Chrysler

Walter P. Chrysler was een technicus in hart en nieren, met een niet te lessen dorst naar iets op poten zetten. Of het nu ging om het ontwerpen en bouwen van de meest innovatieve automobiel uit z'n tijd of om persoonlijk het topteam te selecteren dat deze auto zou realiseren, z'n leven draaide om precisie, stijl, kracht en prestatie in alle aspecten. Ontdek waarom de geest van de oprichter van de Chrysler Corporation vandaag de dag nog altijd rondwaart bij de Fiat Chrysler Automobiles-groep nu deze opnieuw de weg wijst in automotive innovatie.

Lees meer

Video's

It's Halftime in America

Elk jaar tijdens de rust van de Superbowl barst er een strijd onder de autofabrikanten los. Wie maakt de grappigste of mooiste reclame? Dit jaar gooide de Crysler Group hoge ogen. Clint Eastwood in de hoofdrol en een link tussen de Superbowl halftime en Amerika. Het moet gezegd worden, wat een fantastische reclame.

Lees meer

Certified Choice

Met Certified Choice kiest u voor kwaliteit. Want alleen onze beste gebruikte auto’s zijn voorzien van het Certified-Choice kwaliteitslabel.

Dit houdt in dat alle geselecteerde auto’s de Certified-Choice selectiecriteria hebben doorstaan en zijn goedgekeurd door specialisten die werken volgens de strenge voorschriften van Dodge. U profiteert bovendien van extra garanties voor maximale zekerheid. Wij garanderen u jarenlang rijplezier.

  • 18 maanden garantie
  • Gegarandeerde kilometerstand
  • Dealer onderhouden
  • Afleverbeurt inclusief APK
  • 12 maanden mobiliteitsgarantie of 24 maanden mits auto in onderhoud is bij de officiële dealer

Vraag uw dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Chrysler

Walter P. Chrysler was een technicus in hart en nieren, met een niet te lessen dorst naar iets op poten zetten. Of het nu ging om het ontwerpen en bouwen van de meest innovatieve automobiel uit z'n tijd of om persoonlijk het topteam te selecteren dat deze auto zou realiseren, z'n leven draaide om precisie, stijl, kracht en prestatie in alle aspecten. Ontdek waarom de geest van de oprichter van de Chrysler Corporation vandaag de dag nog altijd rondwaart bij de Fiat Chrysler Automobiles-groep nu deze opnieuw de weg wijst in automotive innovatie.

Historie

Chrysler is een automerk uit de Verenigde Staten (VS) dat, samen met General Motors en Ford Motor Company, behoort tot de ‘Grote Drie uit Detroit’. De Chrysler Groep produceert naast het eigen merk ook de merken Dodge en Jeep. Het maakt sinds 2009 deel uit van het Italiaanse Fiat-concern. De basis voor Chrysler werd gelegd in het begin van de 20e eeuw. Toen schopte Walter P. Chrysler het tot president van Buick en vice-president bij General Motors (GM). Daar pionierde hij al met de introductie van geheel stalen koetswerken in plaats van hout. Toen Chrysler in 1920 GM verliet kon niemand nog vermoeden dat hij enkele jaren later zou doorbreken met zijn eigen autoconcern. Hiervoor blies hij eerst de zieltogende Maxwell Motor Company nieuw leven in. Dat resulteerde in 1924 in de introductie van het allereerste Chrysler-model, de Chrysler Four die nog grotendeels gebaseerd was op het merk Maxwell. Een jaar later werd het bedrijf omgedoopt tot de Chrysler Corporation, met de naamgever als directeur en voorzitter van de raad van bestuur. Al in 1924 was de Chrysler Corporation de op één na grootste autoproducent ter wereld.

Expansie

In 1928 begon Chrysler met het nieuwe, goedkopere automerk Plymouth. Daarnaast nam het Dodge over, en produceerde het de eigen middenklasser DeSoto. Ook werd de Chrysler Export Corporation opgericht en het jaar daarop de Motor Parts Corporation. In 1937 overschreed het aantal jaarlijks geproduceerde auto’s de grens van een miljoen. De expansie kwam tot uitdrukking in de bouw van een nieuw hoofdkantoor in New York. Het Chrysler Building was tijdens de oplevering in 1930, met 319 meter, kortstondig het hoogste gebouw ter wereld. Nog altijd is het het tweede hoogste gebouw van New York, en zeker een van de bekendste.

Het art deco-ontwerp van de hand van William van Alen is immer nog een opvallende verschijning in de skyline van de Big Apple. Dit dankt de wolkenkrabber vooral aan de glanzende, roestvrijstalen spitsbogen met driehoekige ramen, die lijken op de radiatordop van een Chrysler-auto. Andere blikvangers zijn bijvoorbeeld de zilveren ‘motorkap’ ornamenten en de gestileerde raceauto’s die het gebouw sieren.

Conceptauto’s

Nog altijd worden nieuwe Chrysler-modellen ontworpen in het Chrysler Design Institute te Auburn Hills, Michigan. De in 1950 door Exner geïntroduceerde werkwijze met ‘idea cars’ wordt nog immer gevolgd, hoewel de ideeën en schetsen tegenwoordig digitaal worden uitgewerkt. Als het ontwerp volledig is uitgekristalliseerd wordt een kleimodel op ware grootte gemaakt. Aan dit model worden de laatste aanpassingen gedaan voordat begonnen wordt met de bouw van een prototype, de aan het publiek te presenteren concept car.

Klassiekers

Chrysler introduceerde diverse automodellen die met recht klassiekers mogen worden genoemd. Ze beschikten over, voor hun tijd, baanbrekende technologie of innovatief design. Een voorbeeld was de Six uit 1924, met het eerste hydraulische remsysteem. De Airflow (1934), met automatische transmissie, had een ongekend aerodynamisch koetswerk. Het was het eerste autotype dat met behulp van een windtunnel ontwikkeld was.

