Highlights

  • nieuwe T4 benzinemotor

  • diesels met 21% bijtelling

  • voor- of vierwielaandrijving

Geen model is in korte tijd zo vertrouwd geraakt in het Nederlandse straatbeeld als de Volvo V40. Lage bijtelling en sterke D2 en D4-dieselmotoren werden massaal door leaserijdend Nederland omarmd. Nu is de V40 aan een facelift toe en krijgt de neus het familiegezicht van de 90-serie. Ik test de vernieuwde V40 in een wat zeldzamere Cross Country uitvoering, met de nieuwe T4-benzinemotor.

Bij het ophalen kreeg ik per ongeluk de verkeerde V40 mee. Weliswaar ook een Cross Country T4, maar dan met voorwielaandrijving. Diezelfde middag ruilde ik ‘m nog om voor de AWD-versie, met als voordeel dat ik nu over beide varianten een oordeel kan vellen. Eens kijken hoe deze opgeruigde V40’s het doen: de paden op, de lanen in.

Bekijken

Eigenlijk hebben de Zweden zich er best gemakkelijk vanaf gemaakt met deze facelift. De nieuwe led-koplampen met ‘T(hor)’-vormig profiel transformeren de neus van de V40 naar die van de huidige 90-serie. De honigraatgrille is strakgetrokken tot hoogglanszwarte spijltjesgrille, voorzien van het nieuwe (zwarte) Volvo-logo. Aan de achterzijde veranderde niets .

Dat het interieur ongewijzigd bleef is zelfs een voordeel, dat steekt al heel fraai en ergonomisch in elkaar. Het ‘Saltholmen’ oranjebeige leder dat ook in de eerder geteste XC90 zit is wel een bijzonder fraaie toevoeging aan het assortiment van interieurkleuren. Een mooie combinatie met het verder zwarte dashboard en de geborsteld aluminium sierlijsten. Het panoramische glazen dak verschaft desgewenst meer licht en uitzicht, maar geen frisse lucht.

Zoals altijd bij Volvo zijn ook deze stoelen top.

Zitten

Het is een Volvo-cliché, maar de typisch Zweedse stoelen van de V40 zitten gewoon top. Je hoeft er weinig aan te verstellen om een fijne zitpositie te vinden. Daarbij is het stuurwiel ook uitgebreid in hoogte en diepte verstelbaar, zodat je met ieder postuur optimaal kunt zitten. Achterin is het ruimteaanbod wat minder royaal, daar zal iemand van bovengemiddelde lengte al snel hoofd- en knieruimte te kort komen. Met 342 liter bagageruimte heeft de V40 Cross Country een wat kleinere kofferbak dan z’n concurrenten. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat toch een royale 1.021 liter laadruimte.

Bedienen

Aan de bedieningsergonomie van de V40 is eigenlijk niets veranderd. Alle knoppen zijn makkelijk vindbaar en de functies spreken voor zich. Wat opvalt is de grote hoeveelheid veiligheidssystemen aan boord van de testauto. De adaptieve cruise control (onderdeel van het Intellisafe Pro Line pakket) werkt zeer soepel en is makkelijk in te stellen met de knoppen links op het stuurwiel. De knoppen rechts op het stuur maken een eenvoudige bediening van het multimediasysteem mogelijk. Oranje lampjes bij de buitenspiegels waarschuwen voor auto’s in de dode hoek en kleur je niet netjes binnen de wegbelijning, dan kan de rijbaanassistent zelfs stuuringrepen doen.

