Opel De toekomst is voor iedereen

De autoindustrie verandert sneller en fundamenteler dan ooit tevoren. Opel draagt op een menselijke manier bij aan de wereld van morgen, die wordt gekarakteriseerd door autonoom, elektrisch rijden waarin mensen altijd mobiel met elkaar verbonden zijn. Want Opel is een pionier in het democratiseren van innovaties. Zodat oplossingen en technologieën van de toekomst niet slechts voor een kleine groep mensen maar voor iedereen bereikbaar zijn.

Lees meer

Autotests

Opel Mokka X: X op de taart

De Opel Mokka is, als een van de eerste compacte cross-overs, een trendsetter. Goede conserveermiddelen in het ontwerp misten hun uitwerking niet, toch vonden de Duitsers het na bijna vier jaar tijd om hun cross-over een frisse neus te geven. En niet alleen dat, hij kreeg zelfs een geheel nieuw dashboard aangemeten. Om de ingrijpende wijzigingen te benadrukken gaat de Mokka voortaan door het leven als Mokka X. Ik ontdek of deze toevoeging de X op de taart is.

Lees meer

Video's

Opel Crossland X

Hier is de Opel Crossland X! Een compacte SUV die niet alleen de opvolger is van de Meriva maar ook het ruime broertje van de Opel Mokka X. In de zomer komt de Crossland X naar Nederland.

Lees meer

Opel Occasions

Opel Occasions is hét merk voor gebruikte Opels. Een Opel Occasion wordt geleverd door de officiële Opel dealer. Als geen ander kent hij uw nieuwe auto, want op uw nieuwe Opel moet u 100% kunnen vertrouwen. Kwaliteit is geen wens maar een voorwaarde.

Met een Opel Occasion weet u zeker dat uw auto grondig gecheckt is én profiteert u van extra voordelen. U kunt rekenen op een uitstekend serviceniveau tegen een goede prijs. Opel Occasions zijn maximaal 8 jaar oud en hebben tot 160.000 km ervaring op de teller staan. U kunt er echter altijd vanuit gaan dat uw Opel Occasion net zo Opel als nieuw is!

De voordelen van Opel Occasions:

  • 12 maanden garantie
  • Mobiliteitsgarantie
  • 100-Puntencheck
  • Afleverbeurt
  • Omruilgarantie
  • Minimaal 1 jaar APK
  • Gegarandeerde kilometerstand

Neem contact op met uw Opel-dealer voor de exacte voorwaarden.

Over Opel

De autoindustrie verandert sneller en fundamenteler dan ooit tevoren. Opel draagt op een menselijke manier bij aan de wereld van morgen, die wordt gekarakteriseerd door autonoom, elektrisch rijden waarin mensen altijd mobiel met elkaar verbonden zijn. Want Opel is een pionier in het democratiseren van innovaties. Zodat oplossingen en technologieën van de toekomst niet slechts voor een kleine groep mensen maar voor iedereen bereikbaar zijn.

De auto vormt niet langer het middelpunt van vervoer. De focus verschuift van mechanisch naar digitaal, van brandstof naar elektrisch en van het bezitten van een auto naar mobiliteitsoplossingen. Omdat trendsettende oplossingen alleen mogelijk zijn met constante innovatie werkt Opel aan de toekomst. Niet voor een beperkte groep mensen die zich deze innovaties kan veroorloven, maar voor alle autorijders.  

Historie

Opel werd in 1862 opgezet in Rüsselsheim, in de Duitse deelstaat Hessen. Oprichter Adam Opel begon als fabrikant van naaimachines. In 1885 werd de productie uitgebreid met fietsen. Onder leiding van Adams zonen begon het bedrijf in 1899 met de productie van auto's.

