Highlights

  • na 9 jaar weer terug

  • ook met CVT-automaat

  • 130 pk benzinemotor

Na 9 jaar keert Honda terug in het compacte cross-over segment met de gloednieuwe HR-V. Een belangrijk model in een klasse die nog steeds flink groeit. Honda belooft een veelzijdige auto te hebben gemaakt, door de combinatie van veel binnenruimte, een modern design en een hoge instap. Of de nieuwe HR-V echt zo goed is, ondervind ik tijdens een weekje sturen.

De vorige Honda HR-V kwam in 1999 op de markt en was z’n tijd eigenlijk ver vooruit. De excentrieke hoekige vormgeving en keuze voor een drie- en vijfdeurs variant maakten het tot een uniek model. In 2006 viel het doek voor de eerste HR-V en pas in de jaren daarna kwamen er steeds meer compacte SUV’s op de markt. Met de nieuwe HR-V doet Honda het helemaal anders, hij lijkt in niets meer op z’n voorganger.

Bekijken

Dat Honda met een onderscheidend model is gekomen, is een ding dat zeker is. De nieuwe HR-V heeft een heel eigen gezicht. De daklijn heeft zelfs iets weg van die van een coupé, terwijl de hoge neus met grote grille de cross-over imposanter maakt. De donkerblauwe lakkleur op de testauto geeft een bijzonder effect wanneer de zon erop schijnt, dan zie je ineens een paarse gloed over de auto. Zeker een aanrader voor wie z’n HR-V wat chiquer wil maken.

Het interieur van de nieuwe Honda steekt degelijk in elkaar en maakt een solide indruk. Het ziet er allemaal keurig uit en de materialen voelen hoogwaardig aan. Daarnaast ziet de halflederen stoelbekleding van de Executive-uitvoering er fris en modern uit, door de witte lijntjes die in het stoffen gedeelte verwerkt zijn.

Handig, die Magic Seats.

Zitten

De stoelen zien er niet alleen fraai uit, maar zitten ook nog eens comfortabel. Daarnaast biedt de HR-V bijzonder veel binnenruimte, veel meer dan je op basis van het uiterlijk en formaat zou verwachten. Achterin biedt ‘ie de beenruimte van een grote sedan. Daarnaast kun je met het Magic Seats-systeem de zitting van de achterbank in een handomdraai omhoog klappen, waardoor je een extra hoge laadruimte creëert achter de voorstoelen. Ideaal voor bijvoorbeeld een kinderfiets of bouwpakket.

Achter de grote achterklep gaat wederom een aangename verrassing schuil. De bagageruimte is maar liefst 470 liter groot en met de achterbank neergeklapt groeit deze zelfs tot een forse 1.533 liter. Deze laadvolumes passen bij auto’s van een klasse groter.

Bedienen

Wie eerder in een Honda heeft gereden, zal in de HR-V gemakkelijk z’n weg vinden. En ook voor wie nooit eerder in een Honda reed is alles intuïtief te bedienen. Op de geteste Executive-uitvoering is het prettig eenvoudig werkende multimediasysteem met aanraakscherm standaard.

De lakkleur geeft een paarse gloed. Als de zon schijnt...

De HR-V is een auto met echt Honda-DNA, wat tot uiting komt in de rijeigenschappen


Rijden

Honda levert één benzinemotor in de HR-V, een 1.5 die 130 pk sterk is. Je kunt kiezen tussen een handgeschakelde zesbak en een CVT-automaat. Die laatste heeft de testauto aan boord en Honda verwacht van de automaatversies dan ook de meeste te verkopen. Een automaat rijdt over het algemeen comfortabeler en past goed bij dit type auto. Vooral in de stad komt ‘ie goed tot zijn recht, daar is de HR-V een comfortabele cruiser. Ga je de snelweg op, dan moet je rekenen op een wat meer geluid bij accelereren. De CVT-automaat laat de motor hoog in de toeren klimmen om vaart te maken. Ben je eenmaal op snelheid, dan daalt het toerental en keert de rust terug. Het grote voordeel van deze CVT-automaat ten opzichte van een conventionele transmissie, is dat ‘ie vloeiend optrekt en de motor efficiënter laat werken  dan de handgeschakelde versie. Het resulteert in een praktijkverbruik van 1 op 17, wat uitstekend is voor een relatief hoge benzineauto met automaat.

De HR-V is een auto met echt Honda-DNA, wat tot uiting komt in de rijeigenschappen. De cross-over helt weinig over in bochten en is toch comfortabel op slechte wegen. De besturing past goed bij het sportief getinte onderstel en is redelijk precies met voldoende feedback over de stand van de voorwielen. Je hebt amper in de gaten dat je met een wat hogere auto onderweg bent.

De automaat heeft een meerprijs van slechts 300 euro.

Betalen

De prijzen beginnen bij 25.950 euro, daarvoor krijg je een al tamelijk complete Comfort-uitvoering. Deze instapversie kan je niet combineren met de CVT-automaat, dan moet je naar de luxueuze Elegance-uitvoering of de meest complete Executive. Op die versies kost de automaat slechts 300 euro extra en is dus zeker het overwegen waard! Daarnaast krijg je op de Executive-uitvoering standaard led-koplampen, een navigatiesysteem, panoramadak en fraaie lichtmetalen wielen. Buiten de metallic-lak (660 euro) zijn er geen andere opties, zo compleet is de Executive. Voor de geteste uitvoering mag je 31.550 euro bij de dealer achterlaten. Dieselen kan vanaf 28.390 euro, je krijgt dan de bekende 1.6 i-DTEC met 120 pk.

Samenvatting en conclusie

De HR-V is een stoere en onderscheidende auto die (vooral achterin) bijzonder veel binnenruimte biedt. Daarnaast heeft ‘ie een hoge instap en een flexibele achterbank en laadruimte. De CVT-automaat draagt bij aan het comfort en een gunstig brandstofverbruik. De aandrijflijn is perfect voor stadsverkeer, maar wat rumoeriger tijdens het optrekken naar hogere snelheden. De HR-V verrast met een Honda-typische strakke rijdynamiek.

Honda maakt met de HR-V een mooie comeback in het compacte cross-over-segment. Voor aantrekkelijke prijzen koop je een betrouwbare en comfortabele auto, met een bijzonder uiterlijk. Ben je praktisch ingesteld, maar wil je geen kolossale SUV rijden? Dan is de HR-V een interessante optie.