Highlights

  • opvolger van de V70

  • langer, breder, lager

  • vanaf 45.995 euro

Het begin van een nieuw tijdperk wordt ingeluid nu Volvo’s grootste stationcar geen rechthoek meer is. De nieuwe V90 breekt met het verleden en volgt de trend van lifestylecombi’s met een schuin aflopende achterzijde. Deze imposant grote Volvo is overladen met nieuwe technologie en optiemogelijkheden die we bij de V70 niet eerder zagen. We zeggen vaarwel rechthoek en welkom V90!

De echte rechthoeken zie je nog volop rijden: de 240 Polar, de 740, 940, 850 en V70. Stuk voor stuk verslinden ze fietsen, Ikea-pakketten en complete kampeeruitrustingen. De V90 is als typebenaming overigens niet nieuw, want in 1997 en ‘98 werden de laatste achterwielaangedreven 960’s met zescilindermotor gefacelift naar de S- en V90. De hier geteste V90 T5 wordt aangedreven door een hypermoderne viercilinder turbomotor met voorwielaandrijving.

Bekijken

Het design is wel het meest spraakmakende onderdeel van de nieuwe Volvo V90, maar het moet gezegd worden: in het echt ‘klopt’ het ontwerp nog beter dan op de foto’s. De neus heeft een bijna BMW-achtige lengte en een vrij stompe vorm, maar in de lampen en grille herken je duidelijk de nieuwe Volvo XC90. De hoog naar het dak doorlopende achterlichtunits zijn een vertrouwd V70/850-kenmerk. Met een lengte van bijna 5 meter is dit een lel van een wagen, maar van een afstandje zie je het er niet direct aan af.

De multimedia- en rijfuncties zijn ondergebracht in het centrale scherm

Het interieur is een feest der herkenning voor wie de XC90 al kent. Verticale luchtroosters met daartussenin een tablet-achtig geïntegreerd multimediascherm, volledig digitale tellers en een hoge middentunnel kenmerken het nieuwe dashboard. In deze Inscription-uitvoering baad je in luxe. Bijna alles is met fraai, zacht leder bekleed, van de toplaag van het dashboard tot aan de portiervakken toe. Het doet allemaal zeer hoogwaardig aan, bijna een klasse duurder en beter dan we van Volvo gewend zijn.

Zitten

Het lichte interieur dat overkoepeld wordt door een groot glazen panoramadak doet zeer ruimtelijk aan en voorin zit je dan ook vorstelijk. De zetels bieden een voortreffelijke zitpositie en zijn uitgebreid verstelbaar, zelfs de stoelwangen omklemmen je desgewenst nog fermer. De ruimte achterin is behoorlijk toegenomen, want door het slanke ontwerp van de voorstoelen en een langere wielbasis hebben de achterpassagiers meer bewegingsruimte dan ooit. Enkel de voetruimte achterin is aan de krappe kant wanneer de voorstoelen in de laagste stand staan. Hoewel de buitenmaten van de V90 fors groter zijn dan die van de V70 levert ‘ie toch een paar liters in op het vlak van bagageruimte. Die is met 560 liter (- 15 liter) overigens nog steeds riant en met de (in delen) neerklapbare achterbank zelfs te vergroten tot 1.526 liter (- 74 liter).

Het V90-interieur doet zeer hoogwaardig aan, bijna een klasse duurder dan we van Volvo gewend zijn

Bedienen

Volvo heeft ervoor gekozen de meeste multimedia- én rijfuncties onder te brengen in het centrale scherm, dat zich laat bedienen als een tablet. In het begin moet je even zoeken waar alles zit, maar algauw raak je vertrouwd met de menu’s. Het digitale instrumentenpaneel achter het stuurwiel ondersteunt daarbij nog met een mooie navigatiekaart en in de testauto worden aanwijzingen en snelheid ook met een head-up display in de voorruit geprojecteerd. Het doet allemaal erg gebruiksvriendelijk en hightech aan. Groot pluspunt voor wie niet aan adaptieve cruise control kan wennen: je kunt ‘m ook als een ‘conventionele’ snelheidsregelaar laten werken.

