De nieuwe neus staat 'in het echt' erg goed. Het onderstel is comfortabel, stabiel en veilig afgesteld. Ook de achterlichten kregen een nieuwe indeling. Skoda Octavia Combi Het extra getinte glas 'Sunset' kost maar 180 euro extra. Niet alleen mooier, ook beter: de led-koplampen zijn lekker fel. De nieuwe koplampen geven meer karakter en uitstraling. Vanuit deze hoek zie je geen schokkende wijzigingen. De led-dagrijverlichting loopt door in alle lichtunits. De Octavia is nog steeds een keurige auto. De Style Business-uitvoering heeft standaard deze full-led koplampen. De kofferklep opent optioneel elektrisch. Mooi detail: verlichte streepjes in de lichtunits. De duurdere uitvoeringen hebben deze mooie, donkere led-achterlichten. Deze 18 inch 'Alaris'-wielen zijn mooi, maar maken de auto wel stugger. Nieuwe hoogglans afwerking is één van de mogelijkheden om het interieur mee aan te kleden. Het blijft een keurige, opgeruimde werkplek.. Het dashboard is gemaakt van keurige materialen. Achterpassagiers hebben hun eigen ventilatieroosters. De boordcomputer bedien je met knoppen op het stuur. Keurige tellers met een handige boordcomputer daartussen. Veel hoofd- been- en voetenruimte achter in de Octavia. Het Columbus-systeem is standaard op de Style Business-uitvoering. Dit scherm meet maar liefst 9,2 inch. Dit grote scherm passend maken kostte Skoda waarschijnlijk moeite. Echt glas op het scherm, en dat voel je! Icoontjes op het Columbus-systeem verschijnen als je hand in de buurt komt. Handige haakjes in de kofferbak houden je boodschappen rechtop. Met 610 liter inhoud de ruimste in z'n klasse. Veel ruimte met neergeklapte achterbank, maar de laadvloer is niet vlak. Kofferbakverlichting en zaklampje in één - kom er maar eens op. Skoda Octavia Combi

Highlights

  • nieuwe neus

  • geüpdatete systemen

  • 1.0 TSI basismotor

Spraakmakende voorkanten, je kunt wel zeggen dat Skoda er een neus voor heeft. Het begon ooit met de Yeti, de vorige generatie Superb had er eentje en vanaf nu doet ook de Octavia een duit in het zakje. Sinds de facelift gaat hij namelijk met vier ogen door het leven. Ik test de opgefriste Octavia Combi met driecilinder basismotor en ontdek of er nog meer spraakmakende wijzigingen zijn.

De Skoda Octavia opereert officieel in hetzelfde segment als de Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus. Toch leeft hij enigszins op een eigen eiland, want het ruimte-aanbod misstaat niet in een hoger segment. Skoda hanteert nog altijd de Simply Clever-strategie, waardoor ook de Octavia kleine slimmigheidjes aan boord heeft. Neem de ijskrabber, die is verstopt in het tankklepje. Of de kofferbakverlichting die dubbelt als zaklamp. Kom er maar eens op.

Bekijken

Mooi detail: verlichte streepjes in de lichtunits.

De Skoda Octavia is nog steeds een nette, zakelijke stationwagon met rustige lijnen. Op de eerste foto’s leek de nieuwe neus hier niet helemaal bij aan te sluiten, maar in het echt werkt het verbazend goed. De Octavia is ineens een stuk meer ‘eigen’ en veel karaktervoller, waarbij de mooi opgemaakte led-koplampen van de testauto zeker een duit in het zakje doen. Aan de achterkant veranderde nagenoeg niets, wel is ook daar nu nieuwe led-verlichting verkrijgbaar. Het geeft de auto subtiel een modernere look.

Vanbinnen zijn de wijzigingen minder opzienbarend. Ik tel een nieuw stuur en nieuwe dashboardinleg, daarmee heb je het wel gehad. Het 9,2 inch (!) grote Columbus-infotainmentscherm is standaard op de Style Business-variant. Je ziet dat de ontwerpers moesten worstelen om het een plekje te geven, gezien de ongelijke randen om het scherm. Het beeld is in ieder geval enorm helder en overtrokken met echt glas.

Zitten

Met 610 liter inhoud de ruimste in z'n klasse.

Stevige stoelen en een uitgebreid verstelbaar stuurwiel garanderen een goede zitpositie. Waar een Skoda als vanouds beroemd om is, is de ruimte achterin. Ook in de Octavia wordt dat waargemaakt, want zowel hoofd- been- als voetenruimte zijn uitstekend. De kofferbak is met 610 liter inhoud de grootste in z’n segment, zeker wanneer je de achterbank neerklapt.

De niet volledig vlakke, wat onregelmatig gevormde laadvloer die dan ontstaat slikt maar liefst 1.740 liter bagage. De stevige, inklapbare haakjes in de kofferbak zijn ideaal om een volle boodschappentas rechtop te houden.

