Highlights

  • topmodel boven Passat

  • verlengde wielbasis

  • 150 tot 280 pk

Is het een Passat CC? Is het een Phaeton? Nee, het is de Volkswagen Arteon! Hoewel deze nieuwe grote Volkswagen zijn genen deelt met de Passat, vervangt hij beide voornoemde modellen. Een lange wielbasis en met name een indrukwekkende uitstraling moeten dat bewerkstelligen. Ik neem de Arteon mee op pad en ontdek of ‘ie meer biedt dan alleen een leuk smoeltje.

Er rust een zware taak op Arteons brede schouders. De Volkswagen Passat CC staat alom bekend als één van de fraaiste VW’s van het afgelopen decennium, de Phaeton onbetwist als de allerbeste. Dat zijn prijsstelling net boven die van de Passat ligt, geeft het beste aan hoe we ‘m moeten beoordelen en om het realistisch te houden nemen we een ‘modale’ TDI-motor met 150 pk.

Bekijken

Een gestrekt profiel, de Arteon is maar liefst 4,86 meter lang

Indruk maakt de Arteon met z’n ontwerp. Wie de grijze testauto wil verslijten voor de zoveelste grauwe leasebak, komt van een koude kermis thuis. De visuele impact van de Arteon is nog groter dan ik vermoedde, de dynamisch vormgegeven koets oogst lof. Ook ik vind hem prachtig, maar zoals elk goed ontwerp is er onderwerp voor discussie. In dit geval de grote kier waarmee de motorkap (niet) aansluit op de voorschermen, alsof hij niet goed gesloten is. De achterklep is van het type hatchback, waarbij de achterruit mee omhoog scharniert.

Wanneer ik het raamstijlloze portier open, dient zich een bekend interieur aan. Op enkele sierstrips na is het ontwerp gelijk aan dat van het dashboard van de Passat, net als de afwerking. Het behoort dus tot de top in het segment. Blikvanger zijn de twee grote schermen, één achter het stuur en één in de middenconsole. Een analoog klokje tussen de ventilatieroosters doet een poging de hoogtechnologische sfeer wat te breken. Het feit dat elke passagier het kleinood benoemt toont aan dat het zijn uitwerking niet mist.

Zitten

Volkswagen Arteon

De Volkswagen Arteon Business R heeft standaard uitgebreid verstelbare sportstoelen, en dat merk je. Iedereen die ik plaats laat nemen zit direct goed, mede geholpen door het eveneens riant verstelbare stuur. De zitting is uitschuifbaar voor extra steun aan de onderbenen.

Achterin is de ruimte eveneens meer dan voldoende, de beenruimte is vergelijkbaar met die van ruimtekoning Skoda Superb. De hoofdruimte is logischerwijs iets minder groot vanwege de aflopende daklijn, maar desondanks nog verrassend groot. Zelfs langere mensen zitten goed achterin deze vierdeurscoupé. Toch is het de bagage die het grootste feestje viert, want met maar liefst 563 eenvoudig te beladen liters vraag je je af: hoeveel meer kun je nodig hebben?

Bedienen

Naast navigeren doe je ook veel instellingen via dit scherm

De bediening van de basisfuncties gaat volgens het traditionele Volkswagen-recept. Dat staat voor een nagenoeg feilloze ergonomie, waarbij elke knop op de plek zit waar je hem verwacht. Minder doordacht zijn de menu’s in het infotainmentsysteem, waarnaartoe steeds meer randfuncties verhuizen. Niet alle submenu’s zijn even duidelijk over de functies die ze herbergen, al went het naar verloop van tijd. Ook het dimmen van de interieurverlichting moet via een menu in het systeem – wat is er mis met een traditioneel draaiwieltje?

Afgezien van deze opmerkingen werkt het digitale gedeelte van de Arteon uitstekend. Niet alleen Volkswagens eigen systeem is razendsnel, ook de mogelijkheid om gebruik te maken van Android Auto of Apple Carplay is welkom.

