De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse maakte tijdens de persintroductie in Kroatië veel indruk. Het is een compacte auto die je het gevoel van een echte, grote Benz geeft. Om dicht op het nieuws te blijven reed ik daar met de gloednieuwe 1,3-liter turbomotor met 163 pk. Een aangenaam motorblok, maar een échte Mercedes kan veel meer vermogen aan. Daarom rijd ik in Nederland een A 250 met 224 pk, die mij op andere vlakken verrast.

Ruimer, stiller, comfortabeler en fraaier afgewerkt: de A-Klasse doet alles nog een stukje beter dan zijn populaire voorganger. De rijbeleving is bovenal nog net iets meer ‘des Mercedes’ en maakt hem tot comfortkoning in zijn segment. Koppel ‘m aan de potente 2,0-liter, die maar liefst 225 pk naar de voorwielen brengt, en het plaatje is compleet.

Bekijken

Mijn testauto springt in het oog door zijn opvallende, parelmoerwitte kleur en het ontbreken van een AMG-pakket. Ja, dat lees je goed, het valt op dat deze A-Klasse er vrij subtiel uitziet. Het gros van de A-Klasses op de weg lijkt voorzien van het optionele trainingspak, maar als je het mij vraagt heeft ‘ie dat niet nodig.

Het bruin-zwarte interieur van de testauto past gevoelsmatig beter bij een donkerblauwe of groene exterieurkleur, maar dat doet niets af aan het gevoel van weelde. Het interieur oogt van zichzelf al klasse-overstijgend, maar deze stijlvolle combinatie van bruin leder en fraai hout doet een extra duit in het zakje. Het is van een grote klasse en imponeert iedereen die instapt.

Zitten

De riant verstelbare stoelen geven een prettige zit. In de A-Klasse zit je geborgen, verstopt achter de hoge schouderlijn en het forse stuurwiel. Dat stuurwiel neemt wel wat zicht op het rechter beeldscherm weg. Het is een klein pijntje, want het stuur pakt aangenaam vast. Je waant je in een sportieve auto, zonder dat je inlevert op comfort. Het zou maar zo… een Mercedes kunnen zijn.

Ook achterin biedt de A-Klasse meer ruimte dan voorheen. Dit maakt hem nu goed bruikbaar voor vier personen en dat is een grote winst ten opzichte van voorheen. De kofferbakruimte is met een inhoud van 370 liter segmentconform en gemakkelijk te beladen.

Bedienen

Bijzonder is en blijft het nieuwe MBUX-systeem dat zijn debuut in de A-Klasse beleefde. Of je nu wilt of niet, analoge tellers zijn uitgesloten en twee displays zijn altijd jouw deel. Standaard is de brede balk op het dashboard voorzien van twee kleinere schermen, de zogeheten Widescreen Cockpit zoals de testauto heeft is onderdeel van het Premium Pack met een prijs van 3.509 euro.

Het MBUX-systeem is grafisch zeer geavanceerd en werkt razendsnel, veel sneller dan in grotere en duurdere Mercedessen. Je kunt items in het hoofdmenu naar eigen wens indelen, net als op je smartphone, en voor het eerst is het centrale scherm aanraakgevoelig. Voor wie liever geen vette vingers op het beeldscherm wilt hebben is er ook een touchpad die goede feedback levert en daardoor ook tijdens het rijden goed te gebruiken is.

De eenvoudigste manier om het systeem mee te bedienen is met je stem. Naar wens reageert het systeem op het commando ‘Hey Mercedes’, waarna je direct een commando kunt inspreken. De werking van het systeem is bijzonder uitgebreid. Commando’s als “Zet de stoelverwarming van mijn passagier op stand 2”, “Maak de sfeerverlichting oranje” en “Zet de temperatuur op 21 graden” werken allemaal feilloos. Ook ingesproken navigatiebestemmingen worden zonder fouten overgenomen.

Even bijzonder is de implementatie van Augmented Reality. Zodra je een kruising nadert toont het centrale scherm live camerabeeld, met op een Mario Kart-achtige wijze navigatie-instructies boven de te volgen afslag. Erg mooi gedaan en ook deze geavanceerde techniek werkt feilloos.

