DS Spirit of avant-garde

Twee letters. Twee letters die tot de verbeelding spreken en direct doen denken aan de auto die met zijn vormgeving zijn tijd lichtjaren vooruit was. Twee letters die creativiteit, vakmanschap en durf belichamen. Twee letters die symbool staan voor innovatie, design en technologie. DS. 

Lees meer

Fotoreportages

Autosalon Genève 2017 - DS 7 Crossback

DS presenteert op de autosalon van Genève zijn eerste volledig nieuwe model onder eigen vlag, de DS 7. Wij spraken met de Nederlandse ontwerper Ivo Groen over zijn nieuwste creatie.

Lees meer

Video's

DS7 Crossback

DS presenteert haar eerste compleet zelf ontworpen model: de SUV DS 7 Crossback. Met limited edition La Première.

Lees meer

Autotests

DS 3: alle neuzen dezelfde kant op

Met de DS 3 is het driemanschap van DS nu compleet: geen Citroëns meer, maar een eigen merk met eigen auto’s en een eigen identiteit. Is de auto zelf daarmee een nog betere aanbieding?

Lees meer

Over DS

Twee letters. Twee letters die tot de verbeelding spreken en direct doen denken aan de auto die met zijn vormgeving zijn tijd lichtjaren vooruit was. Twee letters die creativiteit, vakmanschap en durf belichamen. Twee letters die symbool staan voor innovatie, design en technologie. DS. 

Het nieuwe DS

Dat gebeurt niet vaak, de geboorte van een nieuw Frans automerk. In 2014 maakten we het mee, toen Citroën - op de autosalon van Parijs - DS als zelfstandig merk presenteerde. In de loop van 2015 kwam de scheiding tussen Citroën en DS volledig tot stand. Het nieuwe DS vertegenwoordigt sindsdien het premiummerk van moederbedrijf PSA, bekend van Peugeot en Citroën. De auto's 'met Franse allure' van het nieuwe merk krijgen de volgende kenmerken mee. 

Het ontwerp is trendy en op talloze manieren te personaliseren. De uitvoering is hoogwaardig en gebeurt door vakmensen. Zo wordt lederen bekleding door specialisten op maat gemaakt en gestikt. Dat maakt dat de kwaliteit ook in kleine details tot uiting komt. Verder vind je in die details specifieke designkenmerken terug, zoals het gestyleerde DS-logo op het cabriodak van de open DS 3. 

De DS-modellen worden uitgerust met geavanceerde techniek. Dat kan een hybride aandrijving zijn, een noodrem- of ander veiligheidssysteem maar ook uiterlijke technologie zoals led-achterlichten in 3D, in het geval van de DS 3. Tot slot sluit DS geen compromissen als het gaat over het comfort en rijplezier van de auto's. Zo maakt het merk bijvoorbeeld werk van de geluidsisolatie van de personencabine.  

Van Citroën naar DS

Het 'nieuwe DS' begon als apart label onder de merknaam Citroën. Dat merk presenteerde in 2009 een eerste premiummodel, de Citroën DS 3. Het ontwerp van de nieuwkomer was geïnspireerd op mode, het interieur verwees naar de Franse haute couture. Bovendien kon men de DS 3 bestellen in 'two-tone' kleurstelling (met een anders gekleurd dak) of naar eigen wens geïndividualiseerd met accessoires. Samen met bovengenoemde merkkenmerken maakte het de DS3 in korte tijd populair. In 2014 waren al 300.000 stuks geproduceerd. Vrij uniek was dat Citroën het productieproces volledig had ingericht op de gevarieerde samenstelling van kleuren, materialen en accessoires - dit hoefde dus niet achteraf toegevoegd of aangepast te worden. 

3 jaar later verscheen de auto in cabriolet-uitvoering. De DS 3 Cabrio heeft net als z'n gesloten broer een haaienvin-vormige B-stijl, die niet volledig doorloopt tot aan het dak waardoor dit lijkt te zweven. Het cabriodak kan op diverse manieren (automatisch) geopend worden, rijdend zelfs tot een snelheid van 120 km/u. Dankzij een innovatief openingsmechanisme is de kofferbak goed toegankelijk, ook als het dak er in gevouwen toestand boven hangt. 

