De Kia Picanto staat aan de top van zijn segment. De Kia Picanto is iets vierkanter dan voorheen, wat zorgt voor meer ruimte. Altijd vijf deuren, wel zo praktisch. Ook de achterkant is een evolutie van het vorige model. De nieuwe Picanto wekt een buitengewoon volwassen indruk. De Kia Picanto toont forser dan voorheen. De Picanto werd iets vierkanter, voor meer interieurruimte. De nieuwe Kia Picanto is een evolutie van zijn voorganger. Deze mooie, tweekleurige lichtmetalen wielen krijg je vanaf de First Edition. Helemaal bij de tijd: led-achterlichten. Deze led-dagrijverlichting geeft de Picanto een moderne aanblik. Deze radar zorgt ervoor dat de Picanto automatisch remt voor obstakels. Het dashboard oogt breed door de horizontale lijnen. Kia vergrootte de ruimte onder het dashboard voor een prettiger zit. Een mooi ontwerp met klasse-overstijgende afwerking. Vanaf de DynamicLine krijg je deze climate control. Dit infotainmentsysteem werkt veel beter dan je in deze klasse zou verwachten. Keurige vormgeving en nergens onafgewerkt blik - erg netjes in dit segment. Mooi gestikt (kunst)leder op de deurpanelen. De boordcomputer bedien je vanaf het stuur - helemaal zoals het hoort. Deze vijfversnellingsbak schakelt soepel. Veel knoppen op het stuur, alsof het een veel grotere auto betreft. Met een druk op de knop draaien de bekerhouders weg, en ontstaat er een groot vak. Veel ruimte op de achterbank. De hoge stand van de koffervloer verlaagt de tildrempel. De koffervloer is in twee hoogtes in te stellen, dit is de lage stand. Deze 1.0 CVVT-motor levert 67 pk. Het optionele 7 inch multimediasysteem tilt het dashboard naar een hoger niveau. Kia Picanto GT-Line De Kia Picanto heeft altijd vijf deuren, ook als sportieve GT-Line. Zeker als GT-Line lijkt de Picanto 'n klasse groter dan hij is. Een dubbel uitlaatsierstuk is standaard op de Picanto GT-Line. Deze 16 inch lichtmetalen wielen horen bij de GT-Line. De Kia Picanto GT-Line is de topuitvoering, met 1,2 liter motor. De Kia Picanto GT-Line heeft extra dikke bumpers. Drie generaties Kia Picanto (2004, 2011, 2017) naast elkaar.

Highlights

  • flink meer ruimte

  • altijd vijfdeurs

  • 7 jaar garantie

Bij introductie van de Kia Picanto in 2004 waren de snack-grappen niet van de lucht. Het lachen is de meesten inmiddels wel vergaan, want de Picanto behoort tot de meest bestelde auto’s in Nederland. Kia is inmiddels toe aan de derde generatie, die ik aan de tand voel in zonnig Barcelona.

Dat Kia deze compacte stadsauto juist in bergachtig gebied presenteert is opvallend, maar het geeft mij wel de mogelijkheid om hem onder zwaardere condities te testen. Ik neem de 1.0 CVVT met 66 pk mee, de motor die in Nederland een groot deel van de verkopen op zich zal nemen. Kia levert bepaalde uitvoeringen ook met de 84 pk sterke 1.2 CVVT, in het vierde kwartaal volgt een 1,0 liter turbomotor met 100 pk.

Bekijken

Altijd vijf deuren, wel zo praktisch.

De nieuwe Kia Picanto borduurt duidelijk voort op het erfgoed van zijn voorganger. De basislijnen zijn gebleven, de auto werd niet langer of breder, maar oogt wel beduidend forser dan voorheen. Nadere inspectie leert dat de nieuweling rechthoekiger is, gegroeide lichtunits voor en achter doen de rest. En het mag gezegd worden: hij oogt nog serieuzer en volwassener dan voorheen. Voor het eerst is de Picanto er ook als GT-Line, die met dikkere bumpers en wielen nog scherper oogt.

Het interieur ging helemaal op de schop en is nu nog mooier dan het al was. De Picanto staat namelijk al bekend als een van de best afgewerkte auto’s in zijn klasse en met de nieuwe overtreft Kia dat niveau ruimschoots. Zoals elk merk in dit segment past Kia harde kunststoffen toe, maar het breed opgezette dashboard oogt allesbehalve goedkoop. Het 7 inch infotainmentscherm draagt bij aan de voorname uitstraling en zit erop vanaf de uitvoering First Edition.

Zitten

Veel ruimte op de achterbank.

De zitpositie is goed voor elkaar, daar doet het alleen in hoogte (en niet in diepte) verstelbare stuurwiel niets aan af. De stoelen ondersteunen prima en de zit blijft ook op langere ritten aangenaam. De bestuurdersstoel is al vanaf het tweede uitrustingsniveau in hoogte verstelbaar. Aan de hoofdruimte voorin zal het in ieder geval niet liggen: die is riant.

