Tesla

Tesla is ervan overtuigd dat elektrisch rijden geen opoffering hoeft te zijn. Het merk produceert auto’s die tegelijkertijd mooi zijn, opwindend rijden en behoren tot de zuinigste wagens ter wereld. Tesla's missie is de wereldwijde overgang naar duurzaam transport te versnellen. Het is niet langer een toekomstvisie: een auto die vrijheid van beweging geeft maar ook bevrijding van de olie-gebaseerde industrie. De auto die dat biedt is een Tesla.

Lees meer

Fotoreportages

Tesla Model X

De Tesla Model X is enorm groot maar dankzij z’n gestroomlijnde ontwerp, kunststof onderzijde en enorme wielen kloppen de proporties.

Lees meer

Video's

Onthulling Tesla Model 3

Hier is ‘ie dan: de meest gehypete auto van de afgelopen maanden, de Tesla Model 3! Het is de eerste ‘betaalbare’ Tesla, al weten we nog niet wat de prijs wordt in Nederland. De Amerikaanse prijs bedraagt 35.000 dollar, reken voor Nederland op zo’n 45.000 euro.

Lees meer

Autotests

Tesla Model X: ruimteschip op wielen

Als de nieuwe Tesla Model X geen wielen had dan zou je haast denken dat ‘ie kon vliegen. Toch zal dit ruimteschip met z’n bijzondere Falcon vleugeldeuren zich vanaf nu, al dan niet zelfrijdend, tussen het Nederlandse verkeer gaan voortbewegen. “Falcon has landed”.

Lees meer

Over Tesla

Tesla is ervan overtuigd dat elektrisch rijden geen opoffering hoeft te zijn. Het merk produceert auto's die tegelijkertijd mooi zijn, opwindend rijden en behoren tot de zuinigste wagens ter wereld. Het merk werd in 2003 opgericht door een groep techneuten uit Silicon Valley die wilden bewijzen dat elektrische auto's beter kunnen zijn dan brandstofaangedreven auto's. Met direct beschikbaar koppel, ongelooflijk veel vermogen en zonder schadelijke uitstoot.

Tesla-producten moesten auto's worden zonder compromis. Elk nieuw model generatie moest steeds betaalbaarder worden, om zo het bedrijf te ondersteunen in Tesla's missie: de wereldwijde overgang naar duurzaam transport te versnellen. Het is niet langer een toekomstvisie: een auto die vrijheid van beweging geeft maar ook de bevrijding van de olie-gebaseerde industrie. De auto die dat biedt is een Tesla.

Elektrische auto's

Wie bij de naam 'Tesla' denkt aan Nikola Tesla, de uitvinder van alle belangrijke componenten van het huidige elektriciteitsnet, zit in de goede richting. Want bij autofabrikant Tesla Motors worden alleen elektrisch aangedreven auto’s gebouwd en verkocht. Tesla Motors is het eerste bedrijf dat Elektrische Voertuigen (EV’s) geschikt voor de snelweg in massa produceert.

Tesla is dan ook een jong bedrijf, opgericht in 2003. Het opereert vanuit Silicon Valley, het internet-Mekka in de Amerikaanse staat Californië. Sinds het eind van het eerste decennium waaieren Tesla Stores uit over de Verenigde Staten, Azië en Europa. Deze ‘winkels’ houden het midden tussen een dealer-showroom en een met wifi uitgeruste coffee corner cq. designwinkel. Een Tesla bestel je echter via het internet.  

Het Tesla-imago sluit eerder aan bij de ‘nieuwe economie’ dan bij de traditionele automobiel-molochs uit Detroit. Zo maakt het bedrijf geen reclame voor haar automodellen. Het merk lift mee op de trend van duurzame mobiliteit. Bekende Tesla-bezitters als Arnold Schwarzenegger, Shakira, Steve Wozniak en George Clooney doen de rest.

Roadster-revolutie

De Tesla Roadster was in 2008 het eerste productiemodel ter wereld dat gebruik maakte van lithium-ion accu’s, de oplaadbare batterijen die in mobiele telefoons en laptop computers zitten. Daarnaast was de Roadster het eerste EV dat, zonder opnieuw op te laden, (theoretisch bepaald) meer dan 320 km ver kon rijden. De fabrikant beweerde dat de auto twee keer zo zuinig was dan toenmalig ‘milieukampioen’ Toyota Prius.

Maar het succes van de Tesla Roadster was net zo goed te danken aan het feit dat het een mooie, sportieve auto met prachtige prestaties was – een noviteit voor EV’s. De Roadster deed 3,9 seconden over de 0-100 km/u-sprint en de krachtiger Roadster Sport snoepte hier nog enkele seconden vanaf.

Het ontwerp was gebaseerd op de Lotus Elise, waaraan de auto ook verschillende componenten ontleende. Het Britse sportautomerk was dan ook deels verantwoordelijk voor de assemblage van de Tesla Roadster. Het uit productie nemen van de Lotus Elise (2012) betekende tevens het einde van deze Tesla Roadster. Er zijn 2.600 exemplaren gebouwd. In de toekomst wordt een nieuwe roadster verwacht die geheel door Tesla zal worden ontworpen en geproduceerd. 