Inmiddels biedt DS een drietal modellen aan. Daarvan heeft de DS 5 een dusdanig representatief in- en exterieur dat 'ie bedoeld is voor het executive topsegment. De auto is dan ook gericht op de groeimarkt in China. Toch zien we het model ook in Europa, zo maakt de Franse president Francois Hollande gebruik van een 'landaulet'-uitvoering waarbij het dak boven de achterbank te openen is. Het zicht in de DS 5 is fenomenaal dankzij het uit drie vensters bestaande panoramadak. Dit 'cockpit roof' is geïnspireerd op de luchtvaart en in afzonderlijke delen te blinderen.

Sinds de verzelfstandiging gaan de modellen met de verkorte naam door het leven. De voormalige Citroën DS 4 bijvoorbeeld heet nu gewoon DS 4.

Erfenis: de iconische DS

Het nieuwe DS bouwt voort op het iconische Citroën-model met dezelfde naam. Tegen de achtergrond van de naoorlogse wederopbouw en de technische wedloop van de Koude Oorlog debuteerde de Citroën DS in 1955 op de autosalon van Parijs. De auto sloeg in als een bom: het futuristische ontwerp, de geavanceerde technologie, de bijzondere rijeigenschappen, de kwaliteit van materialen en afwerking, plus de enorme keus aan personaliseringsmogelijkheden - ze waren alle vernieuwend in die tijd. 'La Bombe Citroën' zorgde op de eerste showdag al voor twaalfduizend orders, en ze bleven komen. De Parijse fabriek kon het eerste jaar de productie dan ook niet aan. 

De DS was ontworpen door Flaminio Bertoni, beeldhouwer en industrieel ontwerper, samen met luchtvaartingenieur-autocoureur, André Lefèbvre. Het vernieuwende, aerodynamische design was meteen aanleiding om de DS-carrosserie in 1959 op te nemen in de Triënnale kunst- en designexpo in Milaan. In de 20 productiejaren die volgden (met achtereenvolgens de modellen DS 19, DS 21 en DS 23) veranderde er weinig aan het ontwerp. De langgerekte, bijna afgeplatte onderzijde - die van voor naar achter als een druppel versmalt - met daarboven de transparante cabine leverden de DS bijnamen op als 'snoek' en 'strijkijzer'. Hoewel de buitennissigheid een stap te ver bleek voor het grote koperspubliek is de auto in 1999 gekozen als 's werelds derde meest invloedrijke ontwerp van de 20e eeuw. 

De technische innovaties in de 'Godin van de weg' (of 'Déesse' zoals de Fransen de twee modelletters uitspraken) waren legio. Nieuwe industriële materialen werden toegepast, zoals nylon voor het dashboard. Voor het eerst in de geschiedenis werden de van Citroën bekende hydropneumatische vering, plus voorwielaandrijving en schijfremmen in één auto toegepast. Verschillende rijstanden boden variatie in bodemvrijheid. De automatische hoogtecorrectie maakte de DS ook geschikt om een aanhangwagen of caravan te trekken. Allemaal prachtige techniek, maar vooraf was verzuimd marktonderzoek te doen naar hoeveel autokopers hiervoor wilden betalen. Evenmin was rekening gehouden met onderhoud en reparatie van deze specialistische techniek. 

Diverse pogingen om een Citroën DS 'voor de massa's' te introduceren mislukten dan ook. Alleen de 'uitgeklede' Citroën ID vond de weg naar de consumenten. Deze was een stuk betaalbaarder dan de DS door het weglaten van de meest ingewikkelde techniek, de luxe interieurmaterialen en zwaardere motoren. Uiteindelijk zijn van de DS en ID - inclusief bijzondere varianten zoals ambulances - ruim 1,45 miljoen exemplaren gebouwd. Het 'nieuwe DS' bouwt voort op de geroemde techniek, rijeigenschappen, het comfort, bijzondere ontwerp en de personaliseringsmogelijkheden, maar nu vanuit een gezond businessmodel. 

DS World

In Parijs vind je DS World: in een gebouw dat de sfeer van de klassieke DS doet herleven beleef je het moderne DS-merk in al haar facetten. Er staan conceptcars, je komt te weten wat voor diensten en aankleedmogelijkheden met de DS-modellen komen. Je kunt er een evenement bezoeken, een historische DS met chauffeur voor een rondrit door Parijs boeken, of zelfs een auto kopen. Kortom, de DS-lifestyle leven.