Of je nu 406, 407 of 508 zegt: je hebt het over de familieman bij uitstek en een ideale schoonzoon bovendien. Degelijk en praktisch, maar misschien ook een tikkeltje saai. Dat moet anders besloot Peugeot, om vervolgens de 508 naar de sportschool te sturen en aan een metamorfose te onderwerpen. Het resultaat is, of tenminste, oogt indrukwekkend. Deze rijtest wijst uit of hij zijn messcherpe looks waarmaakt.
Dat Peugeots vlaggenschip een andere koers vaart zie je niet alleen aan zijn stoere uiterlijk. Door de aflopende daklijn oogt hij een stuk sportiever, terwijl de grote achterklep hem tegelijkertijd praktischer maakt. Dat moet verbloemen dat de koets iets korter geworden is, om precies te zijn 8 centimeter. Ook werd het dak 6 centimeter lager, waardoor de hoogte nu slechts 1 meter 40 meet. Ook de stationwagen, die eind dit jaar zijn opwachting maakt, wordt gekenmerkt door een sportiever gelijnd koetswerk.
Bekijken
Voor wie nu ‘size does matter’ zegt: de 508 werd wel 2 centimeter breder en oogt door de veranderde proporties een stuk ‘dikker’ in de goede zin des woords. Hoewel Peugeot geen premium-aspiraties heeft, is dat wel wat de koets uitstraalt. Opvallend zijn de verlichtingsarmaturen, met langgerekte dagrijlampen voor en – indien uitgeschakeld – volledig zwarte achterlichten. Zeker bij een donkere carrosseriekleur levert dit een concept car-achtige look op.
Deze lijn wordt doorgetrokken in het interieur, waar de uitstraling eveneens op concept car-niveau ligt. Het kleine, haast zeshoekige stuurwiel met daarboven een digitaal instrumentarium, een breed centraal aanraakscherm en de hoge middentunnel lijken voor een productie-auto haast onwerkelijk. Toch is het er en dankzij de afwerking met hoogwaardige materialen is het een plek waar je niet alleen graag naar kijkt, maar waar je ook graag verblijft.
Zitten
Eveneens prettig bij het verblijf zijn de sportstoelen waarmee de GT-uitvoering is uitgerust. Deze half lederen stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en verdienden het AGR-keurmerk. Optionele stoelmassage met vele drukpunten (1.650 euro) maakt lange ritten nog ontspannener. Het concept i-Cockpit zorgt ervoor dat je over het compacte stuur heen moet kijken om de tellers te zien, mede daarom is de stuurkolom over een zeer grote afstand verstelbaar. Langere bestuurders moeten er wel rekening mee houden dat het optionele schuifdak de hoofdruimte voorin beperkt.
Achterin is de Peugeot 508, vanwege een combinatie van het verlaagde dak en de aflopende daklijn, wat minder ruim geworden, desondanks blijft er net voldoende plaats over voor hoofd en benen. De beperkte voetenruimte onder de voorstoelen beïnvloedt het zitcomfort het meest. Voldoende groot is in ieder geval de 487 liter metende kofferbak, die dankzij de grote achterklep eenvoudig is te beladen.
Bedienen
Voor de bediening maakt Peugeot gebruik van bekende elementen in een nieuw jasje. Zo is het scherm ten opzichte van andere modellen extra breed, waardoor de ingestelde binnentemperatuur aan weerszijden van het scherm getoond wordt. Dit ondervangt het ontbreken van een apart klimaatregelingscluster enigszins – als je het mij vraagt goed genoeg.
Dankzij de zeven sneltoetsen onder het mediascherm heb je snel de gewenste functie in beeld. Toch zitten enkele belangrijke instellingen, zoals het in- en uitschakelen van de navigatiestem, te diep verstopt of zitten ze op een plek waar je ze niet verwacht. Zo moet je via het centrale scherm bepalen welke informatie je op het digitale instrumentarium wilt weergeven. Voor wie niet bekend is met de auto kan dat irritant zijn, als eigenaar zul je snel wennen aan de menustructuur.
