Highlights

  • spraakmakend design

  • hybride met 313 pk

  • vanaf 69.990 euro 

Alle nieuwe modellen van Lexus hebben een gewaagd design en nu ondergaat ook de vierde generatie Lexus RX de transformatie. In de Nederlandse prijslijst staat één motorvariant: een benzinehybride met 313 pk vanaf net geen 70.000 euro. Je hoeft ‘m niet in te pluggen en daarmee vaart de Lexus RX duidelijk z’n eigen koers. Het maakt de auto betaalbaarder, lichter en efficiënter, zo luidt de filosofie. Dat test ik natuurlijk graag uit.

Lexus doet niet aan stekkerhybrides. Een (nog) groter accupakket maakt dergelijke hybrides zwaarder en minder efficiënt als de verbrandingsmotor weer aan gaat. Bovendien nemen bestuurders niet altijd de moeite om te ‘stekkeren’. De RX 450h moet ‘altijd’ efficiënt zijn en daarom staat Lexus als hybride-pionier nog altijd achter z’n keuze om geen grotere accu’s met oplaadmogelijkheid te leveren.

Bekijken

Naast de onderhuidse technologie onderscheidt ook het design zich duidelijk van de massa. De ‘Darth Vader’-look valt is opvallend en voer voor discussie. Deze extra stoere F SPORT-line doet daar nog een schepje bovenop, met z’n 20 inch wielen, een donkere honingraatgrille en sneeuwschuiver in de voorbumper. De ‘Sonic Titanium’ metallic lakkleur maakt het plaatje compleet en benadrukt vooral in het zonlicht z’n complexe lijnenspel. Tijdens de testperiode waren de reacties unaniem positief: het gewaagde design van de nieuwe RX wordt gewaardeerd.

Rood leder: gewaagd en verfrissend.

De Lexus-importeur toonde nog meer lef toen hij het rode lederen interieur bestelde voor onze testauto. Op de foto’s oogt deze kleur nog intenser, ‘in het echt’ is het een verfrissende kleur. De hoge middentunnel en de diepe zit passen bovendien uitstekend bij de sportieve ambiance. Geborsteld aluminium sierlijsten en pedalen maken samen met de digitale tellers en het 12,3 inch breedbeeld multimediascherm de hightech uitstraling compleet.

Zitten

De achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen garanderen een uitstekende zitpositie, desgewenst laag verscholen achter de raamstijlen of juist wat hoger voor meer overzicht. Voor winterse kou en hete zomerdagen kunnen de zetels verwarmd dan wel gekoeld worden. Het ruimteaanbod achterin is net als in de vorige RX riant en de achterpassagiers kunnen hun rugleuning verstellen om relaxed achterover te zitten. Een derde zitrij is niet leverbaar voor de RX en de bagageruimte is met bijna 500 liter net iets kleiner dan gemiddeld in deze klasse. Voor meer laadruimte is de in drie ongelijke delen neerklapbare achterbank erg praktisch.

Bedienen

Het 12,3 inch grote multimediasysteem is gekoppeld aan een soort muis die zich via kunstmatige weerstanden over de knoppen op het scherm beweegt. Aan weerszijden bevinden zich ‘enter’-toetsen om te bevestigen, een ‘terug’-knop zit rechtsboven. De bediening is niet intuïtief maar voor de navigatie is de spraakbediening een uitstekend alternatief. Ook het prachtige Mark Levinson audiosysteem met 15 speakers maakt een hoop goed. Leuke gimmick voor de nieuwste smartphones is het draadloze oplaadplateau achter de versnellingspook. Rechts op de middentunnel bevindt zich tenslotte nog een draaiknop onder de noemer Drive Mode Selector, waarmee je tussen de verschillende rijstanden kunt switchen.

De Sonic Titanium-lakkleur benadrukt het complexe lijnenspel van de RX.

