De Lexus LS: een enorme grille, Z-vormige koplampen en wild gevormde luchtinlaten. Lexus LS Lexus LS Lexus LS Lexus LS Lexus LS Lexus LS Lexus LS Opvallende lijnen: de Lexus LS is geen anonieme auto. Lexus LS De LS 500h is het beste dat Japan op autogebied in huis heeft. Lexus LS Lexus LS Lexus LS Lexus LS Dit is het zicht vanaf de meest prettige positie in de LS: rechts achterin. Lexus LS Het Kiriko-glas is bijzonder, origineel en smaakgevoelig. Handgemaakte, patchwork-achtige lapjes: het kost wat maar dan heb je wel iets bijzonders. Het lijkt misschien plastic als je snel kijkt, maar het is glas. Lexus LS De rijstandenschakelaar zit aan het instrumentarium vast. Zelf schakelen kan. Maar waarom zou je het doen? Een opvallend klein instrumentarium voor zo'n grote auto. De lamellen van de ventilatieroosters lopen optisch door boven het dashboardkastje. De werking van het hybridesysteem kun je bekijken op het beeldscherm. Onmisbaar in een grote Lexus: het analoge klokje. De volumeknop is gemaakt van écht metaal. Lexus LS Lexus LS Met een touchpad bedien je de functies op het grote scherm op het dashboard. De simpele automaatpook stuurt bijzondere techniek aan. Met EV-mode kun je kleine afstanden op lage snelheid volledig elektrisch rijden. Ook met de voorstoelen in de normale positie is er veel beenruimte achterin. Twee riante zetels, maar de linker is nog nét iets fijner. Met de passagiersstoel helemaal naar voren ontstaat er heel veel beenruimte. Aan de stoelleuning zijn beeldschermen gemonteerd. Achterin heb je in de LS een eigen spiegeltje. Klimaat, multimedia en stoelen zijn achterin via een groot aanraakscherm te bedienen. Achterin bepaal je zelf hoeveel beenruimte je hebt via het touchscreen.

Highlights

  • Japanse toplimousine

  • Hybride aandrijving

  • Opvallend design

Als je een Japanse toplimousine wilt dan is er in Nederland maar een merk waarbij je terechtkunt: Lexus. De LS staat sinds jaar en dag voor het meest verfijnde, luxe en geavanceerde dat Japan op automobielgebied te bieden heeft. Ook de nieuwe generatie van het vlaggenschip vertegenwoordigt het beste uit het land van de rijzende zon.

Het is een select groepje automerken dat in Nederland limousines van topniveau aanbiedt. Een onmeetbare mix van technische knowhow, merkwaarden en bewezen kwaliteiten is een vereiste om tot het exclusieve clubje te behoren. Zelfs voor gewaardeerde merken als Ford en Volkswagen is dat te hoog gegrepen, maar Lexus mag zich al jaren tot de elite rekenen. Tientallen jaren zelfs, want de LS die ik test behoort alweer tot de vijfde generatie.

Bekijken

Wie een beetje heeft opgelet weet dat Lexus de afgelopen jaren het design van zijn auto’s radicaal heeft vernieuwd. De nieuwe LS heeft dezelfde opvallende vouwen, hoeken en lijnen als de kleinere modellen van Lexus en dat is een gewaagde keuze. Het luxesegment wordt namelijk vooral gekenmerkt door auto’s met een behoudende, zakelijke vormgeving.

Handgemaakte, patchwork-achtige lapjes: het kost wat maar dan heb je wel iets bijzonders.

Als je de overdaad aan vormen en bijzondere details rustig op je in hebt laten werken, dan ben je klaar om in te stappen. Even weet je niet waar je moet kijken, zoveel komt er op je af. Wat zit er op het deurpaneel? Het lijkt misschien plastic als je vluchtig kijkt, maar het is exclusief Kiriko-glas – een optie die voor bijna 6.400 euro in de prijslijst staat. Ook bijzonder zijn de patchwork-achtige lapjes, die volgens Lexus met de hand zijn gemaakt. Ik zie Japanse omaatjes in een halfdonker atelier, waar de geur van verse matcha-thee hangt. In kleermakerszit bewerken ze geduldig en met chirurgische precisie de stoffen die nu in jouw auto zitten. Alleen al die gedachte maakt de meerprijs van 16.000 euro (inclusief het eerder genoemde glas) een stuk dragelijker.

Hoewel deze bijzondere opties de aandacht opeisen, zijn er genoeg andere dingen te zien in het interieur: zacht leder, echt hout, fraaie kunststoffen en gelakte zwarte panelen. Alle ingrediënten die je in het topsegment verwacht zijn aanwezig. Toch heeft het Lexus-interieur niet dezelfde ‘natuurlijke’ klasse-uitstraling als veel van de concurrenten. Of dat nu komt omdat sommige knopjes er niet zo hoogwaardig uitzien of door de asymmetrische vormgeving, ik kan er mijn vinger niet helemaal op leggen. Maar bijzonder is het allemaal wel en niet te vergelijken met welk ander auto-interieur dan ook.

Zitten

Het gevoel van luxe zit in kleine dingen, soms zo klein dat je ze niet eens opmerkt. Zo gaat bij het openen van het portier de auto een klein beetje omhoog, zodat je makkelijker kunt instappen. Dat is nog eens een entree. Koninklijk bijna. Je zit dan ook als een vorst op de zachte stoelen, die een opvallend dikke rugleuning hebben. De zitting is dan weer opvallend kort, iets wat je niet verwacht in een toplimo.

