Highlights

  • Vierzits coupé

  • Uniek segment

  • Ook als cabrio

Je hebt mensen die zich laten leiden door ratio en mensen die hun dromen achtervolgen. Voor de eerste groep heeft Mercedes-Benz de E-Klasse Sedan en Estate, voor de tweede groep zijn er nu de Coupé en Cabrio. Dreamcars, zoals het merk ze noemt. In eerste instantie lijkt mij dat wat optimistisch, want zijn het niet gewoon gecoupeerde zakenauto’s? Maar na een week met de E-Klasse Coupé begint mijn scepsis af te brokkelen. Verdorie, ze konden daar in Stuttgart nog best eens gelijk hebben.

Zo’n fraaie auto een gecoupeerde zakensedan noemen is misschien wat oneerbiedig, maar feiten liegen niet. Gelukkig maar, want waar de vorige E-Klasse Coupé zijn basis vond in de C-Klasse is de nieuwe van A tot Z een E. Een auto die eerder als sedan indruk op mij maakte, niet eens zozeer vanwege z’n intelligente techniek maar met name vanwege de ‘pure’ kwaliteiten als auto. De nieuwe Benzmark. En nu is ‘ie er in een nog mooiere vorm.

Bekijken

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé

Mercedes weet wel hoe je een spraakmakend ontwerp neerzet. Vorm moet daarbij voor functie gaan, traditionele lijnen moeten overheersen en er is een designelement waarover je kunt twisten. Dat laatste is er in de vorm van een kleine derde zijruit, die het model erft van de vorige generatie. Er zijn ongetwijfeld mooiere oplossingen maar Mercedes-Benz kiest voor een statement: “Wij maken auto’s zoals wij dat willen”, en ik waardeer dat. Het resultaat is een auto waarvoor je niet verlegen moet zijn, getuige de vele blikken die hij tijdens de test weet te vangen.

Vanbinnen is het E-Klasse wat de klok slaat, al maakt Mercedes op één belangrijk punt het onderscheid. De Coupé en Cabrio hebben namelijk opnieuw ontworpen ventilatieroosters. Daarnaast kun je het passagierscompartiment, net als bij de ‘normale’ E-Klasse, op smaak brengen met diverse soorten inleg en verschillende kleuren leder. Om het af te maken laat de sfeerverlichting zich in een schier oneindig aantal tinten instellen.

Zitten

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé

De zitpositie in de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé is zoals je het verwacht in een sportief model: laag en geborgen achter een hoge raamlijn. De stoel is uitgebreid verstelbaar en ondersteunt uitmuntend, het stuurwiel zou ik zelf graag nog iets dichter naar me toe kunnen halen.  

Achterin is de E-Klasse Coupé ruimer dan je zou verwachten, met name de beenruimte is in orde maar ook over de hoofdruimte krijg je niet direct klachten van je passagiers. Het spreekt voor zich dat een ‘normale’ E-Klasse op dit punt niet benaderd wordt, maar voor een coupé is de zitruimte goed. Dat geldt zeker ook voor de bagageruimte, die met 480 liter praktisch ruim is. Roadtrips, vakanties: kom maar door!

Bedienen

Het bedieningsconcept van de Coupé is gelijk aan dat van de E-Klasse zoals we die kennen. Optioneel zijn er twee grote, scherpe beeldschermen waarop je zowel alle meters als het infotainment kunt bedienen. Dat kan niet alleen met Mercedes’ kenmerkende controller, maar ook door middel van touchpads op je stuur. Dat werkt goed, al is het even wennen aan het feit dat deze touchpads geen feedback geven zoals een echte knop dat doet. Wat niet went is dat het infotainmentsysteem iets te traag op je input reageert.

Rijden

Zet simpelweg de richtingaanwijzer aan, en de auto verschuift soepel van rijstrook zodra het kan.

