Een geoefende autospotter herkent hier de vernieuwde GLA. Stoer is dit front zeker. Dat de achterlichten opnieuw zijn ingedeeld zie je vooral in het donker. De gefacelifte Mercedes-Benz GLA kan er weer even tegenaan. De Mercedes-Benz GLA is meer cross-over dan SUV. Standaard komt de GLA met een comfortonderstel, dat past goed bij de auto. Je rijdt een prettige, iets hogere auto zonder direct enorm op te vallen. De Mercedes-Benz GLA is meer cross-over dan SUV. Zelfs met deze 19 inch wielen is de GLA comfortabel. De grille is nu echt een blikvanger. Deze twaalf openingen in de grille zijn het meest opvallende kenmerk van de vernieuwde GLA. Deze nieuwe 19 inch wielen staan de GLA goed. De Mercedes-Benz GLA is een stuk lager dan zijn concurrenten. 545 liter ruimte voor je bagage. De Mercedes-Benz GLA is een ruimer alternatief voor de A-Klasse. Deze verlichte instaplijsten zijn een optie. Een nieuw stuur maakt deel uit van de facelift. Het dashboard is onveranderd fraai. Mercedes-Benz GLA Solide gebouwd: ook met een wiel in de lucht kraakt hier niets. Het dashboard is en blijft mooi. Deze bijzondere ventilatieroosters geven het interieur een voorname uitstraling. De 7G-DCT-automaat bedien je met deze slimme hendel achter het stuur. Het scherm 'zweeft' boven het dashboard. Prima afgewerkt, maar niet met de mooiste kunststoffen. Veel ruimte in de middentunnel, doordat de automaathendel aan het stuur zit. Mistlampen vóór zijn een optie en geven de bumper een geheel andere look. Mercedes-Benz GLA Deze GLA 220 heeft het AMG-pakket met sportiever bumperwerk. Een pootje liften is geen enkel probleem. De 4Matic-vierwielaandrijving stuurt alleen de wielen met tractie aan. De Mercedes-Benz GLA presteert prima buiten de gebaande paden. De GLA geeft geen krimp in het terrein.

Highlights

  • compacte cross-over

  • voor- of vierwielaandrijving

  • van 109 tot 381 pk

Mercedes-Benz heeft de GLA subtiel gefacelift, waardoor het SUV-broertje van de A-Klasse er weer even tegenaan kan. De vernieuwde auto wordt gepresenteerd bij het Formule 1-circuit van Hongarije, de Hungaroring. Dat klinkt misschien vreemd, maar wanneer je weet dat er zich binnen het circuit een offroad-gedeelte bevindt valt alles op zijn plaats. Ik kan de GLA dus uitgebreid aan de tand voelen, de bevindingen lees je hier.

We wanen ons in het hoofdkwartier van Mercedes-Benz, alwaar de kalender aangeeft dat de GLA-klasse een update nodig heeft. Er breekt paniek uit onder de vormgevers en technici. Koortsachtig vragen zij zich af wat er dan nog beter zou kunnen, het is immers al een auto die klopt. Wanneer de rust is weergekeerd schaven ze de bumpers bij. “Zo”, verzuchten ze, “dan is de directie ook weer blij.”

Bekijken

De grille is nu echt een blikvanger.

De uiterlijke wijzigingen ten opzichte van de eerste GLA ziet alleen de geoefende spotter. Met subtiel dynamischere bumpers, gewijzigde lamellen in de grille en aangepaste achterlichten heb je de noviteiten wel gehad. Erg is dat geenszins, want de ‘oude’ GLA oogt immers nog altijd actueel. Personaliseren kan met een sportief AMG-pakket (zoals de rode auto op het offroad-parcours) en ook wanneer je mistlampen vóór bestelt, als op de testauto, dan verandert de aanblik van je GLA aanzienlijk.

Vanbinnen valt op dat er ‘normale’ voorstoelen zijn, waar je voorheen altijd kuipjes met geïntegreerde hoofdsteun kreeg. Het dashboard blijft onverminderd fraai, wel merk je aan het materiaalgebruik dat de tijd snel gaat. Met name de middentunnel is opgetrokken uit een minder fraaie kunststof. De kwaliteit is feilloos: zelfs wanneer de GLA in het terrein één pootje van de grond tilt kraakt er niets aan boord.

Zitten

De nieuwe stoelen zijn lekker stevig en uitgebreid verstelbaar, waardoor je nog beter dan voorheen een goede zitpositie kunt instellen. Dat de GLA een SUV-achtige is merk je voornamelijk aan de iets hogere instap en zitpositie. Net iets comfortabeler, zonder dat je het gevoel hebt in een terreinauto te rijden.

De nieuwe voorstoelen zijn iets dunner, waardoor achterpassagiers meer bewegingsvrijheid krijgen. De GLA is dan ook nog meer dan voorheen het ruimere alternatief voor de A-Klasse. Dat blijkt ook in de kofferbak, die liefst 545 liter laadruimte te vergeven heeft. Dit varieert enigszins per motorisering, zo heeft de GLA 220d met 495 liter een wat kleinere kofferruimte.

Bedienen

Het dashboard is onveranderd fraai.

Mercedes-Benz monteert desgewenst het Comand-infotainmentsysteem in de GLA, dat je bedient met een druk/draaiknop op de middentunnel. De maat van het losstaande scherm hangt af van het systeem dat je kiest. Het scherm in de testauto heeft een goede beeldkwaliteit en mooie, duidelijke menu’s. De navigatiekaart oogt en beweegt daarentegen wat gedateerd. Op de verdere ergonomie van de Mercedes is niets aan te merken. Opvallend blijft de automaatpook rechts van het stuur, wanneer dat eenmaal in je systeem zit wil je niet meer anders.  

Rijden

We schreven het al bij de eerste GLA die we in 2014 testten: de auto rijdt verrassend goed. Het is alsof de Duitsers dat testverslag lazen, want aan het onderstel veranderden ze niets. Standaard krijg je het Comfort-onderstel, en dat is wat mij betreft een goede keuze. Zelfs met de 19 inch grote wielen is de GLA aangenaam comfortabel op grote én kleine hobbels – met name dat laatste zie je weleens anders.

Een pootje liften is geen enkel probleem.

Stuur je vervolgens een bocht in, dan word je ook daar verrast. De besturing is lekker licht, voelt precies aan en reageert direct op je stuurbewegingen. De koets ligt daarbij rotsvast in de bocht en helt amper over. Een goede combinatie van sportiviteit, comfort en veiligheid zonder dat het aanvoelt als een compromis – erg knap.

De GLA 200 heeft een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met turbo onder de motorkap. Die levert 156 pk en een koppel van 250 Nm, waarmee de auto prima bedeeld is. Weinig gasgeven volstaat om lekker met het verkeer mee te kunnen komen. Wanneer je het pedaal flink intrapt zou de motor wel iets minder rauw mogen klinken.  

Standaard komt de GLA 200 met handgeschakelde zesversnellingsbak, de testauto is voorzien van de 7G-DCT automaat. Deze schakelt naadloos en wisselt van verzet wanneer je zelf ook zou schakelen. Naar een sportstand of schakelflippers verlang ik niet, maar voor de zekerheid zijn ze wel leverbaar.

Ook rijd ik een GLA 220 4matic, een nieuwe aandrijflijn. Deze wordt ingezet voor het offroad-parcours. Hoewel de ondergrond relatief veel grip biedt, zijn de heuvels uitdagend en komt er regelmatig een wiel los van de grond. Dat vormt geen belemmering voor de vierwielaandrijving, die de krachten eenvoudig herverdeelt naar wielen die hun kracht wél kwijt kunnen.  

De Mercedes-Benz GLA is meer cross-over dan SUV.

Betalen

De Mercedes-Benz GLA is er als 122 pk sterke GLA 180 vanaf 38.800 euro. Hiermee zit hij in het vaarwater van auto’s als de BMW X1 en Audi Q3, al zijn die auto’s nadrukkelijker een SUV dan de Mercedes. De GLA spreekt hierdoor een eigen doelgroep aan.

Dieselen met de GLA 180 d kan vanaf 40.627 euro en de 381 pk sterke GLA 45 AMG is vanaf 81.329 euro van jou. Je kunt de auto uitgebreid personaliseren, waarbij opties de prijs flink kunnen opdrijven. De testauto komt zo uit op een bedrag van 54.669 euro. De leaseprijzen zijn vergelijkbaar met die van de Audi Q3, terwijl de BMW X1 duurder is.

Samenvatting en conclusie

Zelfs met deze 19 inch wielen is de GLA comfortabel.

De Mercedes-Benz GLA was nog helemaal bij de tijd, dat merk je aan deze facelift. Die is zo bescheiden dat het eigenlijk geen naam mag hebben, al is de subtiel toegenomen leefruimte achterin aangenaam. Aan het materiaalgebruik in het interieur begin je de leeftijd enigszins te merken, maar wat rijden betreft overtuigt de GLA net als voorheen. Het is een echte Mercedes-Benz die alles kan, en waarbij niets voelt als een compromis.

Hij kan er dus weer even tegenaan, de GLA. Het blijft een sterke speler die net wat meer gemak en comfort biedt dan een A-Klasse, zonder dat je in een opvallende SUV rijdt. In het kort: onderweg zijn met de GLA is een genot. Mercedes-Benz bewijst dat goed werk niet veel werk hoeft te zijn.