Rijden

We beginnen de rit rustig in de Eco-stand voor een kalme gaspedaalrespons. De eerste meters rolt de RX elektrisch van z’n plaats, maar wanneer het wat kouder is dan moet de 3,5-liter V6-motor eventjes opwarmen. Op korte ritjes is dat minder efficiënt, maar eenmaal opgewarmd schakelt de verbrandingsmotor zich op lage snelheid veelvuldig uit. Stadsverkeer en filerijden verloopt zo deels emissievrij en bijzonder zuinig, omstandigheden waarin conventioneel aangedreven SUV’s juist bijzonder onzuinig zijn. Op hogere snelheid en tijdens accelereren voel je dat de elektromotoren op de voor én achteras met hun hoge koppel de zescilindermotor ondersteunen. Dankzij de traploze CVT-transmissie verloopt dit bijzonder vloeiend, zonder schakelschokjes of krachtsonderbrekingen. Dit type aandrijflijn wordt weleens bekritiseerd om z’n jankende geluid, maar het fijne gegrom en soms gebrul van de V6-motor overstemt dergelijke bijgeluiden. Op constante snelheden is de aandrijflijn aangenaam stil.

Ondanks z’n dynamische uitstraling blinkt de RX vooral uit met z’n zalige rijcomfort en reisautokwaliteiten. Dat is een verschil met z’n voorganger die iets steviger was afgesteld. Dankzij het adaptieve onderstel (standaard op de F Sport en President uitvoeringen) strijkt deze RX het asfalt zo glad als een biljarttafel, zeker in de comfortable Eco- en Normal rijstanden. De besturing is licht en direct genoeg, maar zeker niet sportief te noemen. In Sport en Sport+ kun je de rolneiging in bochten nog verder beperken, maar de RX is al 30 procent stijver dan z’n voorganger en dat merk je. De Sport-standen brengen vooral meer alertheid in de aandrijflijn, waarbij de V6 het soms uitbrult van plezier en de 313 pk’s genoeg zijn voor een 0 tot 100 km/u sprintje in 7,7 seconden. Dankzij de standaard aanwezige vierwielaandrijving kan ‘ie z’n krachten prima kwijt, zelfs op een gladde ondergrond.

Dit infotainmentsysteem is standaard op de F Sport Line

Betalen

Dan resteert nog het belangrijke testonderdeel: het brandstofverbruik. Het testgemiddelde varieerde van 1 op 11 tot 1 op 13, waarmee de benzinehybride RX het verbruik evenaart van een zescilinder dieselmotor. In theorie kunnen stekkerhybrides nog zuiniger rijden, maar in onze praktijktests doen die het zelden beter dan deze Lexus. In dat licht bezien is het eigenlijk oneerlijk dat deze Lexus geen bijtellingsvoordeel geniet voor z’n efficiënte aandrijflijn.

Dankzij de lage CO2-uitstoot is het BPM-bedrag wel laag. Mede daardoor staat de RX 450h voor een scherpe vanafprijs van 69.990 euro in de prijslijst. Standaard is ‘ie al aardig compleet, maar de optielijst is omvangrijker dan ooit. Kies je voor de 20 mille duurdere hier geteste F Sport-uitvoering, dan blijft er vrijwel niets te wensen over. Alles op het gebied van multimedia, veiligheidssystemen en comfortverhogende aankleding is dan standaard.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Lexus RX onderscheidt zich qua uiterlijk en technologie duidelijk van z’n concurrenten. De vloeiende en krachtige hybride blijkt zonder stekker erg efficiënt en maakt ‘m zo zuinig als een diesel. Het rijkarakter is duidelijk op comfort gericht, maar dankzij de stijvere koets en het adaptieve onderstel is de rijdynamiek flink verbeterd. De bediening van de multimedia is niet optimaal, de klanken uit het audiosysteem zijn daarentegen een traktatie.

Lexus vaart duidelijk z’n eigen koers met de RX 450h. De nieuwste generatie straalt deze eigenzinnigheid nu ook uit naar de buitenwereld. Lexus laat bovendien zien geen stekker nodig te hebben om een efficiënte vierwielaangedreven en 313 pk sterke hybride SUV te bouwen.