Highlights

  • nieuwe 1.5 TSI-motor

  • digitaal instrumentarium

  • zeilfunctie

Wat moet ik nog schrijven over een Volkswagen Golf? Zelfs de grootste leek op autogebied weet waar het over gaat als je deze naam laat vallen. De Golf is sinds jaar en dag de bestverkopende auto op ons continent en wordt door veel mensen gezien als de maatstaf voor andere modellen in het compacte middensegment. En nu is die maatstaf vernieuwd, zodat de lat weer een stukje hoger ligt. Want geen enkel merk zit stil en Volkswagen wil de rest graag voorblijven. Met de vernieuwde Golf ga ik kijken of dat gelukt is.

De vernieuwde Golf… wacht eens even? Die is er toch al een tijdje? Klopt, maar niet met de nieuwe 1.5 TSI-motor, en laat dat nu net een van de belangrijkste vernieuwingen zijn. Met een zeilfunctie én cilinderuitschakeling is het de meest geavanceerde motor die je kunt krijgen in de Golf.

Bekijken

Wat moet ik nog schrijven over het design van de Golf, als ik van te voren al weet dat alle wijzigingen doeltreffend zullen zijn maar nooit de uitstraling in grote mate beïnvloeden? Noem het herkenbaar, noem het strak of noem het saai: de Golf is een Golf en daar heeft de facelift niets aan veranderd. Dat is voor de herkenbaarheid een goede zaak en voor de restwaarde van de vorige versie ook.

Ook na het instappen is er herkenbaarheid, Volkswagen heeft het dashboard namelijk nagenoeg ongewijzigd gelaten. De afwerking is als altijd onberispelijk, met strakke pasnaden en degelijk aanvoelende knoppen. Het nieuwe, glimmende infomediasysteem ziet er modern uit en is bijna té mooi in het verder sobere interieur.

Zitten

Een keurig dashboard, zoals je dat verwacht van een Volkswagen Golf.

Wat moet ik nog schrijven over de zitpositie in een Golf, als ik al weet dat de Golf zo’n beetje de meest toegankelijke auto is die je kunt kopen? Je weet gewoon: in een Golf zit je goed. De verrassend zachte stoelen, de verstelling van het stuur: alles is zo gemaakt dat iedereen prettig zit. Vergelijk het met een zitzak, die zich naar je lichaam vormt. Echt, als je hier nog iets te klagen hebt, dan ga je nooit een geschikte auto vinden. De ruimte is zowel voor- als achterin riant, daaraan is niets gewijzigd. De kofferbak kan zich met een inhoud van 380 liter nog steeds meten met die van de meeste andere modellen in dit segment.

Bedienen

Wat moet ik nog schrijven over de bediening in een Golf, als ik toch al weet dat alle knoppen op de plekken zitten waar ik ze verwacht? Dat is bij het vernieuwde model niet anders, hoewel de vele schakelaars op het stuur nét iets teveel aandacht vragen. Het nieuwe infotainmentsysteem, dat ik inmiddels al ken van andere Volkswagens, werkt snel en intuïtief. De lay-out is doelmatig en de graphics zijn haarscherp. Het glimmende oppervlak zorgt er wel voor dat je vingerafdrukken erg duidelijk ziet, ook op de aanraaktoetsen naast het scherm. Leg je poetsdoekje maar klaar!

Een van de features van de vernieuwde Golf is het Active Info Display, dat (optioneel) de analoge tellers vervangt. Het ziet er fraai uit maar is vooral een gimmick, want de digitale klokken lijken net analoge. Een handige functie is dat de navigatiekaart groot tussen de tellers weergegeven kan worden, de klokken worden dan een maatje kleiner geprojecteerd. Erg prettig: ook bij fel zonlicht blijft het scherm goed afleesbaar.

Nieuwe bumper, mooiere achterlichten: dat zijn de belangrijkste wijzigingen achter.