Achterin is de Picanto voor zijn segment echt ruim. De beenruimte is iets toegenomen en ook de hoofdruimte is erg goed. Hooguit wanneer je van plan bent een paar rugbyspelers achterin te vervoeren raad ik aan om één en ander vooraf zelf te testen. Knap is de fors toegenomen kofferruimte, die ondanks de gelijk gebleven buitenmaten én ruimere achterbank met 55 liter groeide. Met z’n 255 liter inhoud overtreft hij al z’n concurrenten.

Bedienen

Een mooi ontwerp met klasse-overstijgende afwerking.

Niet alleen de looks zijn volwassen, ook het uitwerken van de bediening heeft Kia in de vingers. De Picanto laat zich bedienen als een grote auto, met mooie en logische knoppen. Het centrale navigatiescherm kennen we uit grotere Kia’s en werkt in de Picanto net zo goed. Voor dit segment is het systeem echt een positieve uitschieter. De testauto heeft maar liefst twaalf knoppen op het stuur, waarmee je onder meer de cruise control, audio en boordcomputer bedient. Ook op dat gebied is de Picanto dus erg volwassen.

Rijden

Bij het rijden blijkt waarom Kia ons de bergen in stuurt. Op het onderstel was al niet zoveel aan te merken, het was de besturing die voorheen wat kritiek liet noteren. Het is dan ook fijn om te ontdekken dat de nieuwe Picanto een prettig, natuurlijk stuurgedrag heeft. Je stuurt ‘m eenvoudig van bocht naar bocht en voelt daarbij goed waar je mee bezig bent. Het onderstel blijft gedegen, overhellen doet de koets maar weinig en ook hobbels krijgen de compacte Kia niet van de wijs. De rij-ervaring is dus overwegend comfortabel, maar dankzij de verbeterde besturing wordt het door de stad jagen van je Picanto nu een stuk leuker.

Het door de stad jagen van je Picanto is nu een stuk leuker.

De 1.0 CVVT-motor met 67 pk levert zijn volledige vermogen bij 5.500 tpm en het koppel van 96 Nm komt vrij bij 3.750 tpm. In de bergen moet de kleine motor dan ook flink aan de bak en is het zaak deze hoge toeren vast te houden. Doe je dat niet, dan loopt de snelheid onherroepelijk terug. Op vlakke wegen voldoet de motor prima en hoef je alleen bij inhaalacties terug te schakelen. Geen straf, met de soepel schakelende vijfversnellingsbak. De koppeling is wel behoorlijk gevoelloos, waardoor soepel wegrijden vanuit stilstand wat oefening vereist. Remmen doet de Picanto met z’n vier schijfremmen (vanaf Comfortline) gretig.

Ook op de ‘grote weg’ overtuigt de Kia Picanto. Het geluidscomfort is gewoon goed te noemen, zelfs met de op snelwegtempo behoorlijk veel toeren draaiende motor. Echt veel invloed op het verbruik lijkt dat niet te hebben, want na de testrit liet de boordcomputer 6,5l/100 km (1 op 15,3) aflezen. Gezien de omstandigheden is dat een keurige waarde.

De Picanto werd iets vierkanter, voor meer interieurruimte.

Betalen

Volgens Kia is prijs een minder belangrijk aankoopargument geworden in het allerkleinste segment, ten opzichte van zaken als functionaliteit, design en rijdynamiek. De vanafprijs van 11.725 euro is dan ook aan de hoge kant, maar je moet weten dat de Picanto standaard een vijfdeursmodel is. De eerste variant met airco kost 12.475 euro, wat een prima aanbieding is. Deze uitvoering heeft ook onder meer centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bediende ramen vóór. Ook op de nieuwe Picanto geeft Kia maar liefst 7 jaar of 150.000 km garantie.

Voor meer luxe is er tijdelijk een First Edition leverbaar met 15 inch lichtmetalen wielen, het 7 inch infotainmentscherm. Deze is er vanaf 15.575 euro. Topmodel GT-Line is er vanaf 17.075 euro en heeft altijd de 1,2 liter motor aan boord. De prijzigste uitvoering is de automaatversie, die 19.820 euro moet opbrengen. Private lease-prijzen zijn nog niet bekend, zakelijke full operational lease biedt Kia aan vanaf 199 euro exclusief btw per maand.

Samenvatting en conclusie

Helemaal bij de tijd: led-achterlichten.

De sticker ‘stadsauto’ plakt nog maar moeilijk op de nieuwe Kia Picanto. Terwijl hij nagenoeg niet groeide, werd hij wel een stuk ruimer en volwassener. Hij overtuigt op alle vlakken, van ruimte-aanbod tot interieurafwerking en van looks tot onderstel. De motor is niet erg krachtig, wel voldoen de prestaties op vlakkere wegen.

De nieuwe compacte Kia is tussendoortje-af. Het basisrecept van de Picanto bleef dan wel ongewijzigd, hij is erg goed op smaak gebracht. Hij concurreert niet meer op prijs, maar op het totaal van z’n kwaliteiten en daarmee geeft Kia de concurrentie weer voer om haar tanden op stuk te bijten. Jawel, op dit moment gaat de Picanto aan kop.