De nieuwe Hyundai i10 is een van de belangrijkste primeurs op de IAA in Frankfurt. “Hij is stiller dan de Volkswagen Up! en ruimer dan de Fiat Panda.”
Hyundai heeft met de nieuwe i10 maar één ding voor ogen: de beste kleine auto maken. Of dat is gelukt moet een uitgebreide test later uitwijzen, maar op de IAA in Frankfurt konden we alvast erin zitten en ‘m aanraken. De eerste indruk is goed, hij is behoorlijk ruim achterin en een stuk breder dan het vorige model. Het gekleurde dashboard oogt keurig voor een auto uit het A-segment.
“De nieuwe i10 is lager, breder en langer dan de huidige i10 en doet eigenlijk nauwelijks onder voor een auto uit het hogere B-segment”, aldus de altijd enthousiaste PR-man van Hyundai. Hij vervolgt: “We hebben goed gekeken naar de belangrijkste concurrenten en geprobeerd ze te overtreffen. De Fiat Panda is de ruimste, de i10 is nog ruimer. De Volkswagen Up! is de stilste, de i10 is nog stiller.”
Hyundai maakt haast met de introductie, op 29 oktober staat ‘ie al in de showrooms. Er is keus uit twee motoren, een 1.0 driecilinder en een 83 pk sterke 1.2 met vier cilinders. Later volgt er een LPG-versie. De prijzen zijn nog niet bekend maar ze liggen ‘in ieder geval onder de 10.000 euro’.
De woordvoerder kan ook alvast verklappen dat de standaarduitrusting onder andere elektrisch bedienbare ramen en het gekleurde dashboard omvat. “Het is gewoon veel meer auto, wat je ook kunt zien aan het strakke design, waarmee we een beetje afscheid nemen van de Fluidic Sculpture designrichting”, zo besluit de woordvoerder.
Aanraders