Rijden

‘T5’ stond van oudsher voor een vijfcilinder turbo, maar van die grommende roffel heeft Volvo helaas (onder druk van steeds strengere emissie-eisen) afscheid moeten nemen. Nu heeft elke S/V90 een tweeliter turbomotor aan boord, zo ook deze T5. Deze is 254 pk sterk en heeft met 350 Nm koppel bij slechts 1.500 tpm trekkracht in overvloed. De soepelheid en gretigheid van die oude vijfcilinder is zeker nog voelbaar in deze nieuwe viercilinder-T5, die met z’n achttrapsautomaat vloeiend en vlot doorschakelt. Daarbij klinkt ‘ie misschien niet zo spannend, maar als het moet laat ‘ie de V90 in 7,4 seconden van 0 naar 100 spurten – slechts viertiende trager dan de opgave. De voorwielen kunnen het hoge motorvermogen verrassend goed kwijt en van wielspin of een trekkend stuurwiel is zelden sprake. Het comfort en de kalmte waarmee dit zich allemaal voltrekt is veelzeggend, dankzij de luchtvering en de gelaagde ramen krijgen inzittenden weinig mee van de rijgeluiden. Zelfs bij 200 km/u zoef je stilletjes met 3.000 tpm over het asfalt en voelt de V90 nog zeer vertrouwd aan.

Comfort en kalmte: inzittenden krijgen weinig rijgeluiden mee

De transitie naar een viercilindermotor – en de extra ruimte die dat oplevert in het vooronder - biedt een verrassend voordeel tijdens parkeermanoeuvres, die vooral de huidige Volvo-rijders blij zal maken: waar de S60/V70/S80 allemaal een hinderlijk grote draaicirkel hadden, daar kunnen de voorwielen van deze V90 veel verder insturen. Daarmee draai je ‘m een stuk makkelijker in een parkeervak. Eenmaal onderweg is de besturing niet de meest communicatieve in z’n soort. Enige nervositeit is ‘m vreemd, maar erg direct is ‘ie ondanks de 20 inch wielen met brede sloffen ook niet. In lange bochten blijft de koets mooi vlak en neutraal in de bocht liggen, ook dat is een voordeel van de optioneel aanwezige luchtvering. Een voortreffelijke reiswagen dus, die nieuwe V90.

Betalen

Op de snelweg rijdt de V90 verrassend zuinig met een actueel verbruik van rond de 1 op 13. Trap je ‘m wat meer op z’n staart en zitten er ook stadsritten bij, dan kom je uit op een respectabel testverbruik van gemiddeld 1 op 10.

De Volvo V90 staat in de prijslijsten vanaf 45.995 euro voor de 150 pk sterke D3 dieselvariant met handbak. De hier geteste T5 wordt standaard met automaat geleverd en kost met de Momentum-(basis)uitrusting 52.995 euro. Een erg concurrerende vanafprijs, als je de standaarduitrusting en pk’s met de geijkte Duitse concurrenten vergelijkt. Dat beeld zie je ook terug in de leaseprijs, die bij gelijke specificaties enkele tientjes per maand lager ligt. De hier geteste Inscription (58.995) kost inclusief opties 76.145 euro en zelfs dat valt nog mee voor zo’n complete uitvoering met al die mooie extra’s.

De Volvo V90 heeft een erg concurrerende vanafprijs, als je standaarduitrusting en pk's vergelijkt

Samenvatting en conclusie

De nieuwe V90 overtreft zijn voorganger op bijna alle fronten. Hij is groter, moderner en heeft een hightech bediening. Opties zoals luchtvering en gelaagde ramen tillen het rijcomfort naar een hoger plan. Met het verdwijnen van de rechthoekige vorm zijn een paar liters bagageruimte verloren gegaan, maar de overgebleven ruimte is nog steeds royaal. De ‘downsizing’ naar een viercilindermotor zorgt voor een kleinere draaicirkel en lager benzineverbruik.

De nieuwe Volvo V90 maakt indruk, zeker met deze T5-motor. Natuurlijk gaan we de rechthoek missen, maar er is een prachtige Volvo voor in de plaats gekomen die in bijna alles groter, beter en eigentijdser is. De V70 mag welverdiend met pensioen, de V90 toont Volvo’s toekomst.