De e-Up! is leuk in bochten en fijn op de lange afstand. Op de lange afstand gedraagt de e-Up! zich als een grote auto. Volkswagen Up! Je moet goed kijken om de e-Up! te herkennen. Volkswagen Up! Bochten? Kom maar op! De 'melksnor' heeft een uitgesprokenere vorm. De facelift-Up! herken je aan de origineel vormgegeven achterlichten. Volkswagen Up! Subtiele wijzigingen maken de vernieuwde Up! stoerder dan voorheen. De C-vormige dagrijverlichting kenmerkt VW's stekkermodellen. De 'grille' is er sinds de facelift, lucht laat hij niet door. De verwijzingen naar de aandrijflijn zijn subtiel. Een groene auto, dus het is blauw wat de klok slaat. Je telefoon neemt een prominente plaats in op het dashboard. Een goed gebouwd, doelmatig dashboard. Het nieuwe Volkswagen-stuurwiel verhoogt de kwaliteitsindruk. Volgens de blauwe schaal is alles vanaf 70 km/u verspilde energie. Geen toerenteller links, maar een powermeter. Rechts de accucapaciteit. De telefoon is draadloos verbonden, voor het opladen zit achter de cradle een usb-poort. Meer dan dit kleine schermpje heb je niet nodig. Tussen deze functies schakelen kan ook met sneltoetsen op het dashboard. De blauwe sfeerverlichting bestrijkt het gehele dashboard. Het dashboard is feitelijk één grote sierlijst. De eco-standen beïnvloeden de acceleratie en klimaatregeling. In de B-stand regenereert de e-Up! extra stroom en remt 'ie krachtiger af. De hoofdsteun is geïntegreerd in de rugleuning. Geen gigantische ruimte, natuurlijk, maar voor dit segment gewoon goed. Elke e-Up! heeft een CCS-snellaadmogelijkheid. De koffervloer in de hoge stand. De kofferbakvloer in de lage stand. Met 82 pk en 210 Nm koppel wil de e-Up! vlot vooruit.

Highlights

  • Vernieuwd model

  • 18,7 kWh accucapaciteit

  • 110 km rijbereik

De Volkswagen Up! is een van de populairste auto’s van Nederland, en dat is niet voor niets. Voor zo’n compacte auto biedt hij volwassen rijeigenschappen en voldoende ruimte voor bestuurder en passagiers. Enige tijd geleden is de Volkswagen Up! op diverse vlakken bijgepunt, waardoor hij weer helemaal bij de tijd is. Dat geldt ook voor de e-Up!, de elektrische uitvoering die in aanmerking komt voor 4 procent bijtelling. Deze is daardoor aantrekkelijker dan ooit. Een goede reden om opnieuw kennis te maken.

De vernieuwing van de Volkswagen e-Up!, heeft geen invloed op de elektrische aandrijflijn. Het accupakket is en blijft 18,7 kWh groot, met een opgegeven rijbereik tot 160 km. Het motorvermogen blijft 82 pk, de topsnelheid blijft 130 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u blijft een vlotte 12,4 seconden. Volgens de Duitsers heeft een stadsauto nu eenmaal niet meer nodig. Daar zit wat in.

Bekijken

De 'melksnor' heeft een uitgesprokenere vorm.

De vernieuwde Volkswagen Up! is vrij duidelijk herkenbaar. De karakteristieke melksnor heeft een meer uitgesproken vorm terwijl tussen bumper en motorkap een kleine grille is ontstaan. De kenmerkende, C-vormige dagrijverlichting is uniek voor de e-Up! en oogt na de facelift iets subtieler. Aan de achterkant herken je de e-Up! vooral aan de blauwe sierstrip, die de opvallende achterlichten met elkaar verbindt.

Vanbinnen is er op uiterlijk vlak niet veel veranderd. De grootste wijziging is de vervanging van de Garmin-navigatie door een degelijke houder voor een mobiele telefoon. De functionaliteit van het ‘tomtommetje’ kan nu door je smartphone worden overgenomen middels de Maps+More-app. Een fraaie toevoeging is de dashboardbrede sfeerverlichting, die het interieur van de e-Up! stemmig blauw verlicht.

Zitten

Een goed gebouwd, doelmatig dashboard.

De kenmerkende stoelen met geïntegreerde hoofdsteun zitten opvallend goed en bieden ook de meeste lange mensen voldoende ondersteuning. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar, al lijdt de zitpositie daar in de praktijk niet onder. Zeker voor een stadsauto zit de Up! gewoon erg fijn. Achterin houdt de ruimte uiteraard niet over, maar in zijn klasse is de ruimte bovengemiddeld goed.

De kofferbak biedt met 250 liter slechts 1 liter minder dan in de reguliere Up!. Dankzij de dubbele bodem kun je kiezen voor maximale ruimte of minimale tildrempel. De laadkabels kun je ‘staand’ kwijt tegen de achterkant van de kofferbak, zodat je er zelfs bij kunt als er boodschappen in de kofferbak staan.

Bedienen

Tussen deze functies schakelen kan ook met sneltoetsen op het dashboard.

De basisbediening van de Volkswagen Up! is zo duidelijk als wat, al is het even wennen dat het nieuwe stuurwiel geen cruise control huisvest, zoals bij de grotere VW’s. Nu bedien je de snelheidsregelaar nog vanaf de linker stengel en dat is even wennen. Interessanter is de smartphone-integratie middels de gratis Maps+More-app, waarbij draadloos met de auto gekoppeld wordt. Het scherm van je (Android- of Apple-)telefoon wordt zo een boordcomputer of navigatiesysteem.

