Hieraan herken je de nieuwe generatie 5 Serie het best: de imposante neus. Strakke lijnen kenmerken de BMW 5 Serie. Opvallend en toch ingetogen, dat kenmerkt het design van de BMW 5 Serie. Het ontwerp van de BMW 5 Serie volgt de lijn die is ingezet met de 7 Serie. Opvallend is de kunststof versiering op het voorscherm. De nieuwe BMW 5 Serie heeft een indrukwekkende neus. De 18 inch wielen staan de 5 Serie goed, een maatje groter maakt het áf. De nieuwe BMW 5 Serie is iets minder scherp gelijnd dan het model dat hij opvolgt. De koplampen zijn vastgeplakt aan de grille. Zeer herkenbaar als BMW, de achterkant van de nieuwe 5 Serie. Detail: de motorkap lijkt te zweven boven de grille en koplampen. De M-voorbumper is te herkennen aan de grotere luchtinlaten. Alles is modern aan de 5 serie, behalve het herkenbare logo. Een zeer fijne motor, de zescilinder diesel van BMW. De geteste 530d is geen échte M, maar met het M-sportpakket kom je een beetje in de buurt. De 'angel eyes' zijn onmiskenbaar BMW. De BMW 5 Serie is standaard uitgerust met led-koplampen. Met zo'n interieur houd je weinig meer te wensen over. Het thuisscherm toont de belangrijkste informatie. Het indrukwekkende interieur van de BMW 5 Serie. De 530d is altijd uitgerust met automaat. Met de iDrive-knop bedien je het infotainmentsysteem. Het digitale instrumentarium kleurt rood in de sportstand. Ook achterin comfortabele zitplaatsen. Het volume kun je wijzigen door rondjes met je vinger te draaien. De startknop van de 5 Serie. Verfijnde detaillering van de sierlijsten. De slimme sleutel is draadloos op te laden. Het M-sportpakket omvat ook dit stuur. Bijna kunst, de plafondverlichting van de 5 serie. De blauwe remklauwen zijn een mooi detail. Het zit in de details, zoals deze stiksels op de stoelen. Zo ziet 530 liter bagageruimte eruit. Inparkeren met de afstandsbediening doe je zo. BMW 5 Serie BMW 5 Serie BMW 5 Serie BMW 5 Serie

Highlights

  • standaard led-koplampen

  • rijdt semiautonoom

  • met achttraps automaat

Je drukt je hoofd tegen de comfortabele hoofdsteun aan. Je hebt een hand op het stuur, maar de auto houdt zichzelf binnen de lijnen. Uit de luidsprekers klinken de gedragen tonen van het nummer Seven Wonders van Fleetwood Mac. Je sluit heel even je ogen en geniet van de rust, het veercomfort en de geur van nieuw leder. Is dit écht een BMW 5 Serie? Of toch een 7 Serie?

“If I live to see the seven wonders, I'll make a path to the rainbow's end. I'll never live to match the beauty again.” Terwijl de stem van Stevie Nicks nog steeds kraakhelder het prachtige interieur van de BMW 530d vult, is het tijd om weer bij zinnen te komen. Je ogen sluiten tijdens het rijden is nooit een goed idee, ook al rijdt de auto semi-zelfstandig. Maar ik wil het maar gezegd hebben: ontspanning is het gevoel dat de nieuwe 5 Serie oproept.

Bekijken

Met het design van de nieuwe 5 Serie volgt BMW de lijn die is ingezet met de 7 Serie. Dat wil zeggen: minder scherpe vouwen en een indrukwekkende neus met koplampen die aan de bekende BMW-grille zijn vastgeplakt. De kunststof versiering op het voorscherm verstoort de strakke belijning een beetje, maar verder is de nieuwe 5 Serie een indrukwekkende auto om te zien. 

Het interieur is bijna van 7 Serie-niveau. Prachtige materialen, mooie kleuren, verfijnde vormen en beeldschermen die rechtstreeks bij Apple vandaan lijken te komen. Alles wat je ziet en aanraakt is hoogwaardig, van de dubbele stiksels op de stoelen tot het profiel in de aluminium sierlijsten. Uiteraard kun je de boel naar eigen smaak aankleden met andere kleuren en afwerkingsopties, maar mooi is het eigenlijk altijd. Het venijnige kraakje dat uit het dashboard komt als je over een drempel rijdt zal ik maar noteren als een schoonheidsfoutje.

Zitten

Wat moet ik zeggen? De BMW zit zoals je van een luxe limousine verwacht. Zeer comfortabel, de vulling van de stoelen geeft een prettige tegendruk en alles is uitgebreid verstelbaar. Achterin is er ook weinig reden tot klagen, maar er zijn auto’s uit lagere segmenten die meer ruimte bieden. De 530 liter metende kofferbak is door middel van de in drie delen neerklapbare achterbank makkelijk uit te breiden.