Vind maar eens iemand die durft te zeggen dat een Golf níét fijn rijdt.

Rijden

Wat moet ik schrijven over de auto die wordt gezien als de allemansvriend in het compacte middensegment? Vind maar eens iemand die durft te zeggen dat een Golf níét fijn rijdt. Het vernieuwde model biedt de bekende Golf-eigenschappen: stevig comfortabel, een goede wegligging en een besturing die iets minder precies werkt dan die van de meeste concurrenten, maar verder precies doet wat je verwacht.

Het belangrijkste nieuws is verstopt onder de motorkap. De 1.5 TSI vervangt de 1.4 TSI en overtuigt met een stille, trillingvrije loop en een mooie krachtsopbouw. Vanaf 1.500 tpm tot in het rode toerengebied voelt de TSI-motor krachtig aan. De nieuwe motor is voorzien van een zogenaamde zeilfunctie, als je het gas loslaat dan schakelt de motor uit. Dit gaat ongemerkt, maar bij het inschakelen hoor je soms de startmotor in werking treden. Het ‘zeilen’ werkt vooral op lage snelheden, op de snelweg worden bij lage motorbelasting alleen twee cilinders (van de vier) gedeactiveerd. Deze foefjes zijn uiteraard bedoeld om het brandstofverbruik te verlagen en dat is deels gelukt. Het testverbruik van 1 op 14,1 is netjes maar met zoveel moderne technologie verwacht je misschien nog wel een iets betere waarde.

De 1.5 TSI-motor is in de testauto gekoppeld aan een DSG-automaat. De schakelacties na de eerste twee versnellingen verlopen soepel, maar wegrijden vanuit stilstand gaat vaak met een schok(je). Dat wordt verergerd door het start/stop-systeem, dat net iets teveel tijd nodig heeft om de auto weer te starten bij het wegrijden. Bij het afremmen schakelt de DSG bovendien wat rommelig terug, waardoor de auto niet helemaal vloeiend tot stilstand komt.

Betalen

Met de led-koplampen krijgt de Golf iets meer een high tech-uitstraling.

Wat moet ik nog schrijven over de prijzen van de Golf, als ik weet dat de geneugten van een Golf nooit voor niks komen? De prijzen zijn met de facelift wat lager geworden, waardoor de Golf dichter naar zijn concurrenten toe kruipt maar nog altijd iets duurder is dan bijvoorbeeld de Renault Mégane en Opel Astra. De testauto kost precies 35.000 euro en heeft als extra’s bovenop de Comfortline Business-uitvoering onder andere led-koplampen, een digitaal instrumentenpaneel en een achteruitrijcamera. De voordeligste Golf kost 21.990 euro, dat is een driedeursuitvoering met 85 pk sterke driecilindermotor. De leaseprijzen zijn dankzij de sterke restwaarde aantrekkelijk, hier is niets te zien van het prijsverschil met de andere auto’s.

Samenvatting en conclusie

Wat moet de conclusie zijn bij een test van een auto die door veel mensen wordt gezien als de basis én de benchmark van het segment waarin hij opereert? Niet voor niets wordt het C-segment ook wel de Golf-klasse genoemd. De verwachtingen worden ook bij het vernieuwde model weer waargemaakt, Volkswagen heeft de Golf op precies de goede punten verbeterd.

Het comfort, de ruimte, het degelijke gevoel, de goede geluidsisolatie, het feilloos werkende infotainmentsysteem, de fijne stoelen, de trillingvrije motor en de prettige rij-eigenschappen: er zijn maar weinig concurrenten die zo’n compleet pakket van goede eigenschappen aanbieden. Ik zei het al eerder, ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die de Golf geen prettige auto vinden. Ja, er zijn sprankelendere, hippere en strakker sturende concurrenten, maar geen van allen bieden ze het totaalpakket van de Golf. De Golf is misschien een beetje gewoontjes, maar wel een heel erg goede gewoonte.