De nieuwe Kia Pro_cee’d is de nieuwste aanval uit Zuid-Korea op de Golf-klasse. De sportief gestileerde driedeurs hatchback moet gaan concurreren met auto’s als de Opel Astra GTC en  Renault Mégane Coupé. Met een zeer scherpe vanafprijs van 18.495 euro is value-for-money opnieuw iets waarmee Kia zich wil onderscheiden. Uiteraard zijn ook 7 jaar garantie, gratis kaartupdates en gratis APK voor die periode bij die prijs inbegrepen. Een eerste kennismaking rondom Monaco geeft een aardige indruk van de driedeurs Cee’d.

Met de binnenruimte van een dynamisch gelijnde hatchback is het vaak slecht gesteld, maar Kia is er in geslaagd om de binnenruimte van de vijfdeurs Cee’d grotendeels intact te houden bij de Pro_cee’d. Hij ziet er niet alleen goed uit, je kunt ook nog eens prima achterin zitten. Zowel de hoofd- als beenruimte zijn in orde voor volwassenen van gemiddeld postuur. De bagageruimte meet 380 liter en is gelijk aan die van de vijfdeurs.

Hoewel de Pro_Cee’d strakker moet rijden dan de vijfdeurs, merk je hier bij normaal gebruik weinig van.

Behoorlijk vermogen

Op dit moment heb je de keuze uit een 1.6 benzine- en een 1.6 dieselmotor, later volgt nog een krachtigere GT-variant. Beide versies hebben een fiscale bijtelling van 20 procent en een behoorlijk vermogen. De 1.6 GDI benzinemotor levert 135 pk en de diesel 128 pk en dat blijkt meer dan genoeg. Kia verwacht voor het merendeel benzine-varianten in ons land te gaan verkopen. Helaas was voor de rit aan de Cote ‘d Azur alleen een dieselgestookte 1.6 CRDI met zestraps-automaat beschikbaar. Deze zelfontbrander is mooi stil en prima bemeten voor de Cee’d. De automaat reageert wat traag op het gaspedaal, maar doet zijn werk verder vloeiend.

Hoewel de Pro_Cee’d strakker moet rijden dan de vijfdeurs, merk je hier bij normaal gebruik weinig van. Pas wanneer je meer op de grens rijdt, dan merk je dat de driedeurs minder overhelt door het lagere zwaartepunt van de auto. De besturing blijft nog steeds een tikkeltje vaag rond de middenstand en is verder weinig communicatief. Optioneel kan je - net als bij een aantal andere modellen van Kia - de weerstand van de besturing instellen, maar zwaarder is niet direct sportiever. Wat onderstelafstemming betreft is het verschil met de vijfdeurs Cee’d gering, de balans tussen comfort en sportiviteit is in deze Pro_cee’d niet optimaal. De demping is vrij hard, waardoor je op slecht wegdek meer comfort zou wensen.

Onderscheidende looks en prijs

De nieuwe Kia Pro_cee’d is een scherp geprijsde nieuwkomer in zijn segment. Zowel aan de particuliere als de zakelijke rijders biedt deze Kia een aantrekkelijke geprijsde aanbieding. De binnenruimte is dik in orde, evenals het motorenaanbod. Wat rij-eigenschappen betreft blijft hij  achter op zijn concurrenten. De Pro_cee’d rijdt niet veel anders dan de vijfdeurs en is dus niet zo bijzonder, hoewel zijn sportieve uiterlijk dat misschien wel suggereert. De Pro_cee’d onderscheidt zich in zijn segment eigenlijk alleen maar op looks en prijs. Na een blik in de prijslijsten van de eerdergenoemde Opel Astra GTC (vanaf 25.995 euro) en de Megane Coupé (vanaf 22.390 euro), zal je zijn minder onderscheidende eigenschappen graag voor lief nemen.