Highlights

  • tiende generatie Civic

  • groter dan ooit

  • turbomotoren

De nieuwe Honda Civic is een jubilaris. Het is de tiende generatie van een model dat in de jaren ’70 voor het eerst werd uitgebracht. Er is sindsdien veel gebeurd, de Civic heeft vele gedaantes, aandrijvingen en designs gehad. Maar één ding stond altijd centraal: rijdynamiek. Blijft Honda trouw aan die basiswaarde, nu de Civic groter is dan ooit?

Er kan veel gebeuren in 45 jaar. De groeispurt die de Civic heeft doorgemaakt gaat misschien niet de geschiedenisboeken in maar is op z’n minst indrukwekkend. De tiende generatie is bijna een meter langer dan de eerste Civic uit de jaren ’70. Een meter! Honda plaatst de auto bijna buiten het segment. De nieuwe Civic is 26 centimeter langer dan een Volkswagen Golf en 25 centimeter korter dan een Passat en valt dus eigenlijk een beetje tussen de klassieke autoklassen in. Dat belooft in ieder geval veel goeds voor de binnenruimte.

Bekijken

De nieuwe Civic is een gevalletje ‘love or hate it’ en in het geval van de testauto worden de meningen nog verder uit elkaar gedreven door wat de ‘haters’ een grondverfkleur noemen. De Civic is in ieder geval onderscheidend in een segment dat vooral wordt gekenmerkt door degelijk gelijnde modellen. Dat alleen al verdient een compliment.

Ook het interieur heeft een aantal grapjes die je niet bij andere auto’s ziet, zoals de kunstige meters voor brandstofniveau en motortemperatuur. Niet alle onderdelen halen het afwerkingsniveau dat je in het C-segment mag verwachten, maar als geheel krijgt het Civic-binnenste een voldoende.

Hier zit je als gegoten.

Zitten

Honda weet wat echt belangrijk is: stoelen, stuur en de verstelling daarvan. Die zaken heeft het merk bij de Civic dan ook zeer goed voor elkaar. Lekker, zo’n dik stuur! Je krijgt direct zin om een stuk te gaan rijden. Als je wat langer van stuk bent, dan merk je na een tijdje dat de kunststof rand aan de zijkant van de middentunnel in het rechterbeen prikt. Een klein stootkussentje kan hier wonderen verrichten.

Als je gaat rijden, neem dan vooral ook mensen mee, want de extra centimeters van de Civic zitten achterin. Er zijn maar weinig auto’s in dit segment met meer beenruimte en ook voor de rest van het lichaam is voldoende plaats. De 420 liter grote kofferbak is makkelijk te beladen door de enorme achterklep. Het afdekzeiltje, dat naar de zijkant toe oprolt, is wat minder gebruiksvriendelijk.

Bedienen

Op een aantal standaardfuncties na bedien je bijna alles in de Civic met het aanraakscherm. De lay-out daarvan is rommelig en gedateerd. “Ja…”, zullen ze bij Honda zeggen, “het werkt toch? En het gaat niet stuk. Bovendien: je handen moeten aan het stuur, ga lekker rijden.” Oké, allemaal waar. Maar toch… De Civic is verder wel bij de tijd met moderne systemen, zoals een draadloze oplader voor smartphones, adaptieve cruise control, een dodehoeksysteem en een automatische noodrem. Voor de sensoren van de rijhulpsystemen geldt dat ze nog wel eens voor niks waarschuwen, omdat ze ‘te veilig’ staan afgesteld.

Rijden

Genoeg geneuzel over bijzaken, ‘rijden’ is het onderdeel waar het om draait bij de Civic. Ik kan er kort over zijn, het is een van de fijnst rijdende auto’s in het segment. De besturing geeft je direct vertrouwen en is behoorlijk nauwkeurig. Bij het insturen weet je nog niet helemaal waar de wielen mee bezig zijn, maar als je verder instuurt dan wordt dat snel duidelijk. Op hogere snelheden is de besturing bovendien lekker zwaar. De Civic schreeuwt eigenlijk maar een ding: draaien aan dat rad!

Lekker eigenwijs, deze achterkant.

Dat klinkt misschien vreemd: een traploze automaat met kunstmatig toegevoegde ‘trappen’, maar in de praktijk is het een slimme oplossing.

En dat doe ik dan ook gretig, maar dan is het natuurlijk wel fijn als de rest van de auto dat enthousiasme beantwoordt. En dat doet de Civic, de wegligging is fantastisch, de grip lijkt eindeloos en de koets helt nauwelijks over in de bocht. Daar staat logischerwijs tegenover dat de demping vrij stevig is, maar dat past bij het karakter van de auto. Met een druk op de knop kun je de dempers nog een tandje harder zetten, maar het verschil is klein en de auto gaat er niet nóg beter van rijden.

Nog meer reden om enthousiast te zijn geeft de motor. De 182 pk sterke 1.5 i-VTEC zorgt niet voor een onverwachte duw in je rug, maar geeft zijn vermogen heel mooi gelijkmatig af. Vanaf minder dan 2.000 tpm trekt het Honda-machientje aan de Civic. In de testauto is de 1.5 gekoppeld aan een CVT-automaat, die zeven kunstmatig geprogrammeerde versnellingen heeft. Dat klinkt misschien vreemd: een traploze automaat met toegevoegde ‘trappen’, maar in de praktijk is het een slimme oplossing. Het toerental valt namelijk bij het opschakelen even terug, waardoor de 1.5-motor niet gaat loeien als je (stevig) accelereert. Het nadeel van de continu variabele transmissie wordt zo grotendeels weggepoetst, terwijl het grote voordeel – de vloeiende versnelling – blijft. Honda combineert eigenlijk het beste van twee werelden, dit is zonder twijfel de fijnste CVT-automaat op de markt. Het testverbruik van deze motor-versnellingsbakcombinatie komt uit op 7,4 l/100 km (1 op 13,5).

Standaard op de Prestige: diverse rijhulpsystemen.

Betalen

De Civic is een maatje groter dan de meeste van zijn concurrenten, dus dat zie je terug in de (lease)prijzen. Voor een Civic betaal je net iets meer dan voor een vergelijkbaar uitgeruste Opel Astra, om maar eens een doorsnee concurrent te noemen. Als je valt voor de charmes van de Civic, dan zijn er twee motorsmaken: de geteste 1.5-motor met 182 pk en de 1.0-turbomotor met 129 pk. Geen diesels en geen zwakke instappers, Honda doet de dingen op z’n eigen manier. De vanafprijs bedraagt 24.700 euro voor de 1.0 i-VTEC S, de geteste Prestige-uitvoering met 1.5-motor en CVT-automaat kost 39.910 euro.

Samenvatting en conclusie

Honda heeft duidelijke keuzes gemaakt bij de Civic. Het draait bij de Civic, zoals eigenlijk altijd al, om het rijden. Ook het nieuwe model is een van de fijnst sturende auto’s in zijn segment. Dat in combinatie met het opvallende ontwerp maakt de Civic tot een onderscheidend model.

En die meter vooruitgang in 45 jaar tijd? Dat is een mooie bonus, een extra reden om de Civic op je lijstje te zetten.