Corvette

De Corvette heeft zijn legendarische naam te danken aan zijn agressieve, stoere uitstraling, zijn V8-kracht, zijn uitstekende wegligging en zijn ruime en tegelijkertijd intieme tweepersoons cockpit. Iedere Corvette beschikt over een ongeëvenaard race-DNA. En iedere Corvette heeft wat nodig is om u de sensatie van uw leven te bezorgen.

Lees meer

Video's

Circuit-Corvette

Om deze Corvette op het cicrcuit te verslaan zul je heel wat mee moeten brengen

Lees meer

Over Corvette

De Corvette heeft zijn legendarische naam te danken aan zijn agressieve, stoere uitstraling, zijn V8-kracht, zijn uitstekende wegligging en zijn ruime en tegelijkertijd intieme tweepersoons cockpit. Iedere Corvette beschikt over een ongeëvenaard race-DNA. En iedere Corvette heeft wat nodig is om u de sensatie van uw leven te bezorgen.

Historie

Corvette is een automodel van Chevrolet, onderdeel van het Amerikaanse General Motors (GM). Tussen 2005 en 2010 was Corvette in Europa een afzonderlijk merk. De sportiefste auto uit de Chevrolet-familie is genoemd naar marineboten uit de Korvet-klasse, kleine en snelle patrouilleschepen. Ontwerper Harley Earl – bekend van de Amerikaanse 'sleeën' met staartvinnen uit de jaren '50 van de vorige eeuw – tekende voor het design van de eerste Corvette.

Amerikaanse militairen die uit de Tweede Wereldoorlog waren teruggekeerd bleken gek op de sportauto's die ze in Europa gezien hadden. General Motors dacht dat een sportwagen speciaal ontworpen voor de Amerikaanse wegen wel eens zou kunnen aanslaan. De open tweezitter (roadster) met een chromen grille die Earl als prototype ontwierp, was als kleimodel snel gereed. De meeste benodigde onderdelen waren bij GM beschikbaar. Om tóch de concurrentie voor te kunnen zijn in het snel afleveren van de auto, werd gekozen voor een koets van glasvezelversterkt polyester, een innovatief materiaal uit de scheepsbouw.

De C1 ('eerste generatie Corvette') werd begin 1953 gepresenteerd tijdens de mobiele autoshow 'Motorama' waarmee GM jaarlijks door het land trok. De reacties waren overweldigend en nog datzelfde jaar werd de productie gestart. De Corvettes die tussen 1953 en 1962 van de band rolden, waren alle gebaseerd op het eerste prototype. De grootste verandering was het gebruik van een V8-motor in plaats van een zescilinder. De laatste Corvette uit de eerste serie (1962), met een 5,3 liter V8-motor, haalde topsnelheden tot 240 km/u.

Stingray

Een grote restyling vond plaats in 1963. Zwaar leunend op de GM-conceptcars Mako Shark en de Sting Ray racer werd de tweede generatie Corvette geboren: de C2. De sportwagen had een naar binnen wijkende, optische ‘breuklijn’ over de gehele flank. Vanwege z'n gelijkenis met de vormen van een pijlstaartrog wordt de C2 ook wel Sting Ray genoemd. Naast de open uitvoering werd een coupé uitgebracht. De extravagante serie, voorzien van een karakteristiek gedeelde achterruit en inklapbare koplampen, is inmiddels een collectors item.

Al in 1968 volgde de C3, die dezelfde gedurfde, ronde vormen had als de conceptauto Mako Shark II. Deze serie wordt daarom ook wel de 'Sharks' genoemd. Een andere benaming is de ‘Coke bottle shaped’ Corvette, naar een toen populaire autostyling die inspiratie ontleende aan het gewelvde Coca Cola-flesje uit die tijd. Vanaf 1969 verscheen het (nu aan elkaar geschreven) Stingray-logo weer op de voorspatborden. In 1971 werd de krachtigste motor tot dan toe, de ‘big-block’ V8 met 425 pk, vervangen door een kleinere, omdat nieuwe benzine met een lager octaangehalte zoveel vermogen overbodig maakte. Halverwege de jaren '70 werd het chroom op bijvoorbeeld de bumpers ingeruild voor kunststof. Ook kreeg de Corvette nieuwe voorzieningen als rem- en stuurbekrachtiging. 

In 1983 werd geen enkel productiemodel gebouwd, alleen 44 prototypes voor de nieuwe, vierde generatie Corvette (1984-1996). Diens body was veel gladder en functioneler dan zijn voorganger. In het ontwerp was een grote hoeveelheid van het lichtgewicht metaal aluminium toegepast. Niet alleen in het chassis, maar bijvoorbeeld ook in de stuurbekrachtiging en de cilinderkoppen. Nog een stap verder ging het ontwerpteam met de C5, waarvoor ze de zogenaamde LS1-constructie voor de 5.7 V8-motor volledig opbouwden uit aluminium. Met een vermogen van maar liefst 344 pk reed de wagen in slechts 4,7 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur.