Rijden
Peugeot profileert de nieuwe 508 nadrukkelijker als een sportsedan en dat merk je meteen na het wegrijden. De besturing is weliswaar aangenaam licht, de auto verandert direct van richting als je aan het kleine stuurwiel draait. Dat blijkt niet alleen prettig in het drukke stadsverkeer van Monaco, ook in de bergen rijdt de 508 erg intuïtief en laat hij zich gewillig door de vele bochten loodsen. De draaicirkel is met 10,8 meter overigens opvallend klein – telkens als je denkt dat je het maximum bereikt hebt kan het stuur nog net een beetje verder.
Zelfs met 19 inch grote wielen gaat de sportieve sedan goed om met korte oneffenheden.
Het onderstel is bij de GT-versie voorzien van een adaptief onderstel, waarbij je kunt kiezen tussen drie instellingen die subtiel van elkaar verschillen. Eigenlijk rijdt de 508 in elk van de standen sportief, zonder dat je ooit kunt spreken van een gebrek aan comfort. Zelfs met de 19 inch grote wielen onder de testauto gaat de sportieve sedan goed om met korte oneffenheden. Op de grote weg veert hij aangenaam, terwijl je altijd het gevoel hebt dat je in contact staat met de weg. Ook is de 508 in staat tot hoge bochtsnelheden, waarbij de koets amper overhelt. Deze combinatie van eigenschappen maakt de grote Peugeot tot een uitgebalanceerd geheel waarmee het zowel aangenaam reizen als aangenaam sturen is.
De 225 pk sterke benzinemotor is voorlopig de krachtigste aandrijflijn. Het vermogen wordt vloeiend afgegeven, waarbij de ‘punch’ in het hogere toerengebied zit. De haast onmerkbaar schakelende achttrapsautomaat, waar deze krachtbron standaard aan gekoppeld wordt, benut vooral het lagere toerengebied. Daardoor voelt deze GT in eerste instantie niet meer dan gemiddeld vlot aan. Wanneer je het gaspedaal resoluut naar de bodem trapt schakelt de transmissie direct enkele verzetten terug en merk je dat de motor er écht wel zin in heeft. Zelf schakelen kan door middel van de nét iets te kleine flippers aan het stuur, waarop de bak vlot reageert.
Na de uitgebreide testrit door stad en bergen lees ik een verbruik af van precies 1 op 11. Alleszins redelijk voor een dergelijke auto en in het Nederlandse verkeer waarschijnlijk eenvoudig te verbeteren.
Betalen
Peugeot positioneert de nieuwe 508 iets hoger dan voorheen, zonder de auto in de dure premiumhoek te willen drukken. De vanafprijs bedraagt 37.690 euro voor de 130 pk sterke diesel in Blue Lease-uitvoering, waarbij de achttrapsautomaat een meerprijs van 2.800 euro heeft. De topuitvoering GT, zoals deze testauto, is er vanaf 54.790 euro. De uitrusting is dan al compleet, maar de optielijst biedt ook nog bijzonderheden als een nachtkijker (1.300 euro) en een 360 graden-camera met inparkeerassistent (1.100 euro). Peugeot belooft een hogere restwaarde dan voorheen en daardoor gunstigere leaseprijzen. De laatste kun je daardoor vergelijken met bijvoorbeeld de Volkswagen Arteon.
Conclusie
De Fransen hebben het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt met de nieuwe 508. Uitleggen dat ‘ie kleiner geworden is ten gunste van design, ga er maar aan staan. Blijkt toch dat ze het waar maken. Er staat zoveel moois tegenover dat beetje minder ruimte. Ze hebben een bijzonder fijn rijdende, gebalanceerde en strakke auto kunnen maken zonder dat de ziel verdwijnt. Dat verdient respect.
Het is dat dit marktsegment niet meer zo groot is, anders had de nieuwe Peugeot 508 echt voor opschudding gezorgd. Ook nu is het een zeer welkome toevoeging, eentje die je écht moet overwegen als je een dergelijke auto ziet zitten. De grootste prestatie? Dat de nieuwe 508 je vast kan bekoren, zelfs als je focus Duits is.
Aanraders