Highlights

  • achttraps automaat

  • heel erg groot

  • altijd met V8-motor

De Escalade is het paradepaard van Cadillac in Nederland. Met zijn opvallende uiterlijk laat ‘ie dat ook duidelijk zien. Zeker in ons land is deze mastodont een bijzondere verschijning. Laat die leds maar ‘shinen’ en de V8 brullen, de Escalade is back in town.

Filmsterren en vermogende families laten zich graag vervoeren in een Cadillac Escalade. Het draait bij auto, naast het design, vooral om comfort, ruimte en luxe. In Europa kennen we genoeg ‘dikke’ SUV’s, maar die verbleken naar deze Amerikaan. Naast de Escalade lijkt de Range Rover een guppy, om over de Porsche Cayenne en BMW X5 nog maar te zwijgen.  

Als je deze grille in je binnenspiegel ziet denk je maar één ding: aan de kant!

Bekijken

Iedereen heeft er zijn mening over, maar over een ding kan iedereen het met elkaar eens zijn: je kunt niet om de Escalade heen. Hij maakt de tongen los. Z’n opvallende ledverlichting, die zowel de voor- als achterzijde siert, valt dag en nacht op. De wielen zijn met 22 inch als vanouds enorm en passen uitstekend onder het massieve koetswerk van de Escalade. Als je de grote grille in je binnenspiegel ziet verschijnen denk je maar één ding: aan de kant!

Al bij het instappen voel je jezelf een echte VIP. De treeplanken schuiven elektrisch onder het koetswerk vandaan om je een opstapje tot het weelderige interieur te geven. Het afwerkingsniveau is naar een hoogwaardiger niveau dan voorheen bracht. Dashboard, deurpanelen en middenconsole zijn met leder bekleed en geven je het gevoel alsof je in een luxe privéjet zit. Daarnaast zorgt de beige kleur voor een ruimtelijk gevoel in het interieur.

Zitten

De enorme stoelen zijn zacht en comfortabel, als de sofa in je woonkamer. Een achterbank is er niet, in plaats daarvan zijn er twee ‘captain seats’ waarop je net zo lekker als voorin zit. De achterbank op de derde zitrij biedt plaats heeft drie zitplaatsen, die vooral voor kinderen geschikt zijn.

Qua bagageruimte kom je helemaal niets te kort, zelfs met alle banken en stoelen omhoog houd je nog 431 liter over. Klap je de bank op de derde rij (elektrisch) naar beneden, dan ontstaat er een vlakke laadvloer waar je 1.461 liter bagage in kwijt kunt.

De 22 inch wielen passen prima bij het massieve koetswerk van de Escalade.

Zo lastig als het lijkt, zo eenvoudig laat de Cadillac zich bedienen.

Bedienen

Analoge tellers zijn verleden tijd in de Escalade, een groot TFT-scherm is ervoor in de plaats gekomen. Hierop kun je zaken als rij-informatie aflezen of bijvoorbeeld de kaart van het navigatiesysteem tevoorschijn toveren. Het nieuwe multimediasysteem werkt vlot via het aanraakscherm en geeft de informatie mooi weer. Daarnaast biedt het systeem alle functionaliteiten die je op een moderne auto van dit kaliber mag verwachten. Een uitblinker is het Bose audiosysteem, mooi zuiver klinkt en een hoog muziekvermogen heeft.

Rijden

Zo lastig als het lijkt, zo eenvoudig laat de Cadillac zich bedienen. De automaathendel die zich traditioneel achter het stuurwiel bevindt, laat zich soepel in ‘D’ zetten. De besturing is in de stad lekker licht en wordt naarmate de snelheid toeneemt zwaarder. Dit is een groot voordeel ten opzichte van zijn voorganger, die wat indirecter en een stuk lichter stuurde. De rijdynamiek is verbeterd, waaraan onder andere het vernieuwde adaptieve onderstel zijn steentje bijdraagt. Die past zich namelijk aan de ondergrond aan, waardoor de Escalade in bepaalde omstandigheden meer tegendruk geeft en niet ‘Amerikaans’ deint.

Als je uit een kleinere auto komt, en dat gaat al snel, is het even wennen aan de hoge zit en het uitzicht op het enorme voordek – de motorkap. Doordat de grote SUV volop is voorzien van camera’s en andere hulpmiddelen voor parkeren en rijden, is het geen kunst om de auto zelfs in de kleinste parkeerplaatsen te manoeuvreren. Bij het uitrijden van een parkeervak krijg je doormiddel van trillingen in je stoel de melding dat er verkeer aankomt. De stoel trilt alleen aan de kant waar het verkeer vandaan komt, wat resulteert in een linker- of rechterbilmassage.

De krachtbron is nog altijd de bekende 6,2-liter V8 benzinemotor, die na de laatste upgrade 426 pk en 610 Nm sterk is. Hiermee schiet de 2.751 (!) kg zware Escalade in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, wat absoluut rap is voor zo’n grote auto. De nieuwe achttraps automaat schakelt een stuk vloeiender dan oude zestraps versnellingsbak. Het geluid dat de V8 produceert is nog altijd bruut en blijft de nekken van omstanders verdraaien, vooral in tunnels of smalle straatjes.

Tot ongeveer 120 km/u kan je op de helft van het aantal cilinders rijden, om brandstof te besparen. Als je niet te gek doet is 1 op 8 haalbaar. Dat is even zuinig als de (inmiddels niet meer leverbare) Escalade Hybrid die ik een aantal jaar geleden reed.

Welke uitvoering je ook kiest, de uitrusting is altijd weldadig.

Betalen

De Escalade is er vanaf 163.000 euro, hiervoor krijg je al een hele complete Premium-uitvoering. De gereden testauto is een aangeklede Premium, die met 173.000 euro op het prijsniveau van de iets completere Platinum-uitvoering komt. De verschillen zitten ‘m vooral in de soorten leder en de grootte van de wielen. Wat motoren betreft houdt Cadillac het eenvoudig, je kunt alleen de 6.2 V8 kiezen.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Cadillac Escalade is op elk gebied een indrukwekkende auto. Hij ziet er elegant uit voor zover dat mogelijk is, is verfijnd afgewerkt en biedt veel binnenruimte en comfort. Daarnaast voelt de aandrijflijn soepel aan, is de rijdynamiek sterk verbeterd en het verbruik (voor z’n formaat) zeer acceptabel.

Wie zich wil onderscheiden met iets compleet anders dan de geijkte Europese SUV’s, heeft aan deze Cadillac een imposant alternatief. Is het grootste nog niet groot genoeg? Bestel dan de halve meter langere ESV (Extended Version), die naast het comfort ook (bijna) de ruimte van een privéjet biedt.