Mitsubishi is vooral het merk van de degelijke techniek. Op het gebied van vormgeving springt de Japanse bouwer zelden uit de band en z’n auto’s worden vooral gekocht met het verstand. Tot nu. De Mitsubishi Eclipse Cross stapt uit de schaduw met zijn grote bodemspeling en coupé-achtige daklijn. Wat hij te bieden heeft? Ik ga een week op pad met deze cross-over pur sang om daar antwoord op te geven.

Mitsubishi heeft het in ons land goed gedaan met de Outlander PHEV, een grote SUV met deels elektrische aandrijflijn. Die werd vooral zakelijk geleaset vanwege de grote fiscale voordelen. Nu deze voordelen na 5 jaar aflopen komt de Eclipse Cross precies op tijd voor Mitsubishi, want wie te spreken is over de Outlander kan nu kiezen voor iets nieuws bij hetzelfde merk. En gaat bij de naam ‘Eclipse’ een lampje branden? Dat kan kloppen, want ooit leverde Mitsubishi onder deze naam een sportieve coupé.

Bekijken

De rode 'brug' is een opvallend stijlkenmerk.

Waar de Mitsubishi Outlander een traditionele SUV-koets heeft, is de compactere Eclipse Cross juist allesbehalve behoudend. De stoere neus met zwarte vlakken en brede chroomstrips lijkt op die van de gefacelifte Outlander, de achterkant maakt de Eclipse Cross echt uniek. De combinatie van scherpe vouwen en rondingen, een gesplitste achterruit en een verbindingsbrug tussen de achterlichten mag misschien smaakgevoelig zijn, opvallen doet het wel. Ook opvallend: het ontwerp komt in het Bronze Metallic een stuk beter uit de verf dan in de roodtint uit de folder.

Vanbinnen heeft Mitsubishi grote stappen gezet op het gebied van vormgeving en materiaalgebruik. Het centrale scherm staat prominent op het dashboard, terwijl bestuurder en passagier worden omsloten door een aluminiumkleurige sierstrip die van middentunnel tot aan de deur loopt. Her en der vallen wat ouderwetse knoppen op, zoals de tuimelschakelaars van de stoelverwarming. Achterin laat Mitsubishi zien hoe het ook kan: de verwarmde achterbank heeft keurige drukknoppen.

Zitten

Keurig afgewerkt, dit interieur.

De Mitsubishi Eclipse Cross is een opvallend hoge auto om in te zitten, wat wordt benadrukt door de zitpositie. De stoel staat hoog ten opzichte van het dashboard en zelfs korte bestuurders kijken door het bovenste deel van de voorruit. Best aangenaam, als je er eenmaal aan gewend bent. De met leder overtrokken stoelen bieden voldoende ondersteuning in bochten en zijn ook bij langere ritten aangenaam.

Ook op de achterbank is voldoende ruimte voor drie personen. De beenruimte is riant, net als de ruimte voor je voeten onder de voorstoelen. De hoofdruimte is zelfs met het tweedelige panoramadak in orde, omdat de daklijn niet zo scherp afloopt als bij veel andere coupé-achtige SUV’s. Wel bescheiden van formaat is de kofferbak, die 341 liter meet. Schuif je de bank maximaal naar voren – dat kan over een lengte van 20 centimeter – dan kan er 448 liter bagage in mee, ten koste van de achterpassagiers.

Bedienen

Prominent in het zicht, niet altijd even goed afleesbaar.

Op het gebied van bediening vaart Mitsubishi een eigen koers en dat is soms even wennen. Zo bedien je de boordcomputer bijvoorbeeld met knoppen links onder de tellers en gebruik je het infotainment naar keuze via het aanraakscherm of met een touchpad. Voor aanraken staat het eigenlijk net iets te ver weg, maar gelukkig werkt de touchpad na enige gewenning uitstekend. Wel is het scherm bij invallend zonlicht matig afleesbaar: het zou iets helderder mogen zijn.

Opvallend is het gebrek aan ingebouwde navigatiesoftware op elke uitvoering. Om te navigeren ben je nu aangewezen op een telefoon met Apple CarPlay of Android Auto. Dat heeft zeker voordelen, maar niet iedereen heeft een dergelijke telefoon. Daarbij is de implementatie van Android Auto, dat nog niet officieel beschikbaar is in Nederland, niet helemaal geweldig. De touchpad verliest namelijk zijn functie als je dit systeem gebruikt. Wil je wel gebruik maken van Android Auto, bekijk dan mijn instructievideo om te zien hoe je het alsnog eenvoudig kunt installeren. 