Model S

Het tweede Tesla-model zette het merk pas goed op de kaart. Deze Model S was een 100 procent Tesla-ontwerp. Toen in 2012 de serieproductie startte had de performance sedan, afhankelijk van de uitvoering, een actieradius van 300 tot 400 km. Inmiddels ligt dit al boven de 500 km. Tegelijkertijd behoort de Model S tot de snelste sedans ter wereld, de topuitvoering heeft slechts ruim 3 seconden nodig om vanuit stilstand op de 100 km/u te komen. Het fraaie in- en exterieur maakt de Model S ook nog eens een begerenswaardig object. In plaats van allerhande bedieningsknoppen bracht de fabrikant op het dashboard een grote tablet aan, waarop mobiele computertoepassingen ('apps') uitgevoerd kunnen worden. Een andere noviteit was dat de auto-software opgeladen kan worden 'terwijl je slaapt'. 

Het is dan ook niet gek dat eind 2015 al honderdduizend exemplaren verkocht zijn - een groot aantal in de wereld van EV's. De productie was in de eerste 3 jaar al van maximaal twintig stuks per week gestegen naar duizend. Volgens het merk hebben Tesla-rijders wereldwijd al meer dan een half miljoen ton aan CO2-uitstoot bespaard. 

Dit zijn geen praatjes voor de bühne. Zo stelde de Automotive Science Group in onafhankelijk onderzoek (2014) vast dat de 'ecologische voetafdruk' van de Tesla Model S - van productie tot en met afvoer aan het eind van de 'levenscyclus' - het laagst is van alle full-size auto's. De Model S is uitgeroepen tot World Green Car of the Year 2013, een jaar eerder nam Time Magazine de auto al op in de Best 25 Inventions of the Year. 

Wat Tesla ook aan populariteit helpt is het netwerk van snellaadstations ('superchargers') dat het bedrijf zelf exploiteert in Noord-Amerika, Azië en Europa. Op strategische plekken en op dusdanige afstand van elkaar gelegen dat langeafstand reizen elektrisch mogelijk is, kunnen Tesla-rijders hun auto er gratis opladen. Binnen een half uur zou de Model S weer 270 km moeten kunnen afleggen. 

Semi-autonoom

De Tesla Model S is ook een van de eerste automobielen op de markt die semi-autonoom kunnen rijden. In 2015 voerde het Californische bedrijf een update door waarmee de sedan automatisch van rijbaan kan wisselen. De combinatie van radar, sensoren, assistentie- en veiligheidssystemen - Autopilot genoemd - wordt in de komende jaren verder uitgebreid om 'de saaie en potentieel gevaarlijke aspecten van het autorijden over langere afstanden weg' uit handen van de bestuurders te nemen.

Tesla ontving kritiek omdat Autopilot reeds vrijgegeven is terwijl het nog in een 'beta' (proef)-versie verkeert. Een bestuurder kwam om het leven, een incident dat nog onderzocht wordt. Toch blijft de autofabrikant stevig in zelfrijdende techniek geloven. Sterker nog, ondanks het ongeval ziet het bedrijf autonoom rijden als veiliger dan het traditionele autorijden door bestuurders. Juist de praktijkinformatie die door de auto's verzameld wordt levert daaraan een belangrijke bijdrage. 

Overige modellen

Inmiddels heeft Tesla nieuwe modellen onthuld. De Model X is een cross-over die in 2016 wordt geïntroduceerd. De auto heeft een (theoretisch) bereik van ruim 350 km. De Model 3 zal door de prijs - met circa 35.000 dollar slechts een derde van de modellen S en X - bereikbaar zijn voor grotere groepen consumenten. Hoewel de prijs nog niet bekend was werden, in de eerste 3 weken na onthulling van deze middelgrote sedan, al 400.000 exemplaren gereserveerd. De productie start in 2017 maar zal niet toereikend zijn om alle gereserveerde exemplaren reeds dat jaar af te leveren. Verwacht op de lange termijn een compacte SUV en een pick-up van Tesla. 

Bedrijfsactiviteiten

Om aan de wereldwijde vraag naar batterijpakketten te kunnen voldoen is uit noodzaak de 'Tesla Giga Factory' geboren. Deze batterijfabriek in Nevada, in samenwerking met partners als Panasonic, is al geopend maar wordt nog vele malen groter dan nu. De geplande jaarlijkse batterijproductie in 2020 bedraagt 35 gigawattuur (GWh), het equivalent van 35 miljoen keer 1 kWh. Schaalvoordelen moeten de accu's voordeliger maken. De Gigafabriek krijgt zonnepanelen om energieneutraal te opereren. 

Tesla Motors ontwikkelt en produceert de elektrische aandrijflijnen niet alleen voor haar eigen modellen. Ze verkoopt deze ook aan andere merken. Zo levert het bedrijf de aandrijving voor de elektrische Smart ForTwo en voor de Toyota RAV4. Daimler (moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart) heeft tien procent van de Tesla-aandelen in handen.

Tesla Motors gebruikt kapitaal van de Amerikaanse overheid en de private markt voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Sinds 2010 staat het bedrijf genoteerd aan de Amerikaanse beurs. Met het geld van de beursgang kocht Tesla een fabriek in Freemont (Californië). Het is de eerste productiefaciliteit in de wereld waar alleen elektrische auto’s in massa worden geproduceerd. In deze 5,4 miljoen m2 grote 'Tesla Factory' wordt de Model S gebouwd en getest. 

De exemplaren voor de Europese markt gaan in delen naar Tilburg, alwaar ze opnieuw geassembleerd en getest worden. Inmiddels is er een tweede fabriek in de Brabantse stad, waar ook het Europese distributie- en onderdelencentrum gevestigd zijn. Het complex is bijna 20.000 m2 groot. Nederland vormt, dankzij de belastingvoordelen op elektrische auto's, een belangrijke markt voor Tesla. Meer dan 4 procent van de wereldwijde productie