Fisker Onward

Toen we naar de bestaande auto-industrie keken werd een ding duidelijk: er waren milieuvriendelijke auto's en er waren luxe auto's. De twee overlapten elkaar nooit. Tot de Karma. Een auto die zowel duurzaam is als aantrekkelijk. 

Lees meer

Fotoreportages

Fisker Karma EcoSport

Welke superster komt oprecht ‘cool’ voor de dag in een Toyota Prius of Nissan Leaf, in een poging een milieustatement te maken? De Deen Henrik Fisker zag een gat in de markt, een auto bouwen voor de welgestelden die onze planeet een warm hart toedragen. Het inspireerde hem tot het ontwerpen van de Karma.

Lees meer

Video's

Fisker Karma: designed to get you hot

De Fisker Karma heeft twee elektromotoren aan boord die samen 403 pk vermogen en 1.300 Nm koppel produceren. Op alleen elektriciteit kan de Karma 80 kilometer rijden, daarna springt een generator bij die de accu’s bijlaadt en de actieradius verlengt tot 480 kilometer. De Karma verbruikt slechts een liter benzine op 30 kilometer. In Nederland gaat de auto minimaal 101.745 euro kosten, nog...

Lees meer

Autotests

Fisker Karma EcoSport

Welke superster komt oprecht ‘cool’ voor de dag in een Toyota Prius of Nissan Leaf, in een poging een milieustatement te maken? De Deen Henrik Fisker zag een gat in de markt, een auto bouwen voor de welgestelden die onze planeet een warm hart toedragen. Het inspireerde hem tot het ontwerpen van de Karma, een extravagante vierpersoons sportsedan met de looks en power van een sportwagen, gecombineerd met een eco-vriendelijke aandrijflijn.

Lees meer

Over Fisker

Toen we naar de bestaande auto-industrie keken werd een ding duidelijk: er waren milieuvriendelijke auto's en er waren luxe auto's. De twee overlapten elkaar nooit. Tot de Karma. Een auto die zowel duurzaam is als aantrekkelijk. Geïnspireerd door het geraffineerde, perfecte ontwerp van de natuur, zijn onze modellen geavanceerd zonder overdadig te worden. Ieder onderdeel heeft een doel. Ieder kenmerk heeft een betekenis. Net als in de natuur. 

Duurzaam

Fisker Automotive is een bedrijf dat in 2008 insprong op de groeiende vraag naar milileuvriendelijke producten en een duurzame productiewijze. Met de sportauto Karma introduceerde de Amerikaanse autobouwer een vrij nieuw aandrijvingsconcept, de 'plug-in hybrid electric vehicle' (PHEV, eigenlijk een 'elektrische auto met range-extender'). Toch had Fisker wortels in de traditionele auto-industrie.

Een van de oprichters was namelijk Henrik Fisker, een van origine Deens designer die zijn sporen eerder verdiende met het ontwerpen van performance- en premiumauto's. Zo tekende hij onder andere de Aston Martin DB9 en V8 Vantage in de tijd dat hij voor Ford werkte. Voor BMW ontwierp hij de Z8 Roadster. Inmiddels werkt Fisker zelf niet meer bij het bedrijf dat zijn naam nog draagt. Ook ligt de productie stil sinds 2012.

Wat resteert is Henriks erfenis om fraaie modellen op de markt te brengen. En zijn intentie dat die tegelijkertijd milieuvriendelijk moeten zijn. Diverse doorstarten van het bedrijf zijn mislukt maar de enige ooit geproduceerde auto, de Fisker Karma, zal vanaf 2016 weer op de markt gebracht worden door Karma Automotive, onder de naam Karma Revero.  

PHEV

Terug naar Fisker Automotive, dat onstond in 2008. Het bedrijf wilde de premiumautomarkt bedienen vanuit een groene visie, zonder dat klanten moesten inleveren op luxe en prestaties. Het geheime wapen: de PHEV. Het eerste wapenfeit: de Fisker Karma. De meeste hybride auto's worden aangedreven door een elektromotor en een brandstofmotor die afwisselend of tegelijkertijd de wielen laten rollen. De Karma (geproduceerd sinds 2011) heeft echter een volledig elektrische aandrijving. Deze 'Q-Drive' steunt op twee elektromotoren.

