Zijn drie Ioniq-modellen in 1 jaar niet voldoende? Nee, Hyundai gaat dóór en presenteert nu de zelfrijdende Ioniq-conceptcar. Door de techniek eenvoudig te houden wil het Koreaanse merk autonoom rijden betaalbaar maken voor de gemiddelde consument.
Tijdens een persconferentie op de Los Angeles Auto Show heeft Hyundai de Autonomous Ioniq Concept aangekondigd. De techniek van deze zelfrijdende auto wordt met opzet zo simpel als mogelijk gehouden: Hyundai wil autonoom rijden ook beschikbaar maken voor consumenten met een gemiddeld inkomen.
Toch zal de zelfrijdende Ioniq in staat moeten zijn om loslopende honden en plots overstekende kinderen te ontwijken; plus stoplichten, verkeersborden en school-oversteekplaatsen te herkennen. Voorts moet de auto voorzichtig te werk gaan bij drempels en wegwerkzaamheden, juist handelen op punten waar voorrangstekens ontbreken; in de gaten te houden wat er in de dode hoek gebeurt; enzovoort.
Daarvoor past Hyundai onder meer LiDAR-laser, GPS, radar en camera's toe. Met name de toepassing van de LIght Detection And Ranging of Laser maakt het mogelijk dat de Ioniq eruit blijft zien als een normale personenauto. Het zogenaamde 'High Definition mapping', het maken van 3D-modellen wat zich waar bevindt om de auto heen, moet minder computerkracht gaan kosten dan bij de meeste zelfrijdende auto's, ook weer om de kosten te drukken. Alle nieuwe techniek wordt geïntegreerd met de assistentiesystemen die de reguliere Ioniq reeds bezit, zoals Smart Cruise Control en Emergency Braking.
Momenteel worden in stedelijke omgeving in Zuid-Korea drie autonome Ioniqs en twee zelfrijdende Tucson-modellen op waterstof getest. In januari 2017 zal het merk twee Autonomous Ioniq-conceptcars in Las Vegas demonstreren, ten tijde van de elektronicabeurs CES.
Aanraders