Adaptieve led-koplampen zijn standaard op de Highline-uitvoering. De Allspace is ruim twintig centimeter langer dan een 'normale' Tiguan. Volkswagen Tiguan Allspace Volkswagen Tiguan Allspace Volkswagen Tiguan Allspace Een opvallende lichtsignatuur. Volkswagen Tiguan Allspace Eén rode i, dat betekent hier 150 pk. Even stoer als nep: deze 'uitlaten' laten niets uit. Volkswagen Tiguan Allspace De Allspace is ruim twintig(!) centimeter langer dan een reguliere Tiguan. Je zou het niet zeggen, maar deze 'Victoria Falls'-wielen meten al 19 inch. Volkswagen Tiguan Allspace Een opvallend driehoekig patroon geeft de led-achterlichten sjeu. Ook hier zie je goed hoe lang de achterdeur is. Het front wordt gesierd door brede chroomstrips Vooral de achterdeuren zijn opvallend lang. Kunnen kinderen niet bij de klaptafeltjes, dan schuif je eenvoudigweg de bank naar voren. De klaptafeltjes zijn er vanaf de Comfortline-uitvoering. Temperatuurregeling achterin is bijna altijd standaard. Ook ingeklapt nemen de achterste stoelen ruimte in. De bagageafdekking kun je onder de laadvloer kwijt. Reis je met z'n zessen, dan is instappen via de kofferklep ook mogelijk. De bagageruimte is op zijn kleinst nog ruim genoeg. Bijzonder; de hoofdsteunen staan hoger dan de dakhemel. Deze zitjes zijn echt voor kinderen bedoeld. Een elektronische handrem met wegrolblokkering is standaard. Active Info Display toont naar wens een kleine kaart Je kunt op het Active Info Display ook een grote kaart weergeven. De bovenste materialen zijn zacht, de onderste materialen hard. Klimaatregeling: zo klaar als een klontje, beter kan niet. Een groot opbergvak of... ...twee bekerhouders. Het Active Info Display geeft het dashboard een visuele upgrade. Uiterst pragmatisch, sfeer speelt hier de tweede viool. De cockpit is keurig opgeruimd en heel zakelijk. Het Discover Media-systeem is onderdeel van het Executive-pakket. Het stuurwiel kennen we uit bijna elke andere Volkswagen. Lederen bekleding? Dan krijg je ook deze fraai beklede deurpanelen.

Highlights

  • Met twee extra zitplaatsen

  • of meer bagageruimte

  • meerprijs zo'n 2.800 euro

Het is zo’n auto waarvan het opvalt dat hij er niet eerder was. Veel merken bieden al sinds jaar en dag een SUV met extra zitplaatsen, terwijl de Volkswagen Tiguan het altijd met vijf gordels moest doen. Met de Allspace, lees: zevenzitter, komt daar verandering in. Is deze grote Tiguan opgewassen tegen de Peugeot 5008, Nissan X-Trail en concerngenoot Skoda Kodiaq? Deze rijtest wijst het uit.

De Tiguan is het fantasiedier uit de Volkswagen-stal. De naam is een samentrekking van tijger en leguaan, een interessante combinatie die een grote veelzijdigheid doet vermoeden. De grootste concurreer-beer komt uit eigen huis en heet Skoda Kodiaq, een bijzonder populair model waarvan onze rijtest in 2017 met enige afstand het best gelezen werd. Dat er voor Volkswagen ruimte is in deze markt lijkt in ieder geval geen verkeerde aanname.

Bekijken

Er is iets mee, dat zie je direct, maar wat het is valt niet direct uit te leggen. De Tiguan Allspace lijkt groot, veel groter dan een normale Tiguan die een wat gedrongen voorkomen heeft. Het is een kwestie van smaak, maar ik vind de Tiguan Allspace met zijn liefst 21,5 centimeter langere koets en 10,6 cm langere wielbasis de mooiere auto om te zien.

Vanbinnen zie je alleen in de achteruitkijkspiegel dat je met een Allspace op pad bent. De rest van het interieur is gelijk aan dat van de normale Tiguan. Je kijkt uit op een keurig ontworpen dashboard, dat nergens buiten de lijntjes kleurt en weinig avontuur uitstraalt. Volkswagen kiest voor hoogwaardige, zachte materialen op armhoogte en hard kunststof op beenhoogte. Dat is nu eenmaal wat eenvoudiger schoon te houden. Ook de afwerking is in orde, al doen rammeltjes vanuit het panoramadak wat afbreuk aan de verder uitstekende kwaliteitsindruk.

Deze zitjes zijn echt voor kinderen bedoeld.

Zitten

Een punt waarop elke Volkswagen steevast goed scoort is de zitpositie, waarop de Tiguan Allspace geen uitzondering vormt. Stoel en stuur zijn ruim verstelbaar, zodat iedereen van kort tot lang een goede rijhouding vindt. In de Tiguan zit je comfortabel hoger boven het asfalt, maar het idee dat je in een mastodont rijdt blijft achterwege.

Stap ik achterin, dan blijkt direct waar de Tiguan Allspace zijn naam en meerwaarde aan ontleent. De ruimte voor passagiers op de middelste zitrij is zonder overdrijving enorm groot. De been- en knieruimte zijn gigantisch en ondanks het panoramadak is ook de hoofruimte meer dan toereikend.
De twee achterste zitplaatsen zijn voornamelijk toegespitst op kinderen, als volwassene kom je er met name knie- en voetenruimte tekort. De middelste bank kan weliswaar een flink stuk naar voren geschoven worden, maar ruim wordt het achterin nooit. Ben je niet van plan deze stoelen te gebruiken, dan kun je ze ook gewoon weglaten. Dat bespaart je 606 euro en levert een 700 liter ruime kofferbak op.