Al hetzelfde jaar patenteerde Opel zijn eerste automobiel-innovatie, de achteruitschakeling. Vanaf 1910 paste het bedrijf ook verbeteringen toe in het productieproces. Door auto's modulair te bouwen, konden voorgefabriceerde carrosserieën worden gecombineerd met verschillende motoren en chassis. Opel voerde als eerste Duitse autofabrikant de lopende band in (1924).

In 1929 verkreeg het Amerikaanse automobielconcern General Motors (GM) 80 procent van de aandelen in Opel, en 2 jaar later de resterende 20 procent. Het moederbedrijf bracht Opel-modellen op andere continenten uit onder alternatieve merknamen: als Vauxhall in Groot-Brittannië, Saturn in de Verenigde Staten, Holden in Australië en als Chevrolet in Latijns-Amerika. Pas in 2017 kwam Opel in handen van de Franse autobouwer PSA, tevens moederbedrijf van de merken Peugeot, Citroën en DS. Sinds 1945 is GM actief op de Nederlandse markt.

Opel Kadett 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Opel-fabriek in Rüsselsheim zwaar beschadigd geraakt. Toen deze in 1950 volledig herbouwd was legde Opel zich vooral toe op de productie van betaalbare gezinswagens. Eerst werd de bouw van de vooroorlogse Opel Olympia weer opgepakt. Enige jaren later werd deze vervangen door de modernere Opel Rekord (1953-1986), een grote familieauto.

De meest populaire gezinsauto was de echter Opel Kadett. Al vóór de oorlog waren twee generaties Kadett (I en II) verschenen, in de naoorlogse periode zouden er nog vijf volgen (Kadett A tot en met E). Van die vijf werden meer dan 10,5 miljoen stuks verkocht. De Kadett verscheen in verschillende carrosserievarianten, waaronder een coupé en een stationcar. 

Opel leidde bovendien van de standaardauto's een aantal sportieve modellen af. Voorbeelden waren de Opel Manta als coupémodel van de Ascona, en de Monza (coupé van de Senator). De Opel GT daarentegen, of 'mini-Corvette' zoals hij ook wel werd genoemd, was een nieuw ontwerp en verscheen eerst als conceptcar. Deze eerste conceptauto van Europese bodem was tevens het eerste studiemodel dat in productie werd genomen (1968), met als basis de B-Kadett. 

Overigens verkocht Opel ook premiumauto's. De Kapitän, Admiral en Diplomat werden in de jaren '60 en '70 de 'Drie Groten' genoemd. De invloed van het Amerikaanse moederbedrijf GM was duidelijk in de strakke styling, flinke maten, luxueuze uitrusting en krachtige motorisering. 

Concurrentie en crisis

Na decennia van verkoopsuccessen in Europa liep de Kadett-verkoop in de jaren '90 terug. Opel had te laat ingespeeld op de vraag naar nieuwe varianten, zoals MPV's en SUV's. Met de luxere modellen, waaronder bovengenoemde 'KAD-serie' en de Senator, kon Opel niet op tegen het succes van andere massamerken. Opel had zelfs te maken met een grote bedreiging van het eigen succes. De Zuid-Koreaanse autofabrikant Daewoo produceerde een afgeleide van de Opel Kadett-E. Deze Daewoo Nexia werd een grote concurrent voor de familieauto's van Opel. Uiteindelijk nam GM Daewoo over.

Opel zocht naar manieren om de hoge ontwikkelingskosten het hoofd te bieden. Het bedrijf werkte enige tijd samen met Fiat en Renault. Later deelde het merk techniek met het Zweedse merk Saab - dat tot 2010 tot het GM-concern behoorde - en met het GM-merk Chevrolet. 

Van General Motors naar PSA

In 2009 maakte moederbedrijf GM een doorstart nadat het op de rand van een faillissement verkeerde. Na maandenlange overnamegesprekken besloot GM het merk Opel vooralsnog te behouden. Bij de grote reorganisatie die volgde kreeg het Duitse merk de vrijheid eigen modellen te ontwikkelen om het imago van Opel te verjongen. Dat lukte met goed ontvangen modellen zoals de SUV Mokka en de uitgebreid te personaliseren lifestyle-stadsauto Adam. Ondanks forse investeringen werd echter nog altijd geen winst gemaakt. 