Rijden

Het subtiele opschrift A 250 op de kofferklep schept geen verwachtingen maar heeft meer betekenis dan je zou denken. De 2,0-liter viercilinder turbomotor onder de kap levert 224 pk en een koppel van 350 Nm bij 1.800 tpm. Op papier liegen de prestaties er niet om, want in 6,2 seconden is de sprint van 0 naar 100 gepiept en de topsnelheid van 250 km/u is serieus snel. Met recht GTI-waarden, maar doordat dit geen sportauto is loopt hij er niet mee te koop. De motor doet zijn werk naar behoren, bouwt zijn kracht mooi op en zet vooral in het hogere toerengebied échte stappen. Het motorgeluid dat hij laat horen is vrij rauw, maar ondanks dat blijft de A 250 vooral beschaafd. Harde scheetgeluiden bij opschakelen en kinderachtige plofgeluidjes bij gas-los zijn hem vreemd.

De A 250 levert GTI-prestaties, maar doordat dit geen sportauto is loopt hij er niet mee te koop.

De A 250 is altijd voorzien van een automatische versnellingsbak. Deze 7G-DCT heeft een dubbele koppeling, wat snelle schakelacties en een gunstiger verbruik moet bewerkstelligen. Snel schakelen doet ‘ie, maar de gangwissels verlopen vooral bij hogere toerentallen minder vlekkeloos. Bij wegrijden vanuit stilstand moet de transmissie even nadenken en grijpt daarna wat bruusk aan. Rijd je rustiger, dan is de transmissie op zijn best. De besturing is licht en geeft weinig informatie over wat er met de wielen gebeurt, desondanks wekt de installatie genoeg vertrouwen.  

De testauto beschikt over een instelbaar onderstel, waarmee de dempingskarakteristiek in twee standen kan worden ingesteld. In de comfortstand verdwijnt gevoelsmatig alle frictie uit het onderstel en gedraagt de A-Klasse zich als een waterbed. Grote-auto-comfort op strak asfalt, maar wat week wanneer de ondergrond minder glad wordt. Het lijkt tegenstrijdig om juist dan de sportstand in te schakelen, maar daarmee wordt het onderstel op een aangename manier stugger en vooral veel consistenter. Een ‘normal’-stand lijkt mij een ideale middenweg, maar die is er niet.

Uiteraard is de nieuwe A-Klasse voorzien van alle veiligheids- en hulpsystemen die ook de grotere Mercedessen bieden. Net als in deze modellen functioneren ze uitstekend. Met name de combinatie van adaptieve cruise control met rijstrookassistent werkt uit de kunst en maakt lange afstanden afleggen daadwerkelijk comfortabeler. Met een tikje tegen de richtingaanwijzer verandert de auto geheel zelfstandig van rijstrook, je hoeft praktisch niets meer zelf te doen. De cruise control is zelfs zo adaptief dat hij verkeersborden leest en de snelheid daarop aanpast. Hierover was ik zeer te spreken, totdat het systeem ’s middags besloot om naar 130 km/u te accelereren bij de trajectcontrole op de A2. Tegen die Nederlandse (onder)bordenwirwar is geen kruid gewassen…

Betalen

Een Mercedes-Benz is niet goedkoop, dat weet iedereen. De A-Klasse is daarop geen uitzondering, want een handgeschakelde A 160 met 109 pk kost al 30.713 euro. Met enkele belangrijke optiepakketten gaat de prijs richting 38.000 euro en dan moet het motorenfeestje nog beginnen. De geteste A 250 met fijne opties kost maar liefst 64.700 euro! Voor de meesten zal dit te hoog gegrepen zijn, maar voor wie niet gezien wil worden in een grote auto en toch graag in weelde baadt is het fijn dat Mercedes-Benz deze mogelijkheid biedt. Voor leaserijders is een A-Klasse iets bereikbaarder. instappen kan net boven de 400 euro per maand.

Conclusie

De Mercedes-Benz A 250 is een auto met twee gezichten. Enerzijds is het een ingetogen, comfortabele auto met ontzettend veel luxe aan boord, anderzijds is ‘ie in staat om het een groot deel van Neerlands wagenpark erg moeilijk te maken. De combinatie van deze twee eigenschappen maakt deze A-Klasse ijzersterk.

De benodigde investering is niet gering, maar de A 250 combineert vele eigenschappen tot een aangenaam geheel. In alle rust en comfort kleef je aan achterbumpers van schreeuwende GTI’s. Dit is een echte Mercedes-Benz.