Het is de grootste tussentijdse vernieuwing van de C-Klasse ooit. En: 50 procent van de onderdelen is vernieuwd. Mercedes-Benz kan niet genoeg benadrukken dat zijn belangrijkste model op heel veel punten is aangepakt. Aan de buitenkant is dat in ieder geval nauwelijks te zien, dus ik zal wat dieper moet graven. Dat doe ik in het Moezel-gebied met een C-Klasse die net zo dreigend grijs is als de lucht.

Maar liefst 6.500 onderdelen zijn er vernieuwd bij de C-Klasse en dat zijn vooral onderdelen die je niet ziet. De elektronische architectuur is bijvoorbeeld compleet overgenomen uit de E- en S-Klasse. Dat biedt nieuwe mogelijkheden op het gebied van infotainment en rijhulpsystemen.

De C-Klasse kan nu bijvoorbeeld semi-autonoom rijden op de snelweg. Je moet je handen nog wel aan het stuur houden vanwege de veiligheid, maar echt nodig is dat niet zolang de wegmarkering goed is. De C-Klasse blijft keurig in zijn baan en volgt voorgaande auto’s op gepaste afstand.

Nieuw is ook het 12,3 inch grote, digitale instrumentarium, dat de analoge tellers vervangt. Anders dan bij grotere modellen is het beeldscherm niet opgenomen in een enorme rechtopstaande ‘plank’ bovenop het dashboard, maar gewoon in de klassieke tellerkast. Via Blackberry-achtige touchpads op het nieuwe stuur bedien je zowel het nieuwe scherm achter het stuur als die van het (eveneens vernieuwde) multimediasysteem. Dat moet je ding zijn, niet iedereen zal feeling hebben met deze manier van bedienen.

Nieuwe en vernieuwde motoren

Bijna alle motorversies zijn wel vernieuwd, maar er is één echt nieuwe versie, C 200-uitvoering met 1.5 benzinemotor en mild-hybrid-techniek. De nieuwe motor is krachtig, stil en bouwt zijn vermogen mooi geleidelijk op. De twinscroll turbo met twee gescheiden uitlaatkanalen wordt elektronisch aangestuurd, waardoor de turbodruk nauwkeuriger kan worden geregeld. Direct vanaf stilstand is er 160 Nm koppel van de elektromotor beschikbaar, maar bij normaal gebruik merk je daar niet veel van. De negentrapsautomaat, die voor het eerst leverbaar is in de C-Klasse, schakelt bijna ongemerkt en redelijk snel. Een mooi stukje techniek, dat door Mercedes-Benz in eigen huis is ontwikkeld.

De vanafprijs van de vernieuwde C-Klasse bedraagt 41.687 euro voor de C 160 met de ‘oude vertrouwde’ 1.6-benzinemotor. Die versie is er echter niet meteen vanaf de verkoopstart in juli leverbaar. De C 200 met mild hybrid-techniek wel, die mag mee vanaf 46.316 euro.

Lees ook de uitgebreide test van de vernieuwde Mercedes-Benz C-Klasse.