Highlights

  • Gloednieuw model

  • Sterk ladderchassis

  • Geel of grijs kenteken

SsangYong kreeg in Nederland voet aan de grond met degelijke, sterke en relatief voordelige terreinwagens als de Korando en Musso. Je trof ze vooral met een zware paardenkar, boottrailer of marktkraam aan de trekhaak. In 2001 werd die laatste opgevolgd door de Rexton, die nu toe is aan de tweede generatie. Is het nog steeds de voordeligste keus voor de ondernemer die behoefte heeft aan een robuuste, krachtige auto?

De oplettende lezer ziet het al op de foto’s: onze testauto heeft een zogenaamd grijs kenteken. Deze ondernemersversie heeft geen achterbank en kan daardoor geregistreerd worden als bedrijfswagen, waardoor je al snel 35.000 euro aan aanschafbelasting uitspaart. De SsangYong-importeur is realistisch en weet dat het grootste deel van de Rextons op grijs kenteken wordt verkocht. Omdat wij het liefst met de meest courante modellen rijden heeft ook onze testauto een grijs kenteken.

Bekijken

De tweede generatie Rexton is weer helemaal bij de tijd.

Dat de SsangYong Rexton een full-size terreinwagen is, dat kan niemand ontgaan. De koets oogt onverzettelijk hoog en zelfs de dikke banden om de forse 18 inch wielen (onderdeel van het Comfort Pack) zien er allesbehalve overbemeten uit. De topversie komt met 20 inch grote exemplaren, waarmee de verhoudingen rechtgetrokken worden. In het straatbeeld valt de Rexton vooral op vanwege zijn formaat, want qua vormgeving is het vooral een allemansvriend.  

Maar, zoals een goed cliché luidt, ook bij de Rexton zit ware schoonheid vanbinnen. Het dashboard is gemaakt van overwegend mooie materialen en is fijnzinnig in elkaar gezet. SsangYong overtreft zijn Japanse concurrenten op het gebied van verfijning van knoppen en andere bedieningselementen. Zelfs de sierstrips in houtlook zien er prima uit. Het heldere, scherpe en maar liefst 9,2 inch grote aanraakscherm maakt het geheel áf. Op de topuitvoering Sapphire wordt zelfs de onderrand van het dashboard bekleed met fraai gestikt (kunst)leder, waarmee je het interieur nog verder opwaardeert.

Zitten

Een prettige werkplek, hoog boven de weg.

Ssangyong monteert in de Rexton twee royale, ruim verstelbare stoelen met aangename ondersteuning. De testauto is voorzien van het optionele Comfort Pack (1.990 euro), waardoor de stoelen zijn overtrokken met kunstleder en zowel te verwarmen als te ventileren zijn. Heel comfortabel als je jezelf net in het zweet gewerkt hebt.

De personenuitvoering van de Rexton is ook verkrijgbaar met vijf en zeven zitplaatsen, maar de testauto heeft zoals gezegd geen achterbank. De bedrijfswageninrichter heeft keurig werk geleverd en de auto netjes omgebouwd met een stevig, gesloten tussenschot en strakke vloerbedekking. In de ontstane ruimte kun je zo’n 2.200 liter aan spullen kwijt.

Bedienen

Het 9,2 inch grote scherm is helder en scherp.

Kijken naar wat de Europese consument wenst is één van de kwaliteiten van een Koreaanse autobouwer. Het verbaast dan ook bijna niet dat de SsangYong Rexton zich eenvoudig en logisch laat bedienen. De grote knoppen laten duidelijk zien waar ze voor dienen en het grote infotainmentscherm reageert snel op je vingers. Wel duurt het wat lang voordat het systeem is opgestart en de navigatiesoftware is ingeladen. De kaarten zijn van het Nederlandse TomTom, waardoor je profiteert van gratis updates. Gebruik je liever je eigen kaarten? Het systeem ondersteunt ook Android Auto en Apple Carplay, waarmee je navigatie-apps en muziek-apps als Spotify van je telefoon kunt gebruiken.

Rijden

De Rexton mag tot 3.500 kg trekken.