Op dit punt was ik al enorm te spreken over de E-Klasse sedan. Het is Mercedes-Benz daarmee gelukt om een ultiem comfortabele auto te maken waarmee je desgewenst ook behoorlijk sportief kan rijden. Voor de Coupé is het onderstel strakker afgestemd en precies zoals je het van een grote coupé verwacht. Net dat beetje meer stevigheid zonder dat je teveel aan comfort inboet. Het sportievere onderstel en de dunne banden krijgen het pas moeilijker op de allerkortste oneffenheden, al hoor je ze meer dan je ze voelt.

De besturing leent de E-Klasse Coupé van z’n zakelijkere broer. Dat betekent dat de stuurinrichting behoorlijk direct reageert op je commando’s en de rechtuitstabiliteit tegelijkertijd buiten kijf staat. Nu is dat laatste in deze auto niet zo relevant, want met alle optionele rijassistentiesystemen blijft de auto zelf in zijn spoor. Om de automatische piloot te activeren hoef je slechts de cruise control aan te zetten. Ook inhalen kan deze auto zelf. Zet simpelweg de richtingaanwijzer aan, en de auto verschuift soepel van rijstrook zodra het kan. Het systeem is niet op foutjes te bespeuren, net zomin als de autonome besturing en adaptieve cruise control.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé

Tot zover het masterpiece of intelligence van deze dreamcar, en tot zover ook de marketingtermen. Ook zonder deze elektronische bemoeienissen rijdt de E-Klasse namelijk bijzonder goed. Hoewel je het niet direct zou verwachten van een grote coupé biedt de E behoorlijk wat rijplezier. Je stuurt hem graag een bocht in en doordat de auto bijzonder stabiel is blijft het feestje leuk. Mocht het uiteindelijk toch te hard gaan, dan grijpt het stabiliteitssysteem subtiel in om de glans van het fraaie blik te behouden. Ook op de lange afstand is er weinig overtuigender dan een E-Klasse, mede vanwege de aangename stilte aan boord.

De testauto is voorzien van de instap-benzinemotor, een 2,0 liter turbo met 184 pk. Mooier nog is het koppel van 300 Nm, dat tussen 1.200 en 4.000 tpm continu voorhanden is. In de praktijk zoek je hogere toerentallen niet op, omdat ze vooral een wat rauw motorgeluid en weinig extra snelheid opleveren. Om de motor in het ideale toerengebied te houden heeft Mercedes’ eigen automaat maar liefst negen versnellingen. Schakelen gaat nagenoeg altijd vlekkeloos en daardoor ervaar je het relatief geringe motorvermogen niet als ‘te weinig’.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé

Betalen

Traditioneel krijg je met een coupé minder ruimte voor meer centen, dat is bij de E-Klasse niet anders. Ten opzichte van de sedan bedraagt het prijsverschil net geen 3.000 euro. Daar staat tegenover dat de Coupé standaard is uitgerust met Avantgarde-interieur en een maat grotere (18 inch) wielen. Zo zijn er wel meer subtiele uitrustingsverschillen te vinden waarmee de Coupé zijn hogere vanafprijs rechtvaardigt. De exclusiviteit van de E Coupé komt eveneens tot uiting in de leaseprijzen, die maandelijks zo’n 50 euro meer bedragen dan die van een vergelijkbare sedan.

Hoewel het concept van de E-Klasse Coupé al heel lang bestaat, zijn er geen concurrenten te benoemen. De iets grotere BMW 6 Serie, die net uit productie is, komt in de buurt maar de vanafprijs van dat model ligt aanzienlijk hoger.  

Samenvatting en conclusie

Een coupé van dit formaat ligt misschien voor de hand,  Mercedes is mooi de enige die hem daadwerkelijk maakt. Hij rijdt als een ‘E’, voelt als een ‘E’ en ziet eruit als een ‘E’ – maar is alleen nog mooier. De titel ‘dreamcar’ verdient hij echt, zelfs met de basismotor.  

De E-Klasse Coupé koop je omdat je een rustgevende, degelijke auto nódig hebt maar zeker geen saaiheid ambieert. Het is de oplossing voor een probleem waar alleen de echte dromer mee kampt.

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé