Renault kopen

Al 120 jaar biedt Renault praktische auto's voor elke levensfase van autorijders. Door de focus op kwaliteit, passie voor sport en ronde belijning probeert het Franse merk consumenten te verleiden om de Clio, Mégane, Captur of een ander Renault-model te gaan rijden. Ook biedt het merk uitzoek in elektrische auto's en bedrijfswagens. Renault behoort zowel in Nederland als in Europa tot de bestverkochte en meest geleaste merken. 


Nieuwe Renault kopen

Renault Talisman Estate Stationwagen

Bijtellingspercentages:
22%
Brandstofsoorten:
Benzine en Diesel
Vermogen:
van 110 tot 200 pk
Vanafprijs: € 33.790,-

Voordeel in de showroom

Een compleet overzicht van alle Renault acties.

Renault: nieuwe auto voor prijs van nu BPM-voordeel tot 8.000 euro op voorraad

Importeursactie Geldig vanaf 10 juli tot en met 31 augustus 2018

Bespaar tot 8.000 euro op een nieuwe Renault door niet meer te betalen dan... de prijs van nu! Kies een auto uit de geselecteerde voorraad en je betaalt de (lagere) pre-WLTP belasting.

Bekijk deze actie

Van de redactie

Renault Mégane R.S. Trophy: omdat het nooit genoeg is 20 pk en 30 Nm extra

Autonieuws 19 juli 2018

Dus je vindt dat de Renault Mégane R.S. nog wel wat extra peper kan gebruiken? Dan heeft Renault nu de Mégane R.S. Trophy voor je, met 20 pk meer vermogen en 30 Nm extra koppel.

Lees meer

Over Renault Passion for life

Al 120 jaar biedt Renault praktische auto's voor elke levensfase van autorijders. Door de focus op kwaliteit, passie voor sport en ronde belijning probeert het Franse merk consumenten te verleiden om de Clio, Mégane, Captur of een ander Renault-model te gaan rijden. En dat lukt, want Renault behoort zowel in Nederland als in Europa tot de bestverkochte en meest geleaste merken. Ook biedt het merk uitzoek in elektrische auto's en bedrijfswagens.

Dankzij de strategische samenwerking in de Renault Nissan Mitsubishi Alliantie behaalt het Franse merk schaalvoordelen, bijvoorbeeld bij de technische ontwikkeling, productie en levering. De komende jaren ontwikkelen de betrokken merken in nauwe samenwerking technologie voor infotainment en voor elektrische en zelfrijdende auto's. 

Renault is een Frans automerk dat sinds 1999 een hecht samenwerkingsverband heeft met het Japanse Nissan. Renault heeft 44 procent van de aandelen van de Nissan Group in handen. Onder Renault-Nissan vallen ook Nissans premiummerk Infiniti, Renaults budgetmerk Dacia en het in Zuid-Korea gevestigde Renault Samsung Motors. Tevens bezit het bedrijf een kwart van de aandelen van het Russische Lada en sinds 2016 de meerderheid in het Japanse Mitsubishi.

Het concern levert motoren en platforms van oude Renault-modellen aan deze merken. Tevens ondersteunt ze hen bij het moderniseren van de auto-ontwerpen en de productiefaciliteiten. Daarnaast heeft Renault-Nissan samenwerkingsverbanden met andere autofabrikanten zoals Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz.

Op twintigjarige leeftijd bouwde de Parijse techneut Louis Renault een gemotoriseerde, driewielige De Dion-Bouton om naar een klein vierwielig voertuig. Daar voegde hij een eigen uitvinding aan toe: een versnellingsbak die via een motoras een cardanas aandreef, waarbij de cardanas eindigde in een differentieel.

Omdat bij een differentieel de tandwielen aan de zijkant zitten in plaats van aan de buitenkant van het wiel, was één aandrijvende as genoeg om meerdere rotaties met verschillende snelheden (lees: meerdere wielassen) tegelijk te kunnen aansturen. De superieure vinding werd snel overgenomen door alle autofabrikanten.

Maar voor het zover was, sloot Louis op kerstavond 1898 een weddenschap af dat zijn voertuig in staat was een helling van dertien procent in Montmartre te beklimmen. Niet alleen won hij de weddenschap, ook ging hij naar huis met twaalf opdrachten plus aanbetalingen op zak. Hij bouwde de eerste auto’s in de tuin van het familielandhuis.

Toen het aantal orders snel steeg, richtte Louis in 1899 met zijn broers Marcel en Fernand het bedrijf Renault Frères (Gebroeders Renault) op. Louis en Marcel maakten de onderneming bekend door hun vele overwinningen in autoraces aan het begin van de twintigste eeuw. Toen Marcel tijdens de race Parijs-Madrid in 1903 verongelukte, werd de racerij overgelaten aan professionals. Nog altijd doet het bedrijf mee in race- en rallywedstrijden.

Fernand, die dochterondernemingen in het buitenland had opgezet, trok zich terug in 1909. Louis hield zich weer bezig met uitvindingen, waaronder de turbo, en bedrijfsmanagement. De immer uitdijende fabrieken aan de Seine werden gereorganiseerd voor massaproductie. In de jaren twintig poogde Louis om, in navolging van Ford, efficiënte productiemethoden in te voeren.

Nog voor de Eerste Wereldoorlog had Renault al vijfduizend werknemers die jaarlijks 4.200 voertuigen produceerden. Dit waren niet alleen personenauto’s, maar op den duur ook bussen, taxi’s, ambulances, tractoren, vrachtwagens en vliegtuigen. Een gewilde auto was de Renault 40 CV, die tijdens de rally van Monte Carlo in 1925 een gemiddelde haalde van ruim 141 kilometer per uur, en een jaar later al ruim 173. De oorlog, met onder meer orders voor gepantserde tanks, droeg flink bij aan Renault’s groei. De werknemers die werden opgeroepen om te vechten aan het front, werden in de fabrieken vervangen door hun vrouwen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverde Renault niet alleen aan de geallieerden, maar ook aan de Nazi’s. Na de bevrijding van Frankrijk moest Louis dit bekopen in de gevangenis, waar hij al snel stierf. Zijn bedrijf werd onder de naam Régie Nationale des Usines Renault (Nationaal Beheer van de Renault Fabrieken) eigendom van de staat.

De Renault 4 was het antwoord op de gewilde 2CV (de ‘Lelijke Eend’) van concurrent cq. aartsvijand Citroën. Vanwege de achterklep zouden we de Renault 4 nu een hatchback noemen, de auto was dan ook bedoeld als familieauto. Uiteindelijk zijn er 8 miljoen stuks geproduceerd. In 1972 verscheen de opvolger, de Renault 5. Met 5 miljoen verkochte exemplaren was de R5 een van de weinige auto’s die het goed deed tijdens de oliecrisis.

Ondertussen was in de zestiger jaren de Renault 16 een hit geworden. De auto was een geslaagde mix tussen een zeer comfortabele reiswagen en een middelgrote stationwagen. Hij bevatte de meest geavanceerde technieken als onafhankelijke wielophanging, een bijna geheel aluminium motor met losse cilinderbussen en voorwielaandrijving. Deze vondsten leverden de R16 in 1966 de titel ‘Auto van het Jaar’ op.

Ook de Renault Espace werd populair. Het was in 1984 de eerste MPV (Multi-Purpose Vehicle, ook wel ‘ruimtewagen’ genoemd) op de Europese markt. Er was geen auto die zoveel ruimte bood (de zeven personen hadden alle aparte zetels) en modulair in te delen was. Het concept kreeg navolging over de gehele wereld. 