De manier waarop de Rexton rijdt is misschien wel de grootste verrassing. Net als enkele andere zware terreinwagens heeft de Rexton een ijzersterk ladderchassis, maar auto’s met zo’n constructie zijn doorgaans niet de comfortabelste. De grote Koreaan is hierop een aangename uitzondering, want hij veert welhaast als een limousine. In combinatie met de stille dieselmotor en de hoge zit heb je weinig besef van snelheid. Voor je het weet rijd je 150 km/u of sneller. Doordat ook sturen en remmen aangenaam licht werken heb je niet het idee met 2.100 kg aan staal op pad te zijn.

Alleen op korte oneffenheden voel je soms een siddering door het onderstel gaan, die hoort bij de karakteristiek van een ladderchassis. Voordelen zijn er ook, want mede door deze constructie mag een Rexton met automaat en vierwielaandrijving een indrukwekkende 3.500 kg trekken. In andere configuraties mag de diesel alsnog 2.700 kg torsen enbij de 225 pk sterke benzineversie mag er 2.300 kilogram aanhaken. Wil je off-road rijden, dan moet je handmatig de vierwielaandrijving inschakelen met een draaiknop. Bij normaal gebruik is de Rexton altijd achterwielaangedreven.

Voor je het weet rijd je 150 km/u of sneller.

Al dit gewicht mag worden voortgesleept met de 2,2 liter metende viercilinderdiesel met 181 pk en 420 Nm koppel. Kies je voor de handbak, dan wordt het koppel gelimiteerd tot 400 Nm maar komt het al bij 1.400 in plaats van 1.600 tpm vrij. In combinatie met de zeventrapsautomaat, afkomstig uit de schappen van Mercedes-Benz, voelt de diesel vrijwel altijd onverzettelijk krachtig. Alleen als je écht vlot wilt inhalen op de snelweg merk je dat iets meer vermogen wenselijk zou zijn, anderzijds is op hoge snelheid cruisen een relaxte bezigheid.

De automaat schakelt meestentijds ongemerkt, alleen bij overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling merk je zijn aanwezigheid even op. Mede dankzij de lage toerentallen (2.100 tpm bij 120 km/u) is de aandrijflijn vrij spaarzaam, want voor een testverbruik van 1 op 11,3 hoeft deze mastodont zich zeker niet te schamen.

De Rexton heeft een traditioneel, ijzersterk ladderchassis.

Betalen

We weten al dat de SsangYong Rexton met name voor bedrijven en ondernemers interessant is, omdat zij de BPM en btw niet hoeven af te dragen. Voor hen bedraagt de vanafprijs voor een achterwielaangedreven Rexton met handgeschakelde zesversnellingsbak dan ook een uiterst schappelijke 26.890 euro, zo’n 6.000 euro voordeliger dan een vergelijkbare Toyota Land Cruiser. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat een Land Cruiser je uiteindelijk verder brengt in het terrein.

De vierwielaangedreven testauto met uitrustingsniveau Quartz én automatische transmissie kost 32.250 euro. Voor consumenten bedraagt de prijs maar liefst 87.890 euro, een aanzienlijk verschil dat volledig ten goede komt aan de staatskas. Alstublieft, dank u wel.  

Samenvatting en conclusie

De Rexton valt vooral op vanwege zijn formaat.

De SsangYong Rexton is op en top een terreinwagen. Niet alleen heeft hij optioneel vierwielaandrijving, hij staat met name zijn mannetje als er zware karren moeten worden voortgesleept. Terwijl je dat doet zit je er vorstelijk bij in de fraai afgewerkte en comfortabele cabine. Dat de Rexton voor ondernemers interessanter is dan voor de consument komt met name door de belastingen, want de ‘kale’ prijs is juist aangenaam laag.

Kortom, zoek je een grote en capabele auto voor je onderneming, dan kun je zeker bij SsangYong terecht. De Rexton is aanzienlijk voordeliger dan zijn concurrenten, zodat je het resterende geld kunt investeren in andere belangrijke zaken. Zo blijft de SsangYong Rexton een goede keus voor op de markt, manege of in de haven.