Je kunt het systeem bedienen via het touchscreen van je apparaat, maar ook je telefoon bedienen via sneltoetsen op het dashboard is mogelijk. Zo’n goede smartphone-integratie is tamelijk bijzonder en werkt zo mooi dat je het daadwerkelijk wilt gebruiken. Bijkomend voordeel is dat je niet kunt whatsappen, waardoor het systeem ook veiligheidsverhogend werkt.

Rijden

Je moet goed kijken om de e-Up! te herkennen.

De Volkswagen Up! staat bekend als een model dat rijplezier en rijcomfort op mooie wijze verenigt. Bij de e-Up! slaat de meter meer uit naar de tweede, grotendeels door de 295 kilogram extra gewicht ten opzichte van een reguliere vijfdeurs Up!. De elektrische variant voelt daardoor niet alleen als een grotere auto, met zijn 1.129 kg leeggewicht is hij dat eigenlijk ook. Dankzij de soepele elektromotor voelt de auto tijdens het accelereren zeker niet zwaar. Ook de remmen zijn goed op hun taak berekend.

Ondanks de natuurkundige beperkingen die het extra gewicht met zich meebrengt heeft Volkswagen uitstekend werk verricht. De elektrische Up! is een prettige auto om mee onderweg te zijn én om mee te sturen. Anders dan grotere elektrische auto’s smeekt de Up! bijna om een actieve rijstijl. Alleen in natte bochten merk je dat de auto redelijk eenvoudig over de voorwielen wegglijdt. Door de aangenaam lichte en communicatieve besturing voel je dit moment ruim op tijd aankomen en als je toch te ver gaat houdt de stabiliteitscontrole je adequaat op koers.

Als de batterij leeg is ben je als bestuurder nog lang niet moe.

Wanneer je de handschoen niet oppakt en normale ritten rijdt, ook dan is de e-Up! ronduit overtuigend. Het veercomfort is als dat van een grotere auto terwijl het geluidsniveau aan boord van het kleintje erg laag is. Net als bij de e-Golf is deze auto eigenlijk te goed voor zijn rijbereik, want als de batterij leeg is ben je als bestuurder nog lang niet moe.

Daar hebben we hem dan, de actieradius. Het is en blijft iets om rekening mee te houden. Volkswagen heeft helemaal gelijk dat een praktijkrange van 110 à 120 km – want daar komt het op neer – voor een stadsauto voldoende is. Wil je eens een langere rit maken, zoals ik van Haarlem naar Nijmegen moest, dan is snelladen onvermijdelijk. Gelukkig ondersteunt elke e-Up! CCS-snelladen en wordt de infrastructuur daarvoor in ons land nog altijd beter. Snelladen duurt meestal niet langer dan 15 minuten, opladen aan een normale laadpaal neemt doorgaans maximaal 4,5 uur in beslag.

Wanneer je een langere afstand rijdt raad ik wel aan om een maximumsnelheid van 100 km/u aan te houden, want daarboven wordt de e-Up! minder zuinig. Even inhalen kan vlot, tot bij 135 km/u de snelheidsbegrenzer ingrijpt. Het testverbruik van 15,5 kWh/100 km kan gunstiger uitpakken als de temperatuur buiten iets hoger zou zijn geweest. Nu heb ik tot circa 10 procent van de accucapaciteit gebruikt om het interieur te verwarmen.

Op de lange afstand gedraagt de e-Up! zich als een grote auto.

Betalen

De Volkswagen e-Up! mag met je mee na achterlating van minimaal 27.761 euro bij de dealer. Dat is veel geld, ook voor een elektrische stadsauto. Ter illustratie, een elektrische Smart Fortwo is er vanaf 24.050 euro en de grotere Renault Zoe vanaf 30.390 euro als je hem inclusief batterijen koopt. De Volkswagen scoort punten op het gebied van uitrusting, want de e-Up! is standaard behoorlijk compleet.

De verwijzingen naar de aandrijflijn zijn subtiel.

Het veiligheidsverhogende rijgeluid aan de buitenkant (136 euro) had eigenlijk standaard aanwezig moeten zijn, maar zaken als automatische klimaatregeling, lichtmetalen wielen en snellaadaansluiting zitten er altijd op. Het Drive-pakket met cruise control en parkeersensoren achter (309 euro) en de achteruitrijcamera (175 euro) zijn schappelijk geprijsde aanraders. Boven de streep lijkt de e-Up! dus vrij prijzig, onder de streep valt het mee als je vergelijkt met gelijkwaardig uitgeruste concurrenten. Dankzij de gunstige 4 procent bijtelling vallen de maandelijkse lasten altijd mee als je zakelijk rijder bent.

Samenvatting en conclusie

De Volkswagen e-Up! is de fijnste Up! die Volkswagen levert, met dank aan het extra gewicht en de adequate elektromotor. Hij rijdt volwassen, heeft een goede standaarduitrusting en biedt voor het soort auto echt genoeg ruimte. Door het nog steeds vrij beperkte rijbereik is de doelgroep wellicht klein, voor gebruik in de stad is 110 tot 120 km doorgaans voldoende.

De Volkswagen e-Up! blinkt dus niet uit in rijbereik, wel in rij-eigenschappen. Op de grote weg gedraagt hij zich als een grotere auto, op uitdagende trajecten daagt hij jou uit om er eens goed voor te gaan zitten. Kortom: de Up! is buitengewoon lekker met een stekker.