Het ontwerp – oorspronkelijk van Chrysler – was door PSA Peugeot Citroën (die Chrysler Europe had gekocht) doorgesluisd naar Renault. Peugeot vond het ‘radicale ontwerp’ namelijk te riskant om uit te brengen. Dit zou een zware misrekening blijken. De Renault Espace werd zo’n gigantisch succes, dat in 1987 al een extra fabriek nodig was. In 30 jaar tijd zijn er bijna 1,25 miljoen stuks van de Espace verkocht. In 2014 vond Renault het 'tijd voor iets anders' en het ontwerp ging radicaal op de schop. De Espace heeft tegenwoordig de vorm van een cross-over, een tegenwoordig populairdere autovariant.

Naast MPV's en cross-overs brengt Renault ook andere carrosserievarianten uit: van de stadsauto Twingo tot de zakenauto Talisman, van de cross-over Captur tot het personenvervoersbusje Master - het Renault-assortiment is uitgebreid. Populaire modellen zijn de Renault Clio, Mégane en Captur. 

De nieuwe generatie Renault-modellen stralen meer 'emotie' uit dan voorheen. De Nederlander Laurens van den Acker, sinds 2009 topontwerper bij het Franse merk, laat de modellen aansluiten bij de verschillende levensfasen van Renault-klanten: de wereld ontdekken, een gezin stichten, een rijpere leeftijd bereiken, enzovoort. De compacte cross-over Renault Captur (2013) was een van de eerste producten die uit dit idee voortkwam. Met veel individualiseringsopties sprak de compacte SUV vooral een jong publiek aan. Inmiddels biedt Renault ook een luxelabel, Initiale Paris, voor hoogwaardige uitvoeringen en exclusieve diensten. 

Tegelijkertijd richt Renault-Nissan zich sterk op de ontwikkeling van elektrische voertuigen (EV's). Het Renault-Nissan-concern stelde zich al vroeg ten doel om marktleider te worden in dit segment en is dat nu ook. Ter realisatie bouwde het vier batterijfabrieken in Europa. De elektrischse Renaults zijn overigens ook zonder accupakket te koop, dit kan dan geleast worden. De vestiging van accu-wisselstations is in ons land helaas mislukt.

Eind 2009 toonde Renault op de Frankfurt Motor Show vier 'zero emission' conceptcars. 5 jaar later reden de elektrische Renault Twizy, Zoe en Kangoo rond op straat. In 2015 had Renault een Europees marktaandeel van circa 25 procent in EV's. De Renault Zoe was de best verkopende elektrische personenauto op het continent, de Kangoo Z.E. de best verkopende elektrische bestelbus. Het jaar erop, slechts 5 jaar sinds de verkoopstart, verkocht Renault z'n honderdduizendste EV.

Ook onder de brandstofaangedreven auto's boekte Renault vooruitgang om het milieu te sparen. In 2013 waren er al vijf modellen beschikbaar die gemiddeld minder dan 100 g/km aan CO2 uitstootten. Samen met de EV's maakt het de Renault-Nissan Groep een van de autofabrikanten die gemiddeld het minste CO2 per model per km uitstoten. 

Renault Sport (of Renault Sport Technologies, RST) is de motorsport-divisie van Renault. Deze organiseert onder andere de Renault Clio Cup en de World Series by Renault. Daarnaast heeft Renault Sport een aantal merken in bezit waarmee het concern sportieve auto’s voor op de weg kan lanceren. Zo herintroduceerde Renault in 2010 het merk Gordini, voor vlot aangeklede versies van reguliere Renault-modellen. Performance uitvoeringen van reguliere modellen zijn vaak herkenbaar aan de toevoeging ‘RS’, zoals bij de Renault Mégane RS. Een stap hoger op de ladder staat de reïncarnatie van sportwagenmerk Alpine, waarmee Renault in het verleden aansprekende sportauto's bouwde. In 2017 verschijnt de Alpine A110 op de markt, meer modellen onder dit submerk verschijnen in een later stadium. 

Los van Renault Sport staat Renault F1, het Formule 1-team. Dit team werd van 2009 tot 2012 voorwaardelijk geschorst wegens ‘Crashgate’, het opzettelijk laten crashen van de bolide van Nelson Piquet jr. om zo teamgenoot Fernando Alonso te laten winnen. Nog altijd levert Renault motoren en technische expertise aan de F1.