Bedienen

Op het bedieningsconcept van de Tiguan Allspace is maar weinig aan te merken. De ergonomie staat buiten kijf, zeker als het gaat om de basisbediening. Alles is zo logisch gegroepeerd en gepositioneerd dat zelfs een kind ermee overweg kan. De vele opties en instelmogelijkheden van het Discover Pro-infotainmentsysteem kunnen wel wat intimiderend overkomen en zitten niet altijd op de logische plekken. Het systeem zelf werkt goed en reageert snel genoeg op je vingers.

Standaard op de Highline (en anders een optie van 630 euro) is het Active Info Display, het grote beeldscherm dat het instrumentenpaneel vervangt. Het scherm ziet er goed uit en geeft het interieur een visuele upgrade, de meerwaarde zit hem vooral in de grote navigatiekaart waarop je ook kunt in- en uitzoomen.

Volkswagen Tiguan Allspace

De Volkswagen Tiguan Allspace ziet eruit als een grote SUV maar dat gevoel smelt weg als je ermee gaat rijden.

Rijden

De Volkswagen Tiguan Allspace ziet er misschien uit als een grote SUV, dat gevoel smelt weg als je ermee gaat rijden. Mede door de vrij stevige onderstelafstemming, waardoor grote-auto-eigenschappen als nadeinen en overhellen worden beperkt. Ook minder zekere bestuurders, die bang zijn om met zo’n grote auto op pad te gaan, krijgen hierdoor het gewenste vertrouwen. Daar staat tegenover dat slordig gelegde klinkerwegen wel erg nadrukkelijk aan de inzittenden worden doorgegeven. Op de lange baan merk je van dat alles niets. Daar ontpopt de Tiguan Allspace zich als een fijne reiswagen.

Het compacte, wendbare gevoel wordt versterkt door de aanwezige Progressive Steering ter waarde van 212 euro. Deze variabele stuurbekrachtiging laat de grote Tiguan beduidend scherper en directer van richting veranderen. Bij veel andere auto’s met een dergelijk systeem voelt dat enigszins nerveus en geforceerd, bij de Tiguan is dat geenszins het geval. Het is in ieder geval de eerste keer dat ik zo’n variabele stuurbekrachtiging voorzichtigjes durf aan te raden.

De testauto heeft een 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor aan boord. Deze is gekoppeld aan een zestraps DSG-automaat, waarvoor doorgaans een meerprijs geldt van 2.300 euro. Niet in het geval van deze Highline, waarbij een benzinemotor altijd standaard geleverd wordt met automaat. Het is een fijne toevoeging en maakt dat de grote Tiguan nog gemakkelijker te rijden is.

Het wegrijden vanuit stilstand verloopt met deze automaat wat twijfelend en zeker in combinatie met het stop-startsysteem nerveus, op snelheid gaan de gangwissels daarentegen razendsnel en zijn ze praktisch onvoelbaar. Bij 120 km/u draait de motor onhoorbaar op 2.500 tpm en aan de pomp verrast de Allspace enigszins. Zowel de boordcomputer als het tankbonnetje laten een waarde van 1 op 12 zien, wat keurig is voor zo’n forse benzine-auto.

Je kunt op het Active Info Display ook een grote kaart weergeven.

Betalen

De Tiguan Allspace vergt een extra investering van zo’n 2.800 euro ten opzichte van een reguliere Tiguan. Het prijsverschil is enigszins afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Er zijn enkele kleine uitrustingsverschillen in het voordeel van de Allspace, die bijvoorbeeld al vanaf de Comfortline-uitvoering een elektrische achterklep en privacy glass heeft.

De testauto is een Highline-uitvoering die met enkele opties een waarde van 54.226 euro vertegenwoordigt. Een slimmere keus is de nieuwe Business R-uitvoering, die voor 45.690 euro ook een sportief R-Line exterieur en instelbare rijmodi heeft. Dieselen kan vanaf 39.730 euro met de 115 pk sterke 1.6 TDI, voor de 150 pk sterke 2.0 TDI bedraagt de vanafprijs 42.830 euro. Kijken we naar de leaseprijzen, dan is de Tiguan Allspace duurder dan een Nissan X-Trail, Peugeot 5008 en Skoda Kodiaq en enkele tientjes per maand duurder dan de korte Tiguan.

Samenvatting en conclusie

De Tiguan Allspace is het antwoord op de vraag naar een zevenzits Tiguan. Of naar een Tiguan met meer ruimte voor vijf personen en een sloot bagage, zo je wilt. De keuze is aan jou, want kiezen voor de extra zitplaatsen is niet verplicht. De Tiguan Allspace is weliswaar groot, hij rijdt toegankelijk en geeft vertrouwen.

Zoek je dus een grotere en praktischere Tiguan, of gewoon een Tiguan met meer uitstraling? Dan is de Allspace voor jou de uitkomst. Het is een slimme, praktische auto met aangename rij-eigenschappen en ook optisch doen de extra centimeters hem goed. Hij is niet goedkoop, maar voor het gebodene is de prijs heel netjes. De Tiguan Allspace hoeft maar weinig beren op zijn weg te dulden.