voor twee.

Bedienen

Lexus heeft aandacht besteed aan de ergonomie en dat levert een opgeruimde middentunnel op. Centraal bovenaan het dashboard bevindt zich het multimediascherm dat zich middels een touchpad in het verlengde van de armsteun laat bedienen. Deze ‘muis’ werkt vrij aardig en beter dan eerdere versies, maar er zijn gebruiksvriendelijkere oplossingen.

Torque Vectoring Differential biedt de keuze uit Standard, Slalom en Track; ik kan niet wachten om ze allemaal uit te proberen!

Rechts van de versnellingspook kun je de rijinstellingen selecteren. Een draaiknop biedt de keuze tussen Eco, Normal, Sport en Sport+. Daarnaast zijn er nog afzonderlijke knoppen voor de sneeuwstand, tractiecontrole en het optionele Torque Vecturing Differential. Die laatste biedt de keuze tussen de standen Standard, Slalom en Track. Ik kan niet wachten om ze allemaal uit te proberen!

Rijden

Als je de rit in ‘Eco’ of ‘Normal’ begint zal je niet meteen voelen welk krachtspotentieel er schuilgaat onder je rechtervoet. Sterker nog, de Lexus RC-F rijdt in die standen zelfs best comfortabel en de achttrapsautomaat schakelt onmerkbaar zacht door naar het hoogste verzet. Daardoor blijft het opvallend rustig en stil aan boord. Tijd dus om wat herrie te schoppen en de Sport-stand in te schakelen, om de RC-F daarmee in een heus scheurijzer te transformeren. Besturing en motorgeluid worden direct zwaarder. Het schakelprogramma kiest een lagere versnelling voor een vuurklare reactie. Het gaspedaal kan gevloerd worden en precies bij 3.500 tpm volgt een (nog) explosievere acceleratie die vergezeld wordt door een zware brul. Wat een power en wat een geluid! De V8 buldert erop los en het motorgeluid wordt (via de speakers) op fraaie wijze versterkt voor nog meer sensatie. In slechts 4,5 seconden spurt de RC-F van 0 naar 100 km/u en vlamt door naar een topsnelheid van 280 km/u. Wanneer je zelf de schakelflippers gebruikt in Sport+ heb je nog meer plezier en kun je spelen met het tweeledige motorkarakter. De vermogensafgifte van de atmosferische V8 is vergeleken met die van een turbomotor beter te doseren.

Lexus heeft een prachtige balans tussen dynamiek en comfort gevonden voor het onderstel, zodat het rijden met de RC-F uitdagend maar niet vermoeiend is. Hij stuurt scherp, maar niet nerveus direct. Je voelt de grenzen van de grip goed aan, zodat je minder snel (onaangenaam) verrast wordt. Schakel je de Slalom- of Track-stand in van het Torque Vectoring Differential, dan worden bochtige weggetjes pas echt een feest. Met name bij het uitaccelereren wordt de RC-F levendiger aan de achterkant en zorgt hij voor een optimale krachtsverdeling tussen de achterwielen. Desondanks rijdt de RC-F niet zo hardcore sportief als ‘ie eruit ziet, daarvoor helt ‘ie teveel over en is ‘ie met 1.740 kg net wat te zwaar.

Precies bij 3.500 tpm volgt een nog explosievere acceleratie en zware brul

Betalen

Rijplezier heeft z’n prijs en dat gaat zeker op voor dit type auto in Nederland. Naast de gebruikelijke BTW vloeit nog eens één derde van de aanschafprijs in de vorm van BPM naar de diepe zakken van minister Dijsselbloem. Inclusief een aantal comfortverhogende zaken zoals het schuifdak (1.450 euro), de prachtige geluidsinstallatie van Mark Levinson (1.150 euro), diverse veiligheidssystemen en het Torque Vectoring Differential (4.250 euro) komt de totaalprijs op 133.954 euro. Daar krijg je wel een unieke auto voor terug, die verrassend veelzijdig is en inzetbaar voor alledag. Het brandstofverbruik blijft bij een beheerste rijstijl eenvoudig binnen de perken. 1 op 9 is net zo makkelijk haalbaar als 1 op 6.

Samenvatting en conclusie

De RC-F beschikt over sportwagenprestaties dankzij z’n sensationele V8-motor. Rustig bij lage toeren en opzwepend als ‘m doortrekt. De rijdynamiek wordt benadrukt door de verschillend rijstanden, al kent het onderstel slechts één setting. Het interieur geeft een geborgen gevoel en zit vol luxe, terwijl de ruimte achterin verrassend goed is. De afwerking is geraffineerd en dat geldt ook voor de rij-eigenschappen.

De Lexus RC-F is net zo snel, maar minder furieus dan ‘ie eruitziet. Dankzij z’n atmosferische motor is het een lekker pure rijmachine, die zowel vermakelijk als comfortabel kan zijn. Onder z’n gewaagde uiterlijk gaat een uiterst geraffineerde sportwagen schuil, die zich op verrassende wijze weet te onderscheiden van de concurrentie.