Highlights

  • zesde generatie Polo

  • Meer Golf dan ooit

  • Vanaf 16.151 euro

De regels voor het Polo-spel zijn al sinds de introductie van het model, in 1975, hetzelfde. Polo lijkt misschien op Golf, het is geen Golf. In 2018 groeit de Polo nog verder en lijkt hij meer op een Golf dan ooit. Of hij echt wedijvert met zijn grote broer zoek ik uit – met een rijtest.

De laatste generaties Volkswagen Polo waren altijd de degelijke paters in het compacte marktsegment. Waar sommige fabrikanten gaan voor frivool en anderen voor sportief, gaat Volkswagen voor volwassen. Het legde het merk geen windeieren, want juist dankzij deze benadering maakt de Polo overal vrienden. Dat de nieuwe op dit concept voortborduurt is dan ook geen verrassing.

Bekijken

Is het een Golf? Is het een Polo?

Is het een Golf? Nee, het is een Polo maar van voren gezien is het onderscheid klein. Soms moet je zelfs twee keer kijken om het verschil te zien. Natuurlijk heeft de Polo zijn eigen kenmerken, zo heeft hij een Arteon-achtige kunststof lip tussen de koplampen en is de zijkant voorzien van een opvallend lijnenspel. Met name hierdoor oogt de jongste Polo wat speelser en ronder dan zijn voorganger, al is niet iedereen die ik spreek daarover even enthousiast. Het strakke, eenvoudige en daarmee tijdloze ontwerp van de uitgaande Polo laat zich niet eenvoudig overklassen.

Vanbinnen gebeurt dat in ieder geval wel. De gehele opzet van het dashboard is herzien en lijkt op niets wat Volkswagen eerder maakte. Natuurlijk worden de vertrouwde bedieningselementen gebruikt, ze huizen nu in een stuk hoekiger, strakker dashboard dan ooit. Het geheel is goed afgewerkt met mooie materialen en in de Beats-uitvoering is het geheel zelfs uitgesproken vrolijk gekleurd. Dat moet je smaak zijn én het is een uitzondering, want de meeste uitvoeringen hebben een stemmig zwart-grijs interieur.

Zitten

De Polo heeft een opvallend rechthoekig dashboard.

Volwassen, ook hier is dat het toverwoord. Volkswagen monteert stoelen op Golf-niveau in het compacte model. Zit je lekker in een Golf, dan zit je ook lekker in de nieuwe Polo. Zo eenvoudig is het. Lange zittingen, voldoende zijdelingse steun en ruime verstelmogelijkheden van zowel de stoel als het stuurwiel maken de Polo voor iedereen een optie.

Natuurlijk heeft een Golf meer ruimte voor achterpassagiers, in zijn klasse is de Polo een van de ruimste auto’s die je kunt kopen. Er is ook voor langere personen voldoende been- en hoofdruimte. Zelfs op vakantie zal de Polo je niet snel teleurstellen, want met 351 liter bagageruimte biedt een Golf maar zo’n 30 liter meer. Klap je de banken neer, dan kun je 1.125 liter vullen. Dat is maar 145 liter minder dan een Golf je biedt.

Bedienen

Het aanraakscherm is fraai én snel.

Qua bediening is de Polo net… de vorige Polo, of elk ander product uit de stallen van Volkswagen. Doordachte bedieningselementen en een vlot infotainmentsysteem met een helder aanraakscherm. Deze ingrediënten zijn misschien niet heel spannend, ze werken uitstekend.

De testauto is een Beats-uitvoering, met als speciale feature een geluidssysteem van het gelijknamige audiomerk. Dit Amerikaanse merk, dat zijn oorsprong vindt bij rapper Dr. Dre, staat bekend om het krachtige geluid met vooral erg stevige bastonen. In de Polo draai ik na enige tijd deze onrustig klinkende lage tonen terug, waarna het systeem een veel beter gebalanceerd geluid voortbrengt.  

