DS 5 Commande Spéciale: op verzoek
DS heeft een speciale afdeling opgericht die auto's aankleedt met opties die niet in de prijslijst staan. Met de DS 5 Commande Spéciale laat het merk zien wat er zoal mogelijk is.
DS heeft een speciale afdeling opgericht die auto's aankleedt met opties die niet in de prijslijst staan. Met de DS 5 Commande Spéciale laat het merk zien wat er zoal mogelijk is.
Het jonge merk DS kondigt voor dit jaar innovatieve informatietechnologie aan en trapt af met het nieuwe infotainmentsysteem DS Connect Nav op de DS 5.
Deze autotest is bij voorbaat bijzonder. Nee, de auto in kwestie kost geen tonnen of zelfs miljoenen. Nee, ik vier er geen schrijversjubileum mee. Dit is de eerste test van een fonkelnieuw Frans merk genaamd DS.
Alle dieseluitvoeringen van de vernieuwde DS 5 profiteren van 20 procent bijtelling. Er is keuze uit 120, 150 en 180 pk. De catalogusprijzen van de zakelijke versies starten bij 31.450 euro.
De DS 5 is het eerste DS-model dat in Europa door het leven gaat zonder Citroën-logo. Het model draagt vanaf nu een nieuwe DS-grille.
DS, dat vanaf nu als apart merk opereert naast Citroën, presenteert een vernieuwde benzinemotor en nieuwe versnellingsbak in de DS 5. Meer vermogen, een lager verbruik en een lagere prijs zijn de belangrijkste voordelen.
Citroën heeft de DS 5LS opgepept met techniek uit de WRC. Toch verloochent het resulterende conceptcar DS 5LS R het stijlvolle DS-karakter niet.
Citroën introduceert een nieuwe, voor zakelijke rijders interessante dieseluitvoering van de DS5: de BlueHDI 120. Deze heeft 20 procent bijtelling en is er vanaf 30.990 euro.
Citroën heeft de CO2-uitstoot van de DS5 Hybrid4 verlaagd naar 85 g/km. Zodoende profiteert de hybride Citroën ook volgend jaar van 14 procent bijtelling.
“Hoe maken we die mooie DS5 nog interessanter?”, moeten ze bij Citroën hebben gedacht. Het antwoord is er in de vorm van de Hybrid4-aandrijflijn die voor Nederland fiscaal zeer aantrekkelijk is. 14 procent bijtelling, vrijstelling van BPM in een 200 pk sterke aandrijflijn.
Citroën heeft de CO2-uitstoot van de DS5 Hybrid4 met succes weten te verlagen. De 200 pk sterke hybride valt vanaf nu namelijk in de 14 procent bijtellingsklasse.
Het maakt niet uit waar ik de nieuwe Citroën DS5 parkeer, met zijn bijzondere koets trekt hij meteen alle aandacht. Feitelijk is er geen auto die vergelijkbaar is met deze Fransman – qua uiterlijk en formaat. Toch maakt dit de DS5 niet tot een vreemde eend in de bijt, hij is in werkelijkheid juist een prachtige zwaan.
De prijzen van de bijzondere Citroën DS5 zijn binnen. De prijslijst vermeldt drie uitvoeringen, vijf motorversies en een waslijst aan opties. De vanafprijs bedraagt 34.550 euro.
Vooruitlopend op het Europese debuut van de DS5 geeft Citroën meer informatie vrij over deze nieuwkomer. Zo wordt de auto in Nederland leverbaar met vier verschillende motoren.
Op de IAA in Frankfurt beleeft de DS5 zijn Europese première. Het merk geeft voorafgaand daaraan meer beeld vrij van het voorlopig grootste model in de DS-lijn.