Highlights

  • heel veel verbeteringen

  • nu in Europa gebouwd

  • ook als ST-Line

Ooit kwam de Ford EcoSport als vreemdeling naar Europa. De in landen als India en Brazilië zeer populaire SUV wilde ook in Europa zijn succes beproeven. Dat is deels gelukt, zeker nadat Ford de auto in de afgelopen jaren opwaardeerde en meer aan de eisen van de Europese consument wist aan te passen. De meest recente update is de meest rigoureuze. Europese engineers hebben de EcoSport nauwgezet op vele punten verbeterd en vernieuwd. De EcoSport is klaar voor zijn inburgeringsexamen. 

Is de Ford EcoSport nu een échte Europeaan? Het antwoord op die vraag is eigenlijk meteen al simpel met ‘ja’ te beantwoorden, aangezien de EcoSport vanaf nu in Europa wordt geboren. In het Roemeense Craiova, om precies te zijn. Voorheen werd de EcoSport voor de Europese markt gemaakt in India.

Bekijken

Ford heeft de Europese ontwerpers flink aan het werk gezet om de EcoSport een stoerder en dikker uiterlijk te geven. Met name de neus is aangepakt en lijkt nu op die van de Kuga en Edge, de andere SUV’s van Ford. Het basisontwerp is hoog en smal, maar door de doeltreffende wijzigingen valt dat minder op. Je kunt de EcoSport nu aankleden met de sportief ogende ST Line en/of een two-tone lakoptie. Met name de extra’s van de ST Line, zoals de in kleur meegespoten beschermingsranden, dikkere bumpers en zwarte accenten, halen het ontwerp omhoog. Het is wel iets minder praktisch dan de zwarte stootstrips die standaard op de EcoSport worden geleverd, maar het oog wil ook wat.

Het dashboard van de EcoSport is bijna helemaal nieuw.

De Europese hand is duidelijk te zien in het interieur. Het ontwerp is min of meer overgenomen uit de nieuwe Fiesta en dus helemaal bijdetijds. De toplaag van het dashboard is gemaakt van zachte kunststof en het geheel ziet er veel hoogwaardiger uit dan voorheen. De afwerking kan hier en daar nog wel iets netter, maar de algemene indruk is positief. Wat mij betreft: geslaagd.

Zitten

De vernieuwde stoelen in de EcoSport bieden een zeer prettige zit, comfortabel en met voldoende steun. De zittingen zijn nog steeds iets te kort voor lange mensen, maar het zitcomfort is er in zijn totaliteit aanzienlijk op vooruit gegaan. De diepteverstelling op het stuur ontbreekt en de hoogteverstelling is beperkt, dus het zal voor sommige mensen even zoeken zijn naar de juiste rijhouding. Bestuurder en bijrijder zitten lekker hoog, voor een goed overzicht op de weg.

De achterbank heeft dezelfde comfortabele kussens als de stoelen voorin, prettig als je er langere tijd moet doorbrengen. Doordat de EcoSport amper 4 meter lang is, blijft de beenruimte (net als voorheen) beperkt. Voor je hoofd is er voldoende plaats, de hoge koets betaalt zich hier uit. Nieuw is de dubbele bodem in de kofferbak, erg handig. Ondanks dat is er geen vlakke laadvloer als je de achterbank omlaag klapt. Gebleven is de grote achterdeur in plaats van een klep, een erfenis van toen de EcoSport nog een reservewiel achterop droeg. Is dat handig, zo’n deur? Dat moet je voor jezelf maar uitmaken. De greep is in ieder geval mooi weggewerkt in het achterlicht en dankzij de gasveer opent en sluit hij gemakkelijk.

Met het dak in een contrasterende kleur wordt de EcoSport een opvallende auto.

Deze Ford ziet er misschien bescheiden uit, maar streeft de meeste andere kleine SUV’s voorbij als het op rijden en sturen aankomt.