Er is wel een benzinemotor aan boord maar die heeft een andere functie, namelijk het opwekken van stroom. Als generator zorgt de motor ervoor dat de accu niet al na 80 kilometer leeg is maar dat deze pas hoeft te worden opgeladen na 480 afgelegde kilometers (cijfers eerste versie Karma). Dit 'range-extender' principe maakte de PHEV geschikt voor zowel korte als lange ritten - in tegenstelling tot de toenmalige elektrische auto's zonder hulpmotor, die een zeer beperkte actieradius hadden.

Fisker stelde bij introductie: als de PHEV minder dan 80 km per dag rijdt hoeft de benzinetank slechts een keer per jaar te worden gevuld! In deze elektrische modus stootte de auto geen gram CO2 uit. Ook wanneer lange afstanden werden afgelegd zou de CO2-uitstoot lager zijn dan van enige andere brandstof- of hybride auto in 2011 op de markt. Keuringsinstituut TÜV stelde zelfs vast dat 'het verbruik en de CO2-uitstoot zelfs drastisch lager dan gepland' lagen.

De Fisker Karma is daarmee niet alleen goed gebleken voor het milieu maar ook voor de portemonnee van de eigenaren. In de V.S. spaarden Karma-rijders bij gecombineerd stads- en snelweg-gebruik jaarlijks 1.500 Amerikaanse dollar uit ten opzichte van een vergelijkbare premiumauto die met een V8-brandstofmotor was uitgerust. In Nederland profiteerden de Karma-eigenaren van een gunstig belastingregime, speciaal hiervoor verscheen zelfs de 'Dutch Edition'.

Karma

De luxe sportauto Fisker Karma werd begin 2008 als conceptcar gepresenteerd. Fondswerving en rechtszaken vertraagden de komst van het productiemodel, maar in 2011 werd de auto verkrijgbaar bij de dealers. Dankzij de elektrische aandrijving had de Karma bij alle toerentallen een monstrueus koppel van 1.300 Nm beschikbaar - meer dan de Bugatti Veyron. De Karma had dan ook niet meer dan 6 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te schieten. Het 'gas'pedaal kon worden ingedrukt tot de 200 km/u werd bereikt.

Uiterlijk deed de Karma niet onder voor een gangbare auto uit het premium sportsegment. Wel werden alternatieve producten toegepast, zoals polyester eco-suede en gecertificeerd hout. Wie het nog groener wilde kon zonnepanelen voor op het dak bestellen. Met het Reserve-programma konden Karma-rijders hun auto aankleden naar persoonlijke smaak.

Project Nina

Voor de toekomst richtte Fisker Automotive zich op Project Nina: de ontwikkeling van een 'tweede generatie PHEV'. Dit resulteerde in het prototype Fisker Atlantic (2012), een compact broertje van de Karma. Om die te produceren kocht het bedrijf een fabriek in Wilmington in de Amerikaanse staat Delaware. De assemblage van de Karma was nog altijd uitbesteed aan Valmet Automotive in Finland.

Zowel de Amerikaanse staat als durfkapitalisten investeerden in Project Nina. Toch kwam het merk in de problemen doordat de acculeverancier op de fles ging. In 2013 moest Fisker zelfs surceance van betaling aanvragen. Diverse eerdere overnamepogingen mislukten.

Karma Automotive

Nu is er dan Karma Automotive dat de 'Karma Revero' in licht aangepast design uit gaat brengen. Met zonnepanelen op het dak (om de elektromotor van stroom te voorzien) en een infotainmentsysteem. Karma heeft het distrubutienetwerk van Fisker grotendeels overgenomen. Het is nog onbekend of de auto weer in Nederland verkocht gaat worden.

Fisker-logo

Het logo van het automerk Fisker bestaat uit een cirkel met bovenin de naam. Een binnencirkel van oranje en blauw beeldt de ondergaande zon in Californië boven de Stille Oceaan uit, een verwijzing naar de staat waar Fisker oorspronkelijk gevestigd was. De twee horizontale strepen staan symbool voor de werktuigen van de twee oprichters. De pen van ontwerper Henrik Fisker werd namelijk aangevuld door het gereedschap van Bernhard Koehler, die bij het bedrijf verantwoordelijk was voor strategie en techniek.