De economische crisis en Tweede Wereldoorlog leidden echter tot slechte verkopen. In de jaren ’50 werd Chrysler, met een marktaandeel van nog maar 20 procent, door Ford ingehaald. Chrysler werd opnieuw populair toen ontwerper Virgil Exner de Forward Look-stijl introduceerde. De nieuwe auto’s hadden onder meer grote staartvinnen, gebogen glas, een lagere daklijn en een langere motorkap. Bekende voorbeelden zijn de Dart (‘het watervoertuig op wielen’, 1957) en de Imperial (1960). De vijftiger jaren auto’s, vooral populair in pasteltinten, doken op in diverse films met acteurs als James Dean, Humphrey Bogart en Marylin Monroe.

Multi Purpose Vehicle

In 1969 ging Chrysler een alliantie aan met Mitsubishi Motors Corporation. Chrysler importeerde Mitsubishi’s in de VS en verkocht ze daar onder haar eigen merknamen. Zo werd de Mitsubishi Colt op de Amerikaanse markt gebracht als de Dodge Colt. In 1985 richtten de twee autofabrikanten Diamond-Star Motors op om in de Verenigde Staten auto’s te produceren. Na de oliecrisis kreeg Chrysler van de Amerikaanse overheid voor 1,5 miljard dollar aan leengaranties toegekend om een faillissement te vermijden. De snelle afbetaling was mede te danken aan het succes van ‘s werelds eerste Multi Purpose Vehicle (MPV), in de VS ‘minivan’ genoemd. De compacte auto, zonder afgescheiden kofferruimte, bood een flexibele indeling voor het vervoer van zowel personen als goederen. De MPV’s, in 1983 gelanceerd als de Dodge Caravan en de Plymouth Voyager, werden meteen kaskrakers.

Europa

In tegenstelling tot General Motors en Ford Motor Company kreeg Chrysler nooit voet aan de grond in Europa. Het bedrijf probeerde het in de jaren ’60 door een belang in het Franse Simca en de Britse Roots Group over te nemen. Maar de verwarrende benamingen van de modellen, de alledaagse stijl ervan en de ondermaatse kwaliteit zorgden ervoor dat Chrysler in Europa niet echt populair werd. Vanwege de financiële crisis werd Chrysler Europe voor de symbolische prijs van één Franse franc verkocht aan PSA Peugeot Citroën. Chrysler werd vervangen door Talbot, en de merknaam Dodge werd verkocht aan Renault Trucks.

Productontwikkelingsteams

Met de overname van American Motors Corporation (AMC), in 1987, kreeg Chrysler het merk Jeep in handen. Toen het opnieuw financieel slecht ging, nam Chrysler de AMC-werkwijze over. Het tijdrovende en kostenverslindende, sequentiële productieproces waarbij steeds nieuwe teams verantwoordelijk waren voor de verschillende taken, verdween. Het werd vervangen door productontwikkelingsteams waarbij iedere werknemer geïntegreerd werd in het volledige bouwproces. Ook werden suggesties van toeleveranciers verwerkt in het ontwikkelingproces. Er kwamen duizenden ideeën binnen, die jaarlijks voor zo’n 1,7 miljard dollar aan besparingen zorgden. Daarnaast steeg de winst per voertuig, in de jaren ’80 nog ongeveer 250 dollar, tot 2.110 dollar in 1994.

Daimler

In 1998 fuseerde Chrysler met het Duitse Daimler-Benz. De Chrysler-merken deelden onderdelen met Mercedes-Benz. De verkopen van de Chrysler Group liepen op tot 2,8 miljoen auto’s per jaar (2005), waarvan ruim 750.000 stuks van het gelijknamige merk. Een paar jaar later werd weer gebroken met Daimler. Daarna ging het alweer bergafwaarts met Chrysler. Het concern reageerde onvoldoende op de veranderende automarkt. De economische crisis deed Chrysler de das om en halverwege 2009 moest het concern een doorstart maken. Bijna achthonderd dealerschappen werden afgestoten, goed voor 40.000 banen.

Fiat

Vanwege de enorme schulden die het concern had, werden de Noord-Amerikaanse vakbonden grootaandeelhouder. Daarnaast kregen de Canadese en Amerikaanse overheid – die forse economische steun beschikbaar stelden – aandelen in handen. De resterende 20 procent aandelen ging naar het Fiat-concern. In de daaropvolgende jaren werden de schulden bij de overheden volledig afbetaald. Dat gaf Fiat de mogelijkheid om de rest van de Chrysler-aandelen te verwerven. De Fiat Group heeft het Chrysler-concern sinds 2014 volledig in eigendom.

In ruil leverde Fiat platforms en motoren aan Chrysler, die hiermee op korte termijn compacte en zuinige auto’s op de Amerikaanse markt kon uitbrengen. Zo werd Chryslers nieuwe ‘Pentastar’ V6-motor voorzien van Fiats MultiAir-technologie. Ook kreeg Chrysler toegang tot het Russische en Zuid-Amerikaanse distributienetwerk van Fiat. In Nederland en de rest van Europa verdween Chrysler als merk van de markt, na samenvoeging met het nieuwe zustermerk Lancia. Er verschijnen hier nog wel Chrysler-modellen maar die krijgen in Europa een Lancia-badge en -modelnaam. Zo werd in 2011 de luxesedan Chrysler 300 op de Europase markt uitgebracht als Lancia Thema.

Naschrift redactie: Het merk Chrysler is niet langer actief in Nederland. Deze tekst zal pas weer een update krijgen wanneer het merk weer actief wordt.