Rijden

Rijcomfort voert de boventoon.

Ook al is de Mitsubishi Eclipse Cross sportiever dan de Outlander, comfort voert ook bij deze auto de boventoon. Het is een aangename reisauto met een laag geluidsniveau en soepele vering en demping. De achterste wielophanging maakt soms een wat bonkerig geluid op korte oneffenheden, maar je voelt er amper iets van. Keurig!

De testauto is voorzien van Bridgestone Blizzak-winterbanden, die wat stuurgevoel en grip wegnemen. Dat vertekent wellicht het beeld van de auto, die in korte bochten vrij snel over de voorwielen wegschuift. In lange bochten geeft de auto wel vertrouwen. Leuk is het Active Yaw Control-systeem op de vierwielaangedreven versies, die duidelijk aandrijfkrachten naar achteren stuurt op het moment dat de voorwielen grip verliezen.

Tijdens de testperiode heb ik het genoegen om de Eclipse Cross ook in de sneeuw te kunnen rijden, waarbij de vierwielaandrijving zeer goed werk levert. Hij voorkomt doorslippende wielen en zorgt voor veel extra veiligheid, met name bij het wegrijden.

Geef je veel gas, dan gedraagt de CVT zich als een achttrapsautomaat.

Elke Eclipse Cross wordt geleverd met een 1,5 liter turbo-benzinemotor met 163 pk. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard, maar de testauto komt met CVT-automaat. Deze aandrijflijn is bijzonder aangenaam, met een motor die zowel bij lage als bij hoge toeren krachtig is.

Een foefje van de transmissie doet de rest. Rijd je rustig, dan houdt de motor een aangenaam laag toerental aan terwijl de auto wel versnelt. Geef je veel gas, bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg, dan gedraagt de CVT zich als een achttrapsautomaat. Door dit gedrag wordt het ‘jengelende’, constante motorgeluid voorkomen, terwijl de rijbeleving alsnog schokvrij blijft.

Hoe efficiënt de aandrijflijn ook mag functioneren, voor een testverbruik van 1 op 11,5 heb ik nog mijn best moeten doen en als je echt kalm rijdt lukt 1 op 13 net. Desondanks levert Mitsubishi met de Eclipse Cross zonder meer een van de fijnste CVT-aandrijflijnen op de markt. In de praktijk is het aangenamer en comfortabeler dan een automaat met dubbele koppeling.

De vierwielaandrijving helpt je ook bij sportiever rijgedrag.

Betalen

De Eclipse Cross is gepositioneerd beneden de Outlander, zowel qua formaat als qua prijsstelling. Hij is er vanaf 29.490 euro en heeft altijd climate control, het centrale beeldscherm, cruise control, een achteruitrijcamera en lichtmetalen wielen. Standaard is ‘ie al behoorlijk compleet, dus.

De testauto is de topuitvoering Instyle en heeft daardoor lederen bekleding, stoelverwarming voor én achter, stuurverwarming, een audiosysteem met negen speakers en adaptieve cruise control. De Instyle-versie staat in de prijslijst voor 39.490 euro, altijd met CVT-automaat. Wil je ook vierwielaandrijving, dan verlangt de dealer 5.000 euro extra.

Samenvatting en conclusie

Anoniem door het verkeer? Dat lukt je niet!

De Mitsubishi Eclipse Cross is een opvallende auto die opvallend lekker rijdt. Hij is gemaakt als reisauto en excelleert ook op dat gebied. De 163 pk sterke turbomotor is een goede match met de Eclipse en kun je desgewenst koppelen aan een van de prettigste CVT-automaten die wij hebben getest.

Hoewel zijn naam volgens astronomische begrippen anders doet vermoeden, stapt de Mitsubishi Eclipse Cross juist uit de schaduw. Onder zijn opvallende voorkomen gaat een technisch geavanceerde auto schuil die vooral heel veel reiscomfort biedt. Ik raad dan ook zeker aan om deze auto mee te nemen in je overwegingen, wanneer je in deze klasse shopt.