Autobahn, bergen of bochten? 'Onze' Fiesta ST-Line heeft het altijd naar zijn zin. De Fiesta geeft vertrouwen, ook als het eens lekker snel gaat. In bochten heeft de Fiesta grip te over. Gooien en smijten - de Fiesta smeekt om bochten. De remmen bijten hard, maar je temt ze eenvoudig. Met 125 pk ben je zó boven. De Fiesta ST-Line is hier helemaal in zijn element. Soms is het jammer dat je op de weg moet letten. Duitsland is fraai. Mijn gezelschap is unaniem te spreken over de vormgeving. Ford Fiesta Een beetje vies - we hebben de Fiesta goed gebruikt. Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta De grote achterspoiler kost 250 euro - en eigenlijk hoort 'ie erbij! Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta ST? ST-Line? Alleen een geoefende spotter ziet het verschil. 17 inch wielen zijn standaard op de Fiesta ST-Line. Voor 500 euro extra groeien ze een maatje. De badges zijn subtieler dan de bumpers! We hebben hier met veel plezier gezeten. Het dashboard is goed afgewerkt, de gebruikte materialen zijn fraai. Met optionele Design Packs kun je het interieur sportiever aankleden. Deze werkplek biedt het comfort van 'n grotere auto. Niet uitgesproken sportief, wel duidelijk afleesbaar. Het beeldscherm is perfect afleesbaar. We hebben de handrem maar niet gebruikt in de haarspeldbochten... De buitenspiegels zijn bescheiden van formaat, dodehoekdetectie is een welkome optie. In de sierstrips ontwaar je een subtiel koolstofvezelpatroon. De zesversnellingsbak schakelt voorbeeldig. De instaplijsten verraden dat er een sportieve rit op je wacht. Ook al heeft de testauto geen climate control, we hebben de instellingen amper hoeven wijzigen. Handig, zo'n sleuf voor een parkeer- of tolkaartje. Op de achterbank blinkt de Fiesta niet uit, de toegankelijkheid is prima. Met 292 liter is de kofferbak ruim zat.

In de agenda staan een paar dagen Duitsland met vrienden. Regio Moezel, iets meer dan 400 km rijden vanuit mijn woonplaats. Gaaf! Maar ook een uitdaging, want wat wordt mijn weapon of choice? Neem ik een comfortabele Grande Routière of doe ik wat ook de autokoper en masse doet. Downsizen. Kiezen voor een auto uit het compacte segment en daarmee alles doen wat je normaalgesproken met een grotere zou doen. Het wordt de nieuwe Ford Fiesta, een sportieve ST-Line met 125 pk. Buckle up. Duitsland, we komen eraan!

Direct na het werk start ik de potente driecilinder en tevreden met ‘mijn’ Fiesta zwem ik kalm door de Randstedelijke avondspits. Op weg naar mijn reisgenote, die redelijk langs de route woont. Wanneer ik daar bijna ben betrap ik mezelf op 100 km/u in een 60-bocht. Voorlopige conclusie: deze auto nodigt uit en dat belooft goeds voor wat komen gaat.

Bekijken

Gooien en smijten - de Fiesta smeekt om bochten.

Je hoeft geen goede spotter te zijn om de Fiesta ST-Line te onderscheiden van een reguliere Fiesta, de verschillen ten opzichte van een échte Fiesta ST zijn heel wat kleiner. Of het nu de voorbumper, de zijskirts of de achterbumper met diffuser zijn, bij de ST zijn ze praktisch hetzelfde. Mijn gezelschap in Duitsland, dat bestaat uit louter autoliefhebbers, is in ieder geval unaniem over de looks van deze Fiesta. “Hij ziet er echt lekker uit”, klinkt het, “maar doe je de volgende keer een echte ST?”

Ook over het interieur is niets slechts te zeggen. Ondanks de fraaie sierstrips met diep verstopt carbon-patroon ziet het er wellicht wat gewoontjes uit voor een sportieve versie, met een optioneel Design Pack is dit snel verholpen. Degelijk oogt het allemaal wel en dat de kunststoffen in de testauto na ruim 15.000 km ongeschonden zijn geeft vertrouwen. Het 8 inch grote aanraakscherm hoort overigens bij het Navigation Pack ter waarde van 450 euro, standaard meet het 6,5 inch.

Zitten

We hebben hier met veel plezier gezeten.

Dat de rit lang gaat duren en zowel vele kilometers Autobahn als bochtige bergweggetjes bevat kan ons niet deren. Daarvoor zorgen de stevige sportstoelen die de ST-Line standaard heeft. Juist dankzij de sportieve ondersteuning bieden ze veel comfort en in bochten houden de sterk geprofileerde wangen de inzittenden van elkaars schoot. Deze wangen zijn zelfs zo nadrukkelijk aanwezig dat steviger gebouwde mensen echt een proefrit moeten maken alvorens een ST-line te bestellen.

Omdat we met twee personen reizen dient ook de achterbank als bagageruimte. Niet omdat de kofferbak met 292 liter tekort schiet, maar omdat we geen zin hebben in kofferbak-Tetris. Ligt er geen bagage, dan kunnen twee personen achterin heel redelijk zitten – al is de Fiesta in dit segment geen uitblinker. De gigantische portieren hebben wel wat ruimte nodig om te openen. Tip: geef honderd euro meer uit, dan krijg je automatisch uitklappende ‘door edge protectors’ die zowel je eigen deuren als die van auto’s naast je beschermen.

