Morgan Driven at heart

Morgan is de oudste, nog puur Britse autoproducent. Het is bovendien een merk met een klassieke glans en een respectabele staat van dienst. De naam is vanouds verbonden met een producent die eerlijk handwerk en vakmanschap voorop stelt bij de ontwikkeling en de bouw van zijn modellen. De op gewichtsbesparing gerichte constructie van chassis en carrosserie is in al die jaren gehandhaafd. De techniek is echter met de tijd meegegaan. 

Lees meer

Fotoreportages

Morgan op het Goodwood Festival of Speed

Beter laat dan nooit: het Goodwood Festival of Speed 2015 is alweer 2 weken geleden maar desalniettemin zijn de foto's van de Morgan-modellen de moeite waard.

Lees meer

Autotests

Morgan 3 Wheeler

Het ziet er allemaal ouderwets uit, maar toch is het apparaat gloednieuw. Midden tussen de leasebakken rijd ik vandaag de Morgan 3 Wheeler. Inderdaad, een driewieler!

Lees meer

Over Morgan

Morgan is de oudste, nog puur Britse autoproducent. Het is bovendien een merk met een klassieke glans en een respectabele staat van dienst. De naam is vanouds verbonden met een producent die eerlijk handwerk en vakmanschap voorop stelt bij de ontwikkeling en de bouw van zijn modellen. De op gewichtsbesparing gerichte constructie van chassis en carrosserie is in al die jaren gehandhaafd en staat nog steeds garant voor zeer goede prestaties. De techniek is echter met de tijd meegegaan. Morgan houdt in de toekomst vast aan zijn weg van evolutie. De oervorm blijft bewaard en de productie met een flink aandeel in handwerk en vakmanschap blijft de icoon van het merk.

Merk

Morgan is een Brits automerk dat in 2009 haar honderdjarig bestaan viert. Als het niet om sportauto’s gaat, dan zijn het toch zeker sportieve auto’s die de fabriek uitrijden. De auto’s zijn bijzonder licht van gewicht. Morgan fans (‘Moggies’) vallen niet alleen voor de snelheid, maar ook voor het uiterlijk van de auto’s. Zelfs de modernste Morgans zien er uit als klassiekers, met een bolle chromen grille.

De Morgan Motor Company bouwt de auto’s met de hand. Dat brengt een levertijd met zich mee van één à twee jaar, hoewel in het verleden tien jaar geen uitzondering was. De productiefaciliteit is gevestigd in Worcestershire. Er werken meer dan 150 mensen. In 2007 heeft de Morgan Motor Company 640 auto’s geproduceerd. Ongeveer de helft wordt geëxporteerd.

Historie

Oprichter en ingenieur H.F.S. Morgan bouwde in 1909 een auto voor zichzelf. Deze Morgan Runabout, met één wiel aan de voorkant, had een kracht-gewichtsverhouding van 90 pk per ton. Hierdoor kon de driewieler net zo snel accellereren als iedere auto uit die tijd. De getoonde interesse in dit autootje deed Morgan besluiten een patent aan te vragen.

Daarnaast begon hij samen met familieleden auto’s te produceren in een bijgebouwtje aan z’n garage. Hij richtte de Morgan Motor Company op (1912), die aanvankelijk driewiel autoscooters produceerde. In tegenstelling tot zijn eigen, eerste auto zat het enkele wiel van de latere productiemodellen vaak aan de achterkant. De meest Morgan driewielers boden twee zitplaatsen of vier (de ‘Family Runabout’).

Morgan bouwde een reputatie op door deel te nemen aan autosport en autotesten. De Runabout won meer prijzen dan enige andere autoscooter of lichtgewicht auto op het gebied van snelheid en betrouwbaarheid. In 1913 won Morgan – ondanks een te repareren lekke binnenband – de Autoscooter Grand Prix van Amiens (Frankrijk). Het winnende model stond aan de basis van het Morgan Grand Prix model uit 1913-1926. De modellen Aero, Sports en Super Sports kwamen uit de Grand Prix voort. Al deze modellen hadden een lucht- of vloeistof- gekoelde V-Twin motor, die vóór de voorwielas lag.

Vierwiel auto’s

De Morgan driewieler voertuigen vielen buiten de Britse motorrijtuigenbelasting. Op den duur verviel dit concurrentievoordeel, omdat nieuwe automodellen als de Austin Seven en de Morris Minor voor dezelfde prijs meer comfort boden. Morgan ging toen ook vierwiel auto’s bouwen, als eerste de Morgan 4-4 (verwijzend naar de vier cilinders en vier wielen) in 1936. Driewieler productie (de F-serie) bleef bestaan tot 1952.
De 4-4 is bijna onafgebroken in productie geweest, als twee- en vierzitter en als coupé. Vanaf 1955, bij de introductie van Series II, heette de auto Morgan 4/4. Aan de buitenkant leek het om dezelfde auto te gaan, maar aan de binnenkant was het een nieuwe auto. Sinds 2006 wordt de 4/4 aangedreven met een 125 pk Ford-motor met 1.798 cc en zestien cilinders. Overigens heeft Morgan een nieuw instapmodel gelanceerd, die gebaseerd is op de 4/4 maar de naam Runabout draagt.

Een andere Morgan klassieker is de Plus 4 (of ‘+4’). In z’n eerste leven (1950-1969) was de +4 een grotere (‘plus’) uitvoering van de 4-4. Peter Morgan – die in 1959 zijn vader als bedrijfsleider opvolgde – won er de RAC rally’s van 1951 en 1952 mee. Naast de gangbare varianten bestond ook een Plus 4 Super Sports met getunede motor en een lichtgewicht chassis.

