Verkeerslichten

Nog een paar weken en dan gaat onze wereldberoemde ‘bouwvak’ van start. Vooral beroepsmatige dagelijkse weggebruikers zullen opgelucht ademhalen want het was me tot nu toe al een hele hete zomer op de weg. Het Ministerie van Verkeer had het ook al aangekondigd: er wachtte na de strenge winter veel inhaalwerk qua onderhoud aan de wegen. En uitgestelde nieuwe projecten werden uiteindelijk opgestart. Het verwachte extra fileleed leek mee te vallen maar er heeft zich wel een nieuw fenomeen gemanifesteerd: de wildgroei aan veiligheidsmaatregelen.

Op maximale bescherming van wegwerkers valt natuurlijk niets af te dingen – een dubbele boete voor snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden is terecht. Want je zal er maar staan met je oranje hesje als er weer iemand rakelings achter je langs raast. Ik heb vooral te doen met de wegwerkers die markeringsstrepen moeten trekken – die lijken wel vogelvrij.

Maar staan er niet te veel lukraak geplaatste waarschuwings- en gebodsborden, met te willekeurig gekozen snelheidsbeperkingen? Hebben we niet te maken met een overreactie van VWS (verkeer en waterstaat) als het gaat om ‘veiligheid’? Dat geldt vooral op en rond kleinere locaties – zoals in steden als ergens op het platteland.

Ik stoor me de laatste tijd bijvoorbeeld erg aan de rijdende afzettingen en soms misplaatste en dus verwarrende waarschuwingen. Als er ergens een berm wordt gemaaid staat er soms kilometers daarvoor al een waarschuwing en geldt een snelheidsbeperking tot 50 of zelfs 30 kilometer per uur. Vorige week veroorzaakte een matrixbord op de A28 bij Zeist zelfs voor lichte paniek in het verkeer. ‘Pas op – opspattend water’ luidde de tekst. Pardon? Een paar honderd meter verder lag een kleine plas water! De hele colonne remde daarvoor af en legde daarmee de basis voor een file.

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat wegwerkers en hun superieuren wel erg gemakzuchtig borden plaatsen die in eerste instantie niet de veiligheid dienen maar ze meer een vrijbrief geven onbekommerd met wagentjes heen en weer te rijden en rond te lopen. Sorry mannen, jullie veiligheid is me zeer lief maar denk ook even aan het ongemak voor de weggebruikers. Vooral ’s avonds na afloop van het werk of voor het weekend.

Steeds vaker zie ik ook dat snelheidsbeperkingen dan niet worden opgeheven. Kilometers lang blijven de borden die de snelheid beperken staan, alleen omdat er in de berm nog wat hekken of een enkele werkwagen zijn achtergebleven. Sterker: ik weet bijna zeker dat die borden uit gemakzucht gewoon niet zijn weggehaald. Ik ben soms weken achtereen langs dit soort situaties gereden –alsof men totaal vergeten was de rommel op te ruimen.

Dit schept niet alleen verwarring maar doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van wat als veiligheidsmaatregel is bedoeld. Wat op zijn beurt weer desinteresse van de automobilist veroorzaakt – tot het niveau van burgerlijke ongehoorzaamheid. En dat kan toch nare gevolgen hebben. Want word je door een overijverige agent in het weekend bij zo’n slordig opgeruimd wegwerk bekeurd dan hang je wel, al is het 30 km/u-bord op een 80 km/u-weg nog zo onterecht blijven staan.