In 1990 werd de ZR1, de 'super-Corvette' geïntroduceerd. Er kon mee worden gereden op 'halve kracht' (met 245 pk) voor het geval iemand de auto 'op volle kracht' (375 pk) niet onder controle kon houden. De ultieme performance-uitvoering van de C5 was echter de Z06 (2001). Ten tijde van de C5 kwam GM met de innovatieve 'run flat' banden, waardoor je met een lekke band thuis kon komen zonder reservewiel. 

Recente generaties Corvette

Bij de zesde generatie (C6) lag de topsnelheid rond de 300 km/u en de prijs rond de 100.000 euro. De Z06 uit 2006 accelereerde in 3,9 seconde naar 100 km/u en haalde een topsnelheid boven de 300 km/u. In 2008 verscheen de Corvette met de meeste power ooit, de ZR1. Uitgerust met een LS9-motor, een 6.2 V8-exemplaar met supercharger, verzette de ZR1 niet minder dan 647 pk en 819 Nm koppel. Deze motorkracht zal niet worden overtroffen: GM zou zich hierna richten op gewichtsbeperking om tot dezelfde prestaties te komen.

De zevende generatie Corvette (C7, officieel Corvette Stingray geheten), beschikt over 'slechts' 460 pk en 610 Nm koppel maar dit standaardmodel heeft minder dan 4 seconden nodig om het 0-100 km/u-sprintje af te leggen. Tegelijkertijd is de nieuwe 6,2 LT1 V8-motor aanzienlijk zuiniger in brandstofverbruik. De toegepaste, lichtgewicht materialen zijn onder meer een aluminium frame, koolstofvezel motorkap en body-panelen en deuren van composiet. Zowel de coupé als cabrio wordt aangeboden met een Performance Package, die de sportwagen 'circuitwaardig' maakt. 

Racing Team

De 2006 Corvette Z06 kwam direct voort uit het ontwikkelingswerk voor het C6-R raceprogramma. Het merk had al sinds de '50er jaren een Corvette Racing Team. In 1999 richtte GM het officiële Corvette Racing Team op om de ontwikkeling van raceauto’s en productieauto’s gelijk op te laten gaan. Alles wat op het circuit wordt geleerd geldt als basis voor verbetering van de straatversies. Vooral de 24-uurs wedstrijden vormen de basis voor modificaties aan de productieauto’s. Om het sportieve imago te ondersteunen doet het Corvette Racing Team mee aan talloze race-evenementen.

Gedurende haar bestaan heeft het team onder meer vijf Le Mans-titels behaald en meer dan vijftig overwinningen. Het jaar 2004 was een historisch jaar. Met de C5-R-wagens bleef het team het hele jaar ongeslagen. Ook werden veel overwinningen behaald in 2005, 2008 en 2009 met model C6.R. 

Logo

De relatie met het racen is ook te zien in het Corvette-logo. Van de twee kruisende vlaggen is de linker een zwart-wit geblokte, zoals die in gebruik is bij racewedstrijden. De rode vlag rechts bevat het vlinderlogo van Chevrolet. Daarnaast staat er een lelie op. Dit Franse symbool voor vrede en puurheid verwijst naar de Franse afkomst van de naam Chevrolet.

Inmiddels hebben 1,2 miljoen Corvettes de fabriekspoorten verlaten. Sinds 1981 worden de Corvette’s geproduceerd in het Amerikaanse Kentucky. In onder meer Duitsland en België zijn er Corvette Performance Academies. Hier kunnen rijders in de C6 en Z06 leren veilig te rijden en racen. Voor degenen die liever toekijken is de Corvette te zien in vele films en televisieseries. In films spelen de Vettes een hoofdrol (Stingray, 1977), bijrol (Con Air, 1997) of 3D-rol (de Corvette Stingray Concept in Transformers, 2009). Daarnaast zijn de modellen ook te zien (geweest) in series als Miami Vice, The A-Team, Beverly Hills 90210 en JAG.

Weer thuis bij Chevrolet

Eind 2008 zette eeb economische crisis in die de autoverkopen scherp terug deed vallen. Uiteindelijk moest Nederlands importeur Kroymans het faillissement aanvragen van Corvette in Nederland (2009). Op internationaal niveau bleef het merk gewoon onderdeel van moederbedrijf GM, dat een doorstart maakte. Corvette werd daarbij opnieuw geïntegreerd in het leveringsprogramma van Chevrolet. Daardoor zal de C7 bij geselecteerde Chevrolet-dealers in ons land verkrijgbaar zijn.  

Naschrift redactie: Het merk Corvette is niet langer actief als separaat merk. Deze tekst zal pas weer een update krijgen wanneer het merk weer actief wordt.