Donkervoort No compromise

Bij een Donkervoort staat de ultieme rijbeleving voorop. Wij maken geen gebruik van elektronische hulpmiddelen om het rijden te vereenvoudigen. Geen ABS, geen ESP en geen stuurbekrachtiging. Geen compromis. Dat maakt het rijden in een Donkervoort tot een ultieme beleving. Kilometer na kilometer. 

Lees meer

Over Donkervoort

Bij een Donkervoort staat de ultieme rijbeleving voorop. Wij maken geen gebruik van elektronische hulpmiddelen om het rijden te vereenvoudigen. Geen ABS, geen ESP en geen stuurbekrachtiging. Het ultrastijve chassis en de speciaal ontworpen wielophanging maken het rijden in een Donkervoort tot een ultieme beleving. Kilometer na kilometer. Een Donkervoort is de ultieme keuze voor de echte liefhebber die wil genieten van puur autorijden in een sportwagen vol karakter. Geen compromis. 

Historie

In 1978 richtte de Nederlander Joop Donkervoort een bedrijf op om sportauto's te produceren. Het familiebedrijf Donkervoort Automobielen ontwikkelt snelle auto's naar het voorbeeld van de Lotus Seven, met een monococque ofwel zelfdragend chassis. De modellen, met dezelfde merknaam als die van het bedrijf, zijn lichtgewicht en krachtig. Ze hebben een karakteristieke vormgeving met een lange, meestal hoge neus en een kleine cabine. Er zijn open en gesloten modellen.

De handgebouwde auto's werden aanvankelijk door Cosworth- en Ford-motoren aangedreven. Sinds 1996 levert Audi de motoren voor Donkervoort sportauto's. 

Oudere modellen

De Donkervoort S7 was de eerste auto die werd gebouwd (1978). Deze werd aangedreven door een 1,6 liter Ford-motor die 90 pk leverde. De opvolger S8 uit 1985 had een bredere voortrein en daardoor een verbeterde wegligging. Hij werd aangedreven door een tweeliter motor die 110 pk produceerde. Voor de Donkervoort S8AT werd een nieuwe motor ontwikkeld.

De D10 – waarvan slechts tien stuks zijn gefabriceerd – had geen voorruit. Het dragen van een helm was verplicht. De D20 was de eerste Donkervoort waarbij de motor voorin lag en de versnellingsbak achterin. Het resulteerde in een betere gewichtsverdeling. De Audi V6-motor werd aangepast en leverde wel 280 pk.

D8-serie

In 1993 kwam de opvolger van de S8AT, de Donkervoort D8 Zetec. Het was de eerste van een reeks D8-types met een nieuwe uitstraling. De opeenvolgende D8-modellen werden steeds lichter en sneller. Zo concurreerde de D8 Cosworth (1994-98) met de snelste productieauto's uit die tijd. De auto sprintte vanuit stilstand tot 100 kilometer per uur in 4,8 seconden.

De D8 Audi was slechts 630 kilogram zwaar, onder meer door het kleine formaat motor. De nog steeds leverbare Wide Track, een speciale versie van de D8 Audi, heeft een iets grotere spoorbreedte vóór, zodat de wagen in alle landen de weg op mag. Kopers van deze Donkervoort krijgen veel zeggenschap over de uitvoering, zoals keuze van bekleding, dashboard materiaal en het onderstel.

In 2004 behaalde Donkervoort het ronderecord voor productieauto's op de Nürburgring Nordschleife. Om dit te vieren werden 25 exemplaren van een speciaal model geproduceerd: de Donkervoort D8 270 RS. Het straatmodel de D8 GT (2007) was het eerste dichte model van Donkervoort. Het is waarschijnlijk de lichtste GT die er bestaat. De body is gemaakt van aluminium, koolstofvezel en glasvezel. De GTO met 2.5 FTSI-motor (2016) is de krachtigste D8 ooit. De D8 GTO heeft een geheel nieuw koolstofvezel chassis.

Een opvolger voor de D8 is in ontwikkeling. Wederom krijgt het merk ondersteuning bij de ontwikkeling van Audi's dochteronderneming Quattro. 

Autoproductie

Sinds het jaar 2000 staat er een moderne productiefaciliteit bij Lelystad. Het is een atelierachtige fabriek die tevens dienst doet als showroom. Op de chassisafdeling worden buizen met behulp van lasertechniek op maat gesneden en met koper aan elkaar gelast. Dit kale onderstel weegt slechts 54 kilogram maar is door het maatwerk stijf.

De autocontouren worden zichtbaar op de bodyafdeling, waar het plaatwerk wordt bevestigd. Het spuiten van de auto is het enige wat niet bij Donkervoort Automobielen gebeurt. Hierna volgt de assemblage van wielophanging, motor, versnellingsbak en differentieel. Na het aanleggen van de bedrading komt ten slotte het interieur aan de beurt.

Het duurt ongeveer 6 tot 9 maanden om een auto met de hand te bouwen. Er zijn al meer dan 1.000 Donkervoort-modellen geproduceerd. Bij Donkervoort zijn ongeveer 25 werknemers in dienst.

Donkervoort Experience

De fabriek in Lelystad is open voor groepsuitjes. Men kan bijvoorbeeld dineren tussen de raceauto's in de showroom of een rondleiding krijgen op de productieafdeling. De Donkervoort Experience kan ook worden beleefd op ieder willekeurig racecircuit in Europa. Voor klanten en fans organiseert Donkervoort sinds 1993 de Donkervoort Cup. Dit is een serie 'gentleman races' op Europese circuits. De klanten worden in exclusieve sfeer ontvangen en hun auto's voorbereid op de wedstrijd. Nog meer dan de Donkervoort Experience belooft de Cup een weekend waarin de adrenaline voldoende vrij zal komen.