Rijden

Ook op het gebied van rijden slaagt de Polo erin om opnieuw een echte Volkswagen te zijn. Het clichéwoord allemansvriend valt meer dan eens, maar dat is vooral omdat het de lading zo goed dekt. Auto’s die gemakkelijker te rijden zijn dan deze vind je maar zelden. Of het nu het sturen, het remmen of het koppelen is: alles gaat licht, soepel en met nét voldoende gevoel. De motor laten afslaan gaat bijna niet doordat de auto vanzelf gas bijgeeft en doe je het toch, dan springt de motor automatisch weer aan. Zelfs als je het stop/startsysteem hebt uitgeschakeld.

Het clichéwoord allemansvriend valt meer dan eens, maar dat is vooral omdat het de lading zo goed dekt.

Deze aanpak zorgt ervoor dat de Polo vooral comfortabel is, een eigenschap die we kennen van, inderdaad, de Golf. Alleen op korte oneffenheden is het onderstel wat springerig, onder alle andere omstandigheden gaat het kleintje op volwassen wijze om met hobbels in de weg. Ook bochten neemt de Polo op gepaste wijze, met name comfortabel. Wil je meer (sportief) rijplezier, dan kun je in dit segment beter kijken naar de Ford Fiesta of Seat Ibiza. Deze geven dan wel weer net wat minder rust dan de Polo doet: hij scoort op alle vlakken een dikke voldoende. Reiscomfort was bij de ontwikkeling duidelijk het belangrijkst.

De testauto is voorzien van de modale motor voor een Polo: de 1,0 liter driecilinder TSI met 95 pk. Je hoort vooral bij doortrekken dat het om een driecilinder gaat en vanaf zo’n 140 km/u, als de motor echt moet werken, voel je een lichte trilling in je stuurwiel tijdens het accelereren. Boven de 1.500 toeren bouwt de trekkracht geleidelijk op, maar de vijf lange versnellingen zorgen ervoor dat hij nooit echt kwiek aanvoelt. Daartegenover staat een keurig, rustig toerental van precies 3.000 bij 130 km/u. Het verbruik blijft eveneens beperkt tot 1 op 16,5. Gemiddeld 1 op 18 kan ook zonder veel moeite, al je er een iets minder journalistieke rijstijl op na houdt.

Doe 'ns gek, kies een rode.

Betalen

De volwassenheid van de Volkswagen Polo komt met een prijs, dat zal je vast niet verbazen. Toch is de vanafprijs van 16.151 euro aantrekkelijk laag, lager zelfs dan die van de meeste concurrenten. In deze instapper moet je het doen met een 1,0 liter motor die 65 pk levert en heb je geen airco. Een uitrustingsniveau hoger, de Trendline, heb je die wel. Daarbij levert deze motor 75 pk (18.550 euro) maar representatiever is de 1.0 TSI-motor met 95 pk, die ook de testauto aandrijft. Deze is er vanaf 19.650 euro.

De testauto, een Beats-uitvoering met onder meer een navigatiesysteem en automatische airco kost 23.269 euro. Dat is zo’n 1.000 euro duurder dan een gelijkwaardig uitgevoerde Ford Fiesta Titanium of Kia Rio GT-Line met 120 pk. In de zakelijke lease wordt dit verschil tenietgedaan – daar hangt aan de Polo een marktconform prijskaartje.

Conclusie

De Polo herken je direct aan de losse derde zijruit.

De Volkswagen Polo speelt niet langer voor Golf – het ís er praktisch eentje. Hoewel zijn grote broer op details net iets verfijnder en ruimer is komt de Polo meer dan ooit in zijn vaarwater. De 95 pk sterke TSI-motor is spaarzaam en vlot genoeg, terwijl je uitkijkt over een keurig afgewerkt, fraai interieur.

De nieuwe Polo, kortom, is een auto die meer dan ooit geschikt is als vervanger voor een groter model. Je kunt er alle kanten mee op en het voelt nooit als een bezuiniging. De Polo heeft, net als enkele van zijn concurrenten, de regels van het spel herschreven. En daar zullen heel veel nieuwe eigenaars elke dag opnieuw vrolijk van worden.