Bedienen

Dit scherm meet maar liefst 9,2 inch.

Het bedieningsgemak van de Skoda Octavia is in de basis goed. Wel merk je dat de menustructuur van het infotainmentsysteem niet altijd logisch is – niet elke functie zit waar je die verwacht. Het went, op den duur weet je niet beter. Het systeem zelf is echt goed. Slepen en vegen gaat buitengewoon soepel, de spraakbesturing werkt feilloos en het scherm is altijd goed afleesbaar.

De interface van het infotainmentsysteem is minimalistisch, pas wanneer je je vinger in de buurt van het scherm houdt verschijnen knoppen en iconen. Dat kennen we natuurlijk al langer van Skoda, maar het blijft mooi.

Rijden

Wat rijden betreft is de Skoda Octavia een allemansvriend. Het onderstel is dan ook comfortabel, stabiel en veilig afgesteld. De optionele, 18 inch grote wielen met platte banden maken hem wel vrij stug op korte hobbels, die met wat gebonk worden doorgegeven. Zulke wielen kun je dus beter laten wanneer je voor maximaal comfort gaat.

De zeventraps DSG-automaat is een aanrader, die het potentieel van de motor heel precies weet te benutten.

De besturing past bij het algehele karakter. Het stuur gaat met enige zwaarte rond, zonder dat de voorwielen heel goed laten weten waar ze overheen gaan. Het voelt vertrouwenwekkend. De auto doet precies wat hij moet doen, zonder je te vermoeien. Ideaal voor de lange afstand dus.

De 1.0 TSI-motor met drie cilinders is de basismotor van de Octavia. Met 115 pk en 200 Nm koppel lijkt de motor niet ruim bemeten voor zo’n grote auto. De zeventraps DSG-automaat is een aanrader, die het potentieel van de motor heel precies weet te benutten. Op constante snelheden draait de driecilinder daardoor regelmatig 1.500 tpm, terwijl de bak vloeiend en snel terugschakelt als je wilt versnellen. Die 1.500 tpm is wel de grenswaarde voor het motorblok, getuige het brommetje dat dan uit het vooronder klinkt.

Op constante snelheid blijft het driecilinderkarakter op de achtergrond. De motor trekt er gretig aan en draait gemakkelijk toeren. Het geluid doet dan denken aan dat van een ‘halve Porsche’. Wanneer je het driecilinderkarakter wel merkt is tijdens het starten, dan trekt er een vibratie door de auto die je ook voelt als het stop/startsysteem in werking treedt. Je doet het wel ergens voor, want het testverbruik van 1 op 13,5 is netjes en op langere ritten haal je nog betere waarden. Dan geeft de behoorlijk nauwkeurige boordcomputer al snel een gemiddeld verbruik van beter dan 1 op 16 aan.

Ook de achterlichten kregen een nieuwe indeling.

Betalen

Skoda is traditioneel sterk als het gaat om prijs/kwaliteitsverhouding. Ook nu blijft dat overeind, want de Octavia is gewoon een goede aanbieding. Een vanafprijs van 23.690 euro voor deze Combi en 900 euro minder voor de hatchback is gewoon netjes, zeker wanneer je weet dat hij qua ruimte wedijvert met auto’s uit een hoger segment. Wil je ‘m aankleden, dan zijn de Business-pakketten behoorlijk aantrekkelijk. Zo is de testauto uitgevoerd als Style Business, met onder meer het grote navigatiesysteem en de led-koplampen aan boord. Met metallic lak, extra getinte ruiten en 18 inch lichtmetalen wielen komt de prijs op 30.380 euro. Erg netjes, en wanneer je voor een handbak gaat bespaar je nog eens 2.000 euro.

Meer vermogen kan ook: de 1.4 TSI met 150 pk vraagt om een investering van 3.700 euro. Dieselen kan vanaf 32.590 euro. Leasemaatschappijen schatten de Octavia op waarde: je betaalt niets meer dan voor de concurrenten.

Samenvatting en conclusie

De Octavia is nog steeds een keurige auto.

Skoda maakt altijd praktische en doordachte auto’s, maar liep daar nooit echt mee te koop. Met de nieuwe neus van deze Octavia wordt de anonimiteit doorbroken. Hij trekt een stuk meer aandacht en is eigenzinniger geworden, terwijl de kernkwaliteiten zijn gebleven. De 1.0 TSI-motor is niet altijd even geraffineerd, maar presteert voldoende en gaat desgewenst spaarzaam met benzine om.

Kortom, de Skoda Octavia doet het nog net zo goed als voorheen. Erkenning krijgt hij voor z’n ruimte en slimmigheden, daar komt vanaf nu ook herkenning bij. Die neus staat ‘m goed en laat Skoda’s eigenwijsheid zien. Voor een auto met karakter kun je nu dus gerust bij Skoda voor een Octavia terecht.