Highlights

  • B-segment SUV

  • Opvolger C3 Picasso

  • Vanaf 19.690 euro

Je zou wel gek zijn om in de huidige markt geen compacte SUV aan te bieden. Daar zijn alle merken wel van doordrongen en dus zetten ze deze populaire modellen in hoog tempo op de weg. Citroën zou Citroën niet zijn als ze deze uitdaging niet op geheel eigen wijze zouden aanvliegen, wat direct tot de meest opvallende nieuwkomer in z’n klasse leidt. Tijd om de uitgesproken Citroën C3 Aircross te testen!

Citroën maakt deel uit van het PSA-concern, dat ruime ervaring heeft op het gebied van SUV’s en crossovers. De creatievelingen van Citroën maakten gretig gebruik van de SUV-techniek van zustermerk Peugeot, zodat ze zich volledig konden richten op zaken als gebruiksgemak en design. Want die zaken zijn uiteindelijk waar de meeste kopers in dit segment voor vallen.  

Bekijken

Citroën C3 Aircross

Citroën stond vroeger voor uitgesproken vormgeving en haast ongeremde creativiteit. Na een serieuzere fase, of een saaie, zo je wilt, is het merk weer helemaal waar het hoort te zijn. De C3 Aircross heeft een uitgesproken ontwerp met een indrukwekkend forse neus. Door de hooggeplaatste dagrijlampen en forse, vierkante lichtunits lijkt hij een maatje groter dan ‘ie is. Van opzij vragen de gestreepte achterste zijruiten om aandacht. Dit is overigens geen sticker, dus je krabt ‘m er in de winter niet zomaar af. Van achteren valt vooral de dikke bumper met geïntegreerde skid plate op.

Citroëns karakteristieke Airbumps, die op de C3 wel verkrijgbaar zijn, schitteren op de Aircross door afwezigheid. En mocht de oranje accentkleur van dakdragers, spiegelkappen en koplampomlijsting niet helemaal je smaak zijn, geen probleem. Er zijn nog drie andere tinten leverbaar.

Vanbinnen is het C3 wat de klok slaat. Bij de Shine-uitvoering krijg je een leuke stof op het dashboard en veel oranje details, die het interieur tot een vrolijk geheel maken. Het dashboard is prima afgewerkt en ondanks de harde kunststoffen wekt het een degelijke indruk.

Zitten

Citroën C3 Aircross

Net als in de Citroën C3 zijn de stoelen lekker breed en zacht. Ze ondersteunen goed, ook op langere ritten. Zijdelingse steun is er iets minder, maar bij dit type auto is dat geen probleem. Ook achterin is de zit prima. De achterbank is wat aan de lage kant, waardoor passagiers met iets opgetrokken knieën zitten. Dat is gunstig voor de hoofdruimte, die mede daardoor ruim voldoende groot is.

Aan kofferruimte is bij de C3 Aircross in ieder geval geen gebrek, want die meet standaard 410 liter. Op de topuitvoering Shine is de achterbank ook verschuifbaar, waardoor je tot 110 liter extra ruimte kunt creëren. In dat uiterste geval wordt de beenruimte logischerwijs behoorlijk krap.

Bedienen

Citroën C3 Aircross

Vanaf het tweede uitrustingsniveau behoort het 7 inch grote scherm tot de standaarduitrusting. Het is dan gelijk het belangrijkste bedieningselement in de auto, waarmee je van airco tot radiozender kunt instellen en gebruik kunt maken van Android Auto en Apple Carplay. Op de Shine-uitvoering is ook navigatie inbegrepen. Het systeem werkt prettig snel, in mijn beleving sneller dan in andere auto’s waarin het geïmplementeerd is. Toch is het fijn dat er fysieke ontwasemingsknoppen zijn opgenomen in de balk onder het scherm, zodat deze essentiële functies direct te bereiken zijn.