Van +4 naar +8

In z’n tweede bestaan (1985-2000) vulde de Plus 4 het gat op tussen de 4/4 en de Plus 8. De motor werd geleverd door Fiat en later door Rover. In 2004 volgde de derde introductie van de Morgan +4. Nu heeft de auto een 155 pk viercilinder Ford-motor.
Toen er steeds minder viercilinder motoren beschikbaar kwamen voor de Plus 4-modellen, ging het merk over op Rover V8-motoren (1968). De auto’s die hiermee werden uitgerust kregen de naam Morgan +8.

Aero 8

Pas in het jaar 2000 kwam Morgan met een geheel nieuwe auto – de eerste sinds 1936. De klassieke oervorm van stamvader 4-4 bleef, hetzij in gestroomlijnde vorm. Doordat de styling van het exterieur was ontleend aan het circuit, heeft de Aero 8 een extreem lage luchtweerstand.
De auto heeft daarnaast een ultramodern chassis en frame van een metaallegering. Dit wijkt af van de trads (traditionele Morgans) die een aluminium huid over een essenhouten body hadden op een chassis van flexibel staal. Door de nieuwe technologie is de Aero 8 nog een stuk lichter dan de +8. Sinds 2008 heeft de Morgan Aero 8 een 4,8 liter BMW-motor en optioneel een automatische transmissie.
De Morgan AeroMax (2008) is een coupévariant van de Aero 8. De beperkte oplage van honderd stuks ging onder meer naar acteur Rowan Atkinson en Top Gear-presentator Richard Hammond. De prijs lag boven de 150.000 euro. In 2009 werd de open AeroMax Supersports conceptauto gepresenteerd.

Overige modellen

De Morgan +8 is sinds 2004 vervangen door de Morgan Roadster. Deze heeft een V6-motor van Ford die meer dan 200 pk produceert. Met de Threewheeler (2010) keerde Morgan terug naar haar roots. Deze retromobiel oogt als een kruising tussen een motorfiets en een auto en technisch is deze ook zo uitgevoerd.
Een veel praktischer voertuig is de Morgan Eva GT, eveneens uit 2010. De luxe 2+2-zitter met een lengte van 4,7 meter is gebouwd met de modernste materialen en technieken, waaronder ‘superformed’ aluminium uit de luchtvaarttechnologie. De Eva GT heeft een authentieke look maar deze is ver verwijderd van de klassieke modellen waarom Morgan bekend staat.

Motorsport

Tussen 1987 en 1993 hebben de Morgan +8 auto’s van Graham Bryant en Matthew Wurr hun snelheid steeds opnieuw bewezen in de 750 Motor Clubs Roadsports Series. De Aero 8, die slechts de helft weegt van een BMW, is nog sneller dan de +8. De top ligt op 160 kilometer per uur, maar de honderd wordt al gehaald in 4,5 seconden. De Aero 8 is dan ook te vinden in verschillende races, waaronder de 24 Uur van Le Mans, de FIA GT en de Britse GT-serie.
Overigens introduceerde het merk Morgan al in 1987 haar eigen motorsport evenement: de Morgan Sports Car Championships. Dit jaarlijkse kampioenschap stelt eigenaren van Morgan auto’s in de gelegenheid om hun auto’s op het Silverstone circuit te laten racen. Het succes leidde tot een Hillclimb Championship (kampioenschap helling klimmen), uitsluitend voor Morgans. De Duitse club van Morgan eigenaren is een Continental Morgan Championship begonnen.

Milieu

Eind 2006 kondigde Morgan de bouw aan van een experimentele auto, de Morgan LIFECar. Het zal een sportauto zijn met uitstekende prestaties maar tegelijkertijd verantwoord voor het milieu. Daarvoor wordt de auto uitgerust met brandstofcellen, elektrische motoren – voor elk wiel één – en een body van koolstofvezel. De kleine Morgan Motor Company werkt bij de ontwikkeling samen met verschillende universiteiten en QinetiQ (een Brits bedrijf voor defensietechnologie) en wellicht ook met BMW.

Voor het zover is wordt eerst een elektrische uitvoering van de Eva GT verwacht. Research & development richten zich op een elektromotor die ‘twee keer zo sterk als andere motoren van hetzelfde gewicht en grootte’ is. Daarnaast moet het ontwikkelingsproces leiden tot krachtige lithium-fosfaat accu’s met de grootst mogelijke verhouding in efficiëntie tot gewicht.

Overigens zijn de gangbare modellen van Morgan, vanwege hun lichte gewicht, niet al te belastend voor het milieu. In een Environmental Rating for Vehicles (milieuscore voor voertuigen) door de Clifford Thames en Cardiff universiteiten deelt de Morgan 4/4 1800 zijn plaats met de hybride Toyota Prius.

De Morgan stoot weliswaar meer vervuilende stoffen uit dan de Prius. Maar naast het lichte gewicht heeft Morgan milieuvoordelen, omdat het merk veel werkt met herbruikbare materialen (hout, staal en aluminium) en verbruiken de auto’s relatief weinig brandstof. Ook gaan de modellen van Morgan lang mee en worden ze zelfs herbouwd. Een levensloop van 25 tot 30 jaar is heel normaal. Omdat er weinig modelverschillen zijn, zijn onderdelen zelfs tot 50 jaar na autolevering verkrijgbaar.