Bedienen

Het beeldscherm is perfect afleesbaar.

Natuurlijk gaat het in een Fiesta ST-Line vooral om de bediening van stuur, pedalen en versnellingspook, maar er is meer. De basiselementen werken zoals je het verwacht en ook over andere praktische zaken is goed nagedacht. Zo past de dashboardverlichting zich aan aan de lichtomstandigheden en kun je zowel het instrumentarium als het centrale scherm dimmen met dezelfde knop. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar veel andere fabrikanten laten hier steken vallen. Dat je het hoofdmenu in navigatie-weergave met een knop moet oproepen is wel wat vreemd, al went het met de tijd.

Rijden

De remmen bijten hard, maar je temt ze eenvoudig.

Scan jij teksten en valt het op dat dit gedeelte er relatief kort uitziet? Laat het mij je verklaren. Rijden met de Fiesta ST-Line is namelijk zó leuk dat het zich vrij eenvoudig laat beschrijven. Directheid is daarbij het toverwoord, want bij alles wat je doet reageert de auto meteen. Sturen gaat licht maar met gevoel, schakelen strak en snedig. De remmen blijken opvallend bijterig en ook het koppelingspedaal laat je precies voelen waar de techniek mee bezig is.

Hoewel de Fiesta ST-Line door een combinatie van deze factoren sportief aandoet is het ook een heel gemakkelijke auto om mee te rijden. Laat je de koppeling opkomen, dan geeft hij vanzelf een toefje gas om afslaan te voorkomen. De soepele, strak schakelende versnellingsbak maakt misschakelen zo goed als onmogelijk. De remmen happen weliswaar als piranha’s, je hebt ze snel onder controle en ook als je hem echt de sporen geeft is er niets om bang voor te zijn.

Zelfs in de scherpste haarspeldbochten heeft het onderstel reserves.

Sterker nog, zelfs in de scherpste haarspeldbochten heeft het onderstel reserves. De auto schuift gewoon niet weg over de voorwielen, zelfs niet op de gemonteerde winterbanden. De achterkant volgt steevast de voortrein en los je het gas iets in de bocht, dan beweegt de neus als vanzelf ietsjes naar binnen. Sturen met het gas dus, heer-lijk! Dat het onderstel van de sportieve uitvoering wat stug is zal je vast niet verrassen, maar het geheel voelt zo consistent dat het geenszins storend is. Op de snelweg is het een prettige, stille metgezel waarmee een kruissnelheid van 160 á 170 km/u comfortabel vol te houden is.

Uiteraard heb ik het brandstofverbruik nauwlettend bijgehouden. Na een hele vlotte Autobahn-rit bedraagt dat 1 op 11,3, terwijl je in Nederland vrij eenvoudig 1 op 17 á 1 op 18 haalt. Het gemiddelde verbruik van deze hele trip bedraagt zodoende een prima 1 op 14,1. Er zijn concurrenten die slechter presteren, zelfs als je ze met een fluwelen voetje behandelt.

De Fiesta ST-Line is hier helemaal in zijn element.

Betalen

De driedeurs Ford Fiesta is verkrijgbaar vanaf 16.465 euro en is dan voorzien van een 70 pk sterke 1,1 liter motor. De vijfdeurs Fiesta ST-Line met 100 pk is leverbaar vanaf 20.265 euro. De driedeurs is 750 euro duurder, maar ook 25 pk sterker. Het klopt inderdaad: alleen de driedeurs is leverbaar met de krachtigste motor.

Opties zijn vrij schappelijk geprijsd. Neem bijvoorbeeld cruise control á 120 euro, het Navigation Pack á 450 euro en voorruitverwarming (200 euro). De grote achterspoiler die je op de testauto ziet kost 250 euro extra, zeker een aanrader om de sportieve looks mee te complementeren. Leaserijders zullen merken dat de prijzen van de Fiesta ST-Line en vergelijkbare auto’s als de Seat Ibiza FR elkaar weinig ontlopen. Private lease van een Fiesta ST-Line (vijfdeurs) kan vanaf 299 euro – slechts 30 euro per maand méér dan een 85 pk sterke Trend-uitvoering.

Samenvatting en conclusie

Een beetje vies - we hebben de Fiesta goed gebruikt.

De Ford Fiesta ST-Line is tot de échte ST uitkomt zonder meer de leukste Fiesta die je kunt krijgen. Ondanks z’n sportieve looks en prestaties is het een fijne dagelijkse auto voor wie bovengemiddeld veel van autorijden houdt. In de bergen heb ik echt genoten van de fijne balans in het onderstel, terwijl ook het reiscomfort op de Autobahn nog altijd ruim voldoende is.

De Ford Fiesta is niet slechts een compacte auto – hij is geschikt voor vele tienduizenden kilometers per jaar. Als je alleen of met z’n tweeën bent vervangt hij moeiteloos grotere auto’s. Zo kun je de extra uitgave voor een ST-Line eenvoudig compenseren door te kiezen voor een compacter model en houd je geld over voor een leuke vakantie. Naar Duitsland, bijvoorbeeld…