Rijden

Gemak, dat is het sleutelwoord in de C3 Aircross. Alles gaat aangenaam licht en soepel, met name de besturing is heel licht waardoor de compacte SUV bijzonder wendbaar aanvoelt – en dat ook is. Alleen het wegrijden met geactiveerd stop/startsysteem verloopt in eerste instantie wat bruusk, door de rem nog even vast te houden voor je op het gas gaat kun je dat voorkomen.

Van onder de kap klinkt een vrolijke roffel, die ik nog altijd graag beschrijf als het geluid van een halve Porsche.

Tijdens het accelereren hoor je de 110 pk sterke driecilinder z’n werk doen en voel je een lichte trilling in het stuur. Van onder de kap klinkt een vrolijke roffel, die ik nog altijd graag beschrijf als het geluid van een halve Porsche. Het blok maakt gretig toeren en voelt van onder tot aan de bovenkant van de toerenschaal krachtig aan. Op constante snelheid verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond en is het vooral windgeruis dat overblijft. De geluidsisolatie is zoals je van een auto in dit segment mag verwachten.

Het onderstel is niet helemaal des Citroëns en opvallend stevig, dat merk je met name op korte oneffenheden waarop de ophanging wat stoterig reageert. Dat komt door de vrij stugge vering, die juist z’n nut bewijst bij het bochtenwerk. De C3 Aircross helt dan maar weinig over en voelt ook op de snelweg stabiel en volwassen aan.

De zestrapsautomaat is van het traditionele type met koppelomvormer, dat zie ik als een pluspunt. Het kan niet alleen voordeel opleveren qua duurzaamheid, maar zorgt ook voor meer comfort doordat er enige slip op de aandrijflijn wordt toegelaten. Dat staat razendsnelle schakelacties niet in de weg, als je niet beter weet denk je dat het hier gaat om een automaat met dubbele koppeling. Het samenspel met de motor verloopt eveneens erg prettig, ze benutten elkaars sterke punten uitstekend. Een bijzonder fijne aandrijflijn.  

Met gemiddeld precies 1 op 13 is het testverbruik niet indrukwekkend laag, maar wijkt niet af van het gemiddelde in dit segment. Het kan echter veel gunstiger uitpakken als je minder snelwegkilometers rijdt dan ik heb gedaan. Dan is een verbruik van een nette 1 op 15 vrij eenvoudig te realiseren.

Citroën C3 Aircross

Betalen

De Citroën C3 Aircross heeft een vanafprijs van 19.690 euro en is daarmee een van de voordeligste modellen in dit segment. De basismotor is in de basis hetzelfde blok als in de testauto, maar zonder turbo waardoor het vermogen 82 pk bedraagt. De meerprijs voor de 110 pk-motor is 3.000 euro, dan krijg je meteen de luxere Feel-uitvoering.

Dieselen kan met 100 pk vanaf 25.200 euro en met 120 pk vanaf 26.100 euro. Met automaat heeft de Aircross altijd een 110 pk sterke benzinemotor, waarvoor de dealer 24.990 euro verlangt. De krachtigste motor met 130 pk speel je vrij vanaf 26.540 euro, met altijd het meest complete uitrustingsniveau. De testauto is bovenop die luxe uitvoering rijkelijk voorzien van onder meer dodehoekdetectie (450 euro), panoramisch schuif/kanteldak (950 euro) en zwart gespoten dak (450 euro).

Samenvatting en conclusie

Citroën C3 Aircross

Met de Citroën C3 Aircross doet Citroën een eigenzinnige toevoeging aan het populaire segment. Het uiterlijk is onderscheidend, maar ook op het gebied van flexibiliteit scoort de C3 Aircross belangrijke punten.

Is de eigenzinnige noot van Citroën ook een goede toevoeging? Wat mij betreft wel. De flexibiliteit en het ruimte-aanbod zijn een grote pré en dankzij z’n grote aaibaarheidsfactor kún je ‘m simpelweg niet haten. Houd je dus wel van de voordelen van een SUV, maar is een agressieve uitstraling  aan jou niet besteed? Dan is de liefste SUV van het moment zeker het bekijken waard.