Rijden

Het is vanbuiten moeilijk in te schatten hoe de Arteon zou moeten rijden. Sportief als z’n coupélijn doet vermoeden, of juist comfortabel zoals het riante interieur suggereert? De waarheid ligt als zo vaak in het midden. Op de lange afstand heb je er een heel relaxte, fluisterstille reiswagen aan, die ook thuisgeeft als je met hoge snelheid een lange doordraaier rondt. Zonder daarbij veel over te hellen, en dat is ook een vorm van comfort. Grote oneffenheden verwerkt de Arteon gracieus, kortere oneffenheden voel je relatief goed. De 19 inch grote wielen spelen hier ongetwijfeld een rol in.

Groot, en toch heel zuinig

De Arteon is vooral erg goed in het faciliteren van een dynamische rijstijl, zonder daar direct toe uit te nodigen. Ik betrap mezelf erop vooral rechts te rijden en te genieten van de rust aan boord. En laten we wel wezen, met zulke looks heeft de Arteon niets meer te bewijzen en is een gehaaste rijstijl nergens voor nodig. Het helpt ook om een aangenaam verbruik te bewerkstelligen. Met 1 op 17,3 is het testverbruik al keurig, maar geloof mij: er zijn Arteon-rijders die 1 op 20 of beter gaan scoren. Vertrouw voor het verbruik niet volledig op de boordcomputer: die is opvallend pessimistisch!

De zeventraps DSG-automaat schakelt razendsnel en dankzij de bijna altijd onmerkbare gangwissel past hij ook erg goed bij een relaxte rijstijl. Daarbij maakt hij goed gebruik van de 340 Nm aan koppel. Enig smetje op zijn blazoen merk je bij het wegrijden. Zeker in combinatie met het stop/startsysteem grijpt de automaat soms wat gretig aan, met een lichte schok tot gevolg.

De motor zelf overtuigt op alle vlakken, maar past niet helemaal bij de uitstraling van de testauto. Met het woeste R-Line-pakket met bijbehorende logo’s straalt de koets een potentieel uit dat de TDI niet kan leveren. Een acceleratie van 0 naar 100 in 9,1 seconden is netjes, maar niet indrukwekkend. Het devies luidt dan ook om een uitdaging bij het stoplicht naast je neer te leggen. Niets te bewijzen, immers.

De Arteon faciliteert een dynamische rijstijl. Maar het hóeft niet!

Betalen

Zoals gezegd liggen de prijzen van de Arteon in de buurt van die van de Passat. De Arteon heeft een rijke standaarduitrusting, goeddeels vergelijkbaar met de Passat Comfortline. Trek je de uitrusting van beide auto’s zo goed als gelijk, dan zit er zo’n 4.000 euro prijsverschil tussen deze auto’s. Niet weinig, maar je haalt er een hoop extra uitstraling én praktisch gebruiksgemak mee in huis. In de leaseprijzen verschilt het maandbedrag tussen beide auto’s zo’n 50 euro. Concurrenten van Audi (A5 Sportback) en BMW (4 Serie Gran Coupé) krijgen het moeilijk met deze prijsstelling: deze modellen zijn met gelijke uitrusting een stuk prijziger.

Samenvatting en conclusie

De Arteon oogt goed vanuit elke hoek

De Volkswagen Arteon is gepositioneerd boven de Passat, maar onder het vorige topmodel Phaeton. Met de Passat deelt de Arteon veel techniek en ook het interieur, maar de Arteon biedt meer ruimte en praktisch gebruiksgemak. De grote Volkswagen is met de 150 pk TDI vooral een comfortabele reiswagen, maar het uitgebalanceerde onderstel laat tegelijkertijd erg hoge bochtsnelheden toe.

De Arteon vervangt dus de Volkswagen CC, en niet zo zeer de Phaeton. Zie hem als praktisch én prachtig model boven de Passat, dat je vooral koopt vanwege de extra uitstraling. Dat de Arteon ook praktischer is, lijkt alleen maar mooi meegenomen en ten opzichte van de Passat én concurrentie valt ook de prijs mee. En welke motor je ook koopt: met de Arteon hoef je niets te bewijzen, dat doet zijn lijnenspel wel.