Highlights

  • tweede generatie XF

  • 180 kilo lichter

  • vanaf 47.400 euro

Met de fonkelnieuwe XF maakt Jaguar opnieuw jacht op de zakelijke rijder. De tweede generatie XF werd gedownsized met zuinigere motoren en een aluminium koetswerk. Hierdoor is de roofkat niet alleen lichter, maar beweegt ‘ie zich wendbaarder, sneller en efficiënter over het asfalt. Ik speel graag voor leaseprooi, om te testen hoe deze nieuwe Britse zakenlimousine de markt wil veroveren.

De Jaguar XF in de geteste dieselversie met automaat is zo’n 50 tot 100 kg lichter dan zijn Duitse concurrenten en maar liefst 180 kg lichter dan de vorige XF. 1.555 kilo is niet veel voor een sedan met een lengte van 4,95 meter. Ondanks z’n strenge dieet groeide de XF namelijk wel, het formaat en binnenruimte zijn namelijk toegenomen.

Bekijken

De nieuwe XF oogt op en top Brits, hij verenigt het charisma van James Bond met de sportiviteit van David Beckham. De hier geteste R-Sport uitvoering kan nog wel een maatje grotere wielen hebben, maar als ‘winterset’ zijn de 17 inch exemplaren prima. De coupélijn van de vorige XF is overgedragen aan de kleinere XE, de nieuwe XF heeft nu een derde zijruit naast het achterportier. Hierdoor is de XF van een vierdeurs coupé opgeschoven naar een ruime sedan, inclusief de bijbehorende interieurruimte.

Na het starten komt de automaatknop omhoog.

Kon je de interieurs van Jaguars van 10 jaar geleden nog het best vergelijken met een chique herensociëteit, tegenwoordig is ‘moderne loungeclub’ een betere vergelijking. Dat geldt zeker voor het meubilair van deze R-Sport, dat met stof en leder met contrasterend witte stiksels is bekleed. De afwerking van het interieur en de toegepaste materialen komen hoogwaardig over. Aluminium sierlijsten, een hoogglanszwarte middentunnel en een kevlarachtige dashboardinleg vervolmaken de sportieve ambiance. Dankzij het centrale aanraakscherm is het dashboard een strak opgeruimd geheel met weinig knoppen. De automatisch verrijzende luchtroosters en draaiknop voor de automaat zijn unieke kenmerken uit de eerste XF.

Zitten

Achter het stuur van de XF vind je al gauw een fijne zitpositie, de sportstoelen van de R-Sport bieden een prettige zijdelingse steun. Je zit verscholen achter de onderste raamlijn, wat de indruk geeft dat je laag en dichtbij het asfalt zit. De zwarte hemelbekleding versterkt het geborgen coupégevoel. Minder ideaal is de plaatsing van het gas- en rempedaal, die vrij ver naar het midden staan. In andere auto’s met automaat staan deze meer naar rechts. Achterin de XF zit je goed, nog beter dan voorheen dankzij meer been- en hoofdruimte. De riante kofferbakruimte is met 540 liter gelijk gebleven, een in drie delen neerklapbare achterbank kost 500 euro extra.

De XF kijkt gemeen uit zijn koplampen.

Kon je de interieurs van Jaguars van 10 jaar geleden nog het best vergelijken met een chique herensociëteit, tegenwoordig is ‘moderne loungeclub’ een betere vergelijking.

Bedienen

Het centraal geplaatste ‘InControl’-touchscreen (1.120 euro) biedt een gebruiksvriendelijke toegang tot de meeste instellingen en interieurfuncties. Het hoofdmenu is onderverdeeld in multimedia, klimaat, telefoon en navigatie. Aan weerszijden bevinden zich nog enkele fysieke sneltoetsen en onder het grote scherm  heeft de klimaatregeling een eigen bedieningspaneel. Op de middentunnel bevinden zich de pijltjestoetsen voor het selecteren van de vier verschillende rijstanden: van Winter naar Eco en Normal tot Dynamic. Let wel even op welke stand van de automaatknop je inschakelt, want wie blind draait zit wel eens onbedoeld in Neutraal of Sport. Ik ga voor Drive!

Rijden

Bij een koude start en tijdens het optrekken laat deze nieuwe XF duidelijk horen dat er een diesel ligt te ronken in het vooronder. Verder is de dieselmotor redelijk stil en zijn trillingen goed weg gefilterd. Met 163 pk en een trekkracht van 380 Nm voelt ‘ie bovendien krachtig genoeg aan. Vooral bij lage toeren pakt de motor mooi op en al bij 1.500 tpm voel je een lekkere duw in de rug. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt in werkelijkheid 1,5 tel langer dan de fabriek opgeeft, maar gevoelsmatig kom je niets tekort. De achttrapsautomaat van de Duitse specialist ZF is een voorbeeldige transmissie die ongemerkt vloeiend schakelt en altijd het juiste verzet kiest. Verrassend genoeg rijdt de Eco-stand het lekkerst, dan maakt ‘ie optimaal gebruik van de riante trekkracht onderin. Op constante snelheden is de tweeliter dieselmotor aangenaam stil en draait maar weinig toeren – bij 130 km/u nog geen 2.000 tpm. Uiteraard is dit gunstig voor het brandstofverbruik, dat met een testgemiddelde van 1 op 15 keurig is.

De verdere rijbeleving van de XF is buitengewoon dynamisch, met een communicatieve besturing: prettig direct maar nooit nerveus. Dankzij de achterwielaandrijving heb je zelden wielspin en voel je geen aandrijfreacties in het stuur. De wat sportievere afstemming van het R-Sport onderstel biedt een mooie mix van rijcomfort en een strakke wegligging. De nieuwe XF voelt daadwerkelijk lichtvoetiger aan dan z’n voorganger, met dank aan de forse gewichtsbesparing.

De geteste XF is een R-Sport-uitvoering, te herkennen aan de badges.

Betalen

Voor het eerst levert Jaguar ook een handgeschakelde versie van de XF en die profiteert met z’n CO2-uitstoot van slechts 104 gram in 2016 van 21 procent bijtelling. Daarmee is de XF uniek, er zijn slechts twee andere 21 procent-modellen in dit segment en dat zijn hybrides. De geteste XF met automaat in R-Sport uitvoering kost inclusief de schappelijk geprijsde optiepakketten net geen 60.000 euro. Zowel de catalogusprijs als het leasebedrag zit op gelijk niveau met die van de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse en iets boven die van de Audi A6. Daarmee is de XF een concurrerend geprijsd alternatief.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Jaguar XF is dankzij z’n gewichtsbesparing efficiënter en voordeliger dan voorheen. De viercilinder diesel voelt krachtig aan, maar mist nog wat verfijning. De sportieve rijdynamiek overtreft de verwachtingen, zonder dat het comfort daaronder lijdt. De achterpassagiers zijn eveneens gelukkig met meer bewegingsruimte.

De Jaguar XF is een volgroeide roofkat die de strijd beter dan ooit aankan. De gevestigde orde uit Duitsland kan z’n borst nat maken voor het gevecht om de leaseprooi. Wie bereid is zelf te schakelen profiteert bovendien van fiscaal voordeel, dat de lichtgewicht XF zelfs een voorsprong geeft.