Bedienen

Ford heeft het aantal knoppen op het nieuwe dashboard fors gereduceerd en dat komt het bedieningsgemak ten goede. Het nieuwe Sync-infomediasysteem, dat vanaf de Titanium-uitvoering verkrijgbaar is met een beeldscherm van 6,5 of 8 inch groot, komt uit de Fiesta en heeft een frisse lay-out. De menustructuur is modern en overzichtelijk en het systeem reageert snel genoeg op aanraking. De visuele aanwijzingen van het navigatiesysteem zijn soms een beetje verwarrend, dus zet altijd de stembegeleiding erbij aan. Enkele nieuwe features zijn het B&O Play audiosysteem en de dodehoeksensor. Die eerste klinkt goed, die tweede werkt goed. Niet nuttig, wel leuk: verlichte bekerhouders. Het is een van die nieuwe opties waardoor de EcoSport een meer hoogwaardige indruk achterlaat dan voorheen.

Rijden

Op het rijden was al weinig aan te merken, het is iets dat ze bij Ford eigenlijk altijd wel voor elkaar hebben. Toch hebben de engineers nog wat geschaafd aan de vering, demping en besturing, en met succes. De EcoSport rijdt verfijnd, comfortabel en met een stevig randje als je kiest voor de sportieve ST Line. Je zou denken dat de EcoSport met zo’n hoge koets fors overhelt als je stevig de bocht induikt, maar de auto blijft eigenlijk altijd prettig stabiel en voelt ook zo aan. De besturing is vrij zwaar en dat draagt bij aan het gevoel dat je in een grotere auto rijdt dan de EcoSport eigenlijk is. Deze Ford ziet er misschien bescheiden uit, maar streeft de meeste andere kleine SUV’s voorbij als het op rijden en sturen aankomt.

Schakelen doet de EcoSport ook erg fijn: met korte slagen, niet te licht en met duidelijke schakelwegen. Ook goed: de isolatie is verbeterd, waardoor met name windgeruis beter uit de cabine blijft. Als gevolg van de dikkere rubbers sluiten de portieren met een zwaardere plof.

Aan de motor in de EcoSport is niets gewijzigd, Ford levert de kleine SUV in Nederland onveranderd met de 1.0 EcoBoost-motor, met 100 of 125 pk. Tijdens de presentatie in Portugal kan ik alleen met de niet in ons land leverbare 140 pk-versie rijden, en daarmee voelt de EcoSport erg vlot aan. Niet voor niks is deze motor een aantal keer bekroond tot Engine of the Year. Alleen bij flinke belasting hoor je het karakteristieke driecilindergeluid, verder doet de EcoBoost zijn werk in relatieve stilte.

Betalen

Modern en snel: het nieuwe Sync3-systeem.

De vernieuwde Ford EcoSport kost minimaal 21.855 euro, dan heb je de kale Trend Essential-uitvoering. De mooiste EcoSport is de ST Line en die kost met de 125 pk sterke 1.0 Ecoboost-motor 26.055 euro. Voor de diverse extra’s van de testauto komt er nog 1.750 euro bij. Als je dat afzet tegen de prijzen van concurrerende modellen als de Citroën C3 Aircross en Opel Crossland X dan is de EcoSport marktconform geprijsd. De vanafprijs ligt wel iets hoger, maar dat komt omdat de 100 pk-uitvoering pas in de loop van 2018 leverbaar wordt.

Samenvatting en conclusie

Is de Ford EcoSport geslaagd voor zijn Europese inburgeringsexamen? Daarop kan ik alleen maar volmondig ‘ja’ antwoorden. Waar de eerdere versies op sommige punten niet voor Europa waren geoptimaliseerd, daar is de nieuwste versie Europe-proof. Je ziet in heel veel kleine en grote aanpassingen dat Ford doortastend te werk is gegaan bij het verfijnen van de EcoSport. Sommige dingen zijn gebleven, zoals de geinige achterdeur en de hoge koets, maar dat maakt de SUV juist onderscheidend. En dat ook de goede dingen zijn behouden en zelfs verbeterd, zoals de fijne rij-eigenschappen, maakt de EcoSport tot een interessante aanbieding in zijn segment. De EcoSport mag blijven.