Rijden

De V40 Cross Country heeft uiterst solide rijeigenschappen. Daar hoort ook een stevig veercomfort bij, dat je niet direct zou verwachten van een Cross Country. De extra bodemvrijheid is dus leuk voor op de paden, maar draagt weinig bij in de lanen. Je kunt wel hard(er) over drempels, maar deze V40 zal niet zachtjes nadeinen. Eigenlijk rijdt de Cross Country bijna net zo strak als de reguliere V40 en helt al even weinig over. Met deze AWD-versie kom je ongetwijfeld nog een eind het bos in en op de weg voelt ‘ie ook nog eens vertrouwder dan z’n voorwielaangedreven broeder. Die stuurt wat lichter en wanneer je het gaspedaal dieper intrapt trekken de voorwielen harder aan het stuur. De AWD-versie laat zich niet van de wijs brengen en brengt de 190 paardenkrachten gecontroleerd op het asfalt.

Aan de achterkant van de Volvo V40 veranderde er niets.

De nieuwe motor gromt zwaar als je ‘m doortrekt, maar blijft mooi stil op constante snelheid.

De tweeliter turbomotor van de nieuwe T4 heeft meer dan genoeg power aan boord en voelt lekker krachtig aan. In het vergelijk van de V40’s met en zonder AWD blijken er meer (technische) verschillen te zijn dan alleen het aantal aangedreven wielen: de T4 heeft met AWD altijd een achttrapsautomaat en 320 Nm koppel. Met voorwielaandrijving heeft de T4 een zestrapsautomaat en 20 Nm minder trekkracht. Desondanks voelt die laatste sneller aan en dat wijzen de acceleratiemetingen ook uit: de 70 kg zwaardere AWD sprint in 8,5 tel van 0 naar 100 km/u en is daarmee ongeveer een seconde minder snel. Desondanks voelt ‘ie wel verfijnder aan door met name z’n schakelgedrag. Met acht versnellingen kan hij z’n krachten beter spreiden en lagere toerentallen aanhouden.

De nieuwe motor gromt zwaar als je ‘m doortrekt, maar blijft mooi stil op constante snelheid. Door afwisselende testomstandigheden ligt het verbruik iets hoger dan representatief is voor de dagelijkse praktijk. De AWD-versie blijkt ondanks z’n extra versnellingen toch meer te verbruiken en kwam uit op gemiddeld 1 op 10, tegenover 1 op 12 voor de T4 met voorwielaandrijving. Met de prestaties in het achterhoofd geen gekke waardes.

Betalen

De V40 Cross Country is leverbaar vanaf 29.195 euro en daarvoor krijg je de 120 pk sterke D2 dieselmotor in Nordic-uitvoering met 21 procent bijtelling. De krachtigere D3 en D4 dieselversies kennen hetzelfde lage bijtellngstarief, de benzinevarianten hebben dit voordeel niet. De 190 pk sterke T4 benzinemotor is met handbak leverbaar vanaf 33.695 euro, de Geartronic automaat kost 2.000 euro extra en de AWD kost nog eens 4.000 meer – vooral ‘dankzij’ de hogere BPM-belasting . Met diverse optiepakketten en veiligheidsvoorzieningen komt het totaalbedrag van de testauto net onder de 50 mille uit. De leaseprijzen zijn vergelijkbaar met die van z’n Duitse concurrent, de Mercedes-Benz GLA.

De Cross Country heeft stoere details.

Samenvatting en conclusie

De V40 Cross Country is op en top Zweeds met een hoogwaardige ergonomie en solide rijeigenschappen. De nieuwe T4-benzinemotor blijkt een sterke en fijne krachtbron te zijn, met en zonder vierwielaandrijving. Voor die laatste variant betaal je door de hoge BPM-belasting een hoge meerprijs. De dieselvarianten zijn met hun lagere bijtelling aantrekkelijke alternatieven. De extra bodemspeling heeft nauwelijks invloed op de rij-eigenschappen en geeft de Cross Country stoerdere looks.

Met een paar kleine aanpassingen aan de neus loopt de V40 weer in de pas met Volvo’s nieuwste modellen. Door z’n Thor-koplampen kijkt ‘ie weer fris de wereld in en met z’n sterke motorenaanbod kan ‘ie nog jaren mee.