Een echte koning zit rechts achterin, op een stoel die zoveel bedieningsmogelijkheden heeft dat je bijna de gebruiksaanwijzing erbij moet pakken. Met het touchscreen op de middenarmsteun kun je de stoel vóór je elektrisch tegen het dashboard aan vouwen, zodat je met je benen (bijna) languit kunt zitten.

Bedienen

Bijna alle automerken maken gebruik van een aanraakscherm en/of een draaiknop om de functies van het infotainmentsysteem te bedienen, maar Lexus niet. De LS is voorzien van een touchpad, die een beetje werkt zoals de muisfunctie van een laptop. Dat vraagt veel gewenning maar erger is dat het je aandacht nogal afleidt. Gelukkig is de LS voorzien van een semi-autonome rijfunctie, die zoals gebruikelijk alleen op snel- en B-wegen werkt en niet bij slechte belijning. Het Mark Levinson-audiosysteem, met 23 luidsprekers en een digitale versterker, klinkt voorin erg mooi. Op de een of andere manier krijg je niet dezelfde geluidsbeleving achterin, ook niet als je de balans meer naar achteren instelt.

Opvallende lijnen: de Lexus LS is geen anonieme auto.

Ik zie Japanse omaatjes in een halfdonker atelier, waar de geur van verse matcha-thee hangt. In kleermakerszit bewerken ze geduldig en met chirurgische precisie de stoffen die nu in jouw auto zitten.

Rijden

Denk je aan Lexus, dan denk je aan hybride. Ook bij de LS, maar dan wel hybridetechniek op topniveau. De LS 500h heeft de aandrijflijn uit de coupé LC, met 3,5 liter V6-motor, een elektromotor en twee versnellingsbakken, die samen goed zijn voor tien geprogrammeerde versnellingen. Het gecombineerde vermogen is 359 pk, maar belangrijker nog is dat de elektromotor 300 Nm koppel klaar heeft staan vanaf het moment dat je het gaspedaal indrukt. En wat merk je allemaal van die geavanceerde techniek? Eigenlijk helemaal niks en dat is een compliment. De LS is naar wens zeer rap, maar dat heb je zelden door. Alles gebeurt stil, snel en soepel. Het enige wat je af en toe voelt is een klein schakelschokje. Het testverbruik komt uit op 9,7 l/100 km (1 op 10,3). Nu is de testwaarde altijd wat hoger dan die in de dagelijkse praktijk, maar ik had stiekem een iets betere score verwacht.

De Lexus LS heeft veel rijstanden, maar de beste is Normal. Dan zijn de schakelacties goed en is het onderstel in balans. In de Comfort-stand reageert de transmissie wat langzamer, waardoor je een wat onrustige rijbeleving krijgt. In die stand waggelt de koets ook een beetje. Dat is niet nodig, want het veercomfort is in de normale rijmodus van topniveau. Wel valt (daardoor) op dat korte oneffenheden iets te hard worden doorgegeven en dat voel je vooral achterin. Er zijn ook nog twee sportstanden, maar die zijn echt overbodig in een auto als de Lexus LS. Ja, de vierwielaangedreven LS kan snoeihard de bocht om, helt daarbij weinig over en heeft een zeer veilig weggedrag, maar dat is iets anders dan sportief. De besturing is zoals je die wilt in een comfortabele limousine: niet te licht en niet te nerveus.

Betalen

De auto op de foto’s vind je op de prijslijst als LS 500h President Line AWD. Het is de meest luxe uitvoering, met extra verstelmogelijkheden voor de stoel rechts achterin, semi-autonome rijfuncties en massagestanden. De belangrijkste extra’s zijn het eerder genoemde Kiriko-glas en de origami-bekleding, waarmee de totaalprijs op 172.965 euro komt. De vanafprijs van de Lexus LS bedraagt 116.995 euro. Dan krijg je standaard de wagenlengte en wielbasis van wat bij veel concurrenten de verlengde uitvoering is. Een aantal auto’s in dit segment zijn door de invoering van de nieuwe WLTP-verbruikscyclus (tijdelijk) niet met benzinemotor te verkrijgen en bovendien is Lexus het enige merk dat een stekkerloze hybride-uitvoering aanbiedt. Dat maakt vergelijken lastig, maar over het algemeen kun je zeggen dat de prijzen van de LS ‘marktconform’ zijn.

Conclusie

De LS 500h is het beste dat Japan op autogebied in huis heeft.

Junmai Daiginjo. Liefhebbers van sake, Japanse rijstwijn, weten waar ik het over heb: het beste van het beste. Bij deze sake wordt alleen de kern van de rijstkorrels gebruikt om wijn van te maken en de alcohol komt louter door natuurlijke gisting tot stand. De Lexus LS is het beste van Japan op autogebied. De meest verfijnde hybridetechniek, de mooiste materialen, de meest fijnzinnige aankleding en het beste comfort. De LS vergelijken met concurrenten uit andere landen is zinloos. De excentrieke vormgeving en de hybridetechniek zijn uniek in het segment van de toplimousines. Het is een auto waarvan je van te voren al weet dat je hem wilt hebben. En hij zal je niet teleurstellen. Natuurlijk zijn er dingen die die anders of beter kunnen, maar dan zou de LS een deel van zijn karakter verliezen.

Hoewel bescheidenheid misschien niet het eerste woord is waar je aan denkt bij een Lexus LS, is deze eigenschap een belangrijk onderdeel van de Japanse cultuur. Maar bescheidenheid staat vakmanschap nooit in de weg. Of het nu om sake gaat of een auto.