Daarop heeft GM in 2017 Opel verkocht aan PSA, waarmee het Duitse merk al sinds 2012 samenwerkte. GM blijft wel aandeelhouder. Met Opel erbij is het Franse PSA de tweede grote autofabrikant in Europa. Gezamenlijke inkoop, research & development en produceren op grotere schaal moeten leiden tot algemene kostenbesparing en het dalen van de productiekosten. Voor PSA betekent de verwerving van het merk ook toegang tot elektrische aandrijftechniek, met name die uit de elektrische Ampera-E. 

Huidige bekende modellen

De compacte Opel Corsa en grotere Astra nemen een kwart van alle Opel-verkopen voor rekening. Sinds de eerste Corsa uit 1983 rolden bijna 12,5 miljoen stuks van de lopende band. In 2015 verscheen de vijfde generatie van deze compacte auto ('Corsa 'E'). Bij de introductie van de compacte middenklasser Astra in 1991 werd deze, als opvolger van de Kadett, ook wel 'F-Kadett' genoemd. Inmiddels zijn we al bij de 'Astra K'-generatie, die in 2016 Auto van het Jaar was omdat de auto veel technologiesche innovaties voor het grote publiek bereikbaar maakte. 

De nog grotere zakenauto Opel Insignia (Auto van het Jaar in 2009) vertoonde, van alle auto's die in 2010 op de markt kwamen, de minste mankementen (Dekra Mängelreport 2010). In 2017 vernieuwde Opel dit vlaggenschip. Dankzij nieuw design en innovaties dichtte Opel de drie Insignia-uitvoeringen 'het aura van een premiumauto' toe, maar dan bereikbaar voor iedereen. De laatste jaren verkoopt Opel ook SUV's en elektrische modellen. 

Elektrische auto's

GM bracht zelfs als een van de eerste autofabrikanten elektrische auto's met een 'range-extender' op de markt: de Chevrolet Volt en diens Europese broer de Opel Ampera, waarvan de eerste generatie (2011-2015) ook in Nederland verkrijgbaar was. De wielen van deze Opel werden alleen door een elektromotor aangedreven. Wanneer de accu’s, na circa 60 kilometer, leeg dreigden te raken sprong er een verbrandingsmotor bij – de 'range extender' – die dienst deed als generator en zo de accu's opnieuw oplaadde. Daardoor kon de elektrische Ampera circa 500 kilometer rijden voordat de auto aan de oplader moest. De twee innovatieve GM-modellen werden in 2012 beloond met de titel Auto van het Jaar. 

De Opel Ampera-E, in 2016 onthuld, is een geheel andere auto - weliswaar ook elektrisch maar dan zonder range-extender. Die is echter niet meer nodig: de Ampera-E is een van de eerste elektrische auto's met een actieradius van (theoretisch) meer dan 500 km. In de praktijk kan dat neerkomen op een bereik van 350 tot 400 km. 

Logo

Door de tijd heen gebruikte Opel verschillende logo's als auto-embleem. De cirkel kwam pas voor vanaf 1935, op de Opel Olympia. Diens motorkap-ornament zag eruit als een zeppelin die door een ring vloog, maar feitelijk verwees het geheel naar een van de eerste Opel-logo's: die van het succesvolle vrachtwagenmodel Blitz. Dat Duitse woord staat voor 'bliksemschicht' en het is dan ook geen toeval dat de laatste letter van dat woord - in gestileerde vorm - er ook nog eens uitziet als zo'n flits.

In de jaren '60 smolten de cirkel en schicht samen. Voor Opel verwijst de cirkel naar een stuurwiel, de bliksemschicht is een uitdrukking van energie.