Het volume kun je wijzigen door rondjes met je vinger te draaien.

Bedienen

“So it's hard to find someone with that kind of intensity. You touched my hand I played it cool, and you reached out your hand for me.” Om de BMW 5 Serie een gevoelig type te noemen gaat misschien wat ver, maar het bedienen van de auto gaat over aanraking en handreiking. Met een van de vele knoppen, met je stem, via het touchscreen en zelfs met gebaren. Dat laatste kan bij een paar functies en werkt ook wel eens onbedoeld, waardoor je ineens naar een andere radiozender luistert.

De fijnste manier van bedienen is nog altijd via de iDrive-draaiknop en de daar omheen gepositioneerde toetsen. Hoewel het scherm aanvullend ook door aanraking is te bedienen, merk je dat de interface daar niet op is ingericht. De weergave van de functies op het touchscreen is prachtig en omdat het beeld erg breed is kun je ook meerdere functies tegelijk weergeven. Verder zitten er in het systeem ontelbaar veel instellingen, waarvan je de helft waarschijnlijk nooit zal gebruiken of vinden. 

De 5 Serie zit vol met interessante snufjes. Zo kun je de auto met de afstandsbediening een stukje voor- of achteruit laten rijden. Handig bij een krappe parkeerplaats, maar vooral een gadget die het erg goed doet bij vrienden en familie. In de inleiding noemde ik het al even, de 5 Serie kan semiautonoom rijden. Dat is vooral fijn bij filerijden, bij hogere snelheden is het systeem niet altijd accuraat. Dat vindt BMW zelf ook, want je moet altijd je handen aan het stuur houden. Doe je dat te lang niet, dan klinkt er een luide waarschuwingstoon.

Het indrukwekkende interieur van de BMW 5 Serie.

Comfort, comfort en nog eens comfort. De verschillende rijstanden brengen nuances aan, maar de 530d blijft altijd een heer.

Rijden

Comfort, comfort en nog eens comfort. De verschillende rijstanden brengen nuances aan, maar de 530d blijft altijd een heer. In de Comfort-stand kan de auto zelfs een beetje deinen, de Sport-stand is daarom de fijnste. Je moet echt heel hard gaan om een beetje van het ‘BMW-gevoel’ te krijgen. De 5 Serie heeft een indrukwekkend goede wegligging, zelfs met het stabiliteitssysteem uit is de auto nauwelijks uit zijn koers te brengen. Hij geeft geen krimp maar enthousiasmeert je ook niet, daarvoor is de besturing te comfortabel. Dat past eigenlijk wel bij het hele comfortconcept van de nieuwe 5 Serie, waarbij je meer passagier dan bestuurder bent.

De 3.0 zescilinder dieselmotor met 265 pk doet stil zijn goede werk. De acceleratie is met name het eerste stukje vanuit stilstand indrukwekkend door het enorme koppel van 620 Nm. En dan bedoel ik: geen lompe schop in je rug, maar een vloeiende versnelling. De automaat kent zijn plaats, nooit eist hij de hoofdrol op. Hij doet zijn werk op de achtergrond en haalt het beste in de zescilinder dieselmotor naar boven. Het testverbruik van 7,0 l/100 km (1 op 14,2) is netjes voor een grote zakensedan met zescilinder dieselmotor.

Betalen

De testauto kost 97.790 euro, het mag duidelijk zijn dat er dan weinig meer te wensen overblijft. Het M-Sportpakket, het Auto Drive Assistant Pack en het elektrische schuifdak zijn de duurste opties op de geteste 5 Serie, samen goed voor meer dan 8.000 euro meerprijs. Instappen kan vanaf iets meer dan 57.000 euro, in de 190 pk sterke 520d dieseluitvoering. Dat de (lease)prijzen van de 5 Serie over het algemeen iets hoger zijn dan die van zijn belangrijkste concurrent, de Mercedes-Benz E-Klasse, vertelt niet hele verhaal. De BMW is namelijk standaard al voorzien van prettige voorzieningen, zoals led-koplampen en een navigatiesysteem, waar je bij het dat andere Duitse merk voor bij moet betalen.

Strakke lijnen kenmerken de BMW 5 Serie.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe BMW 5 Serie is een indrukwekkende auto, die op alle onderdelen hoge cijfers scoort. Het prachtige interieur, de vooruitstrevende snufjes, het indrukwekkende comfort en de stille, krachtige motor: als je niet beter zou weten, dan zou je denken dat dit het topmodel is van BMW.

“If I live to see the seven wonders, I'll make a path to the rainbow's end.” Aan het eind van Seven Wonders wordt die zin nog een paar keer herhaald. De 7 Serie is misschien het hoogst haalbare bij BMW, maar je hoeft het onbereikbare niet te bereiken. Met een 5 Serie kom je daar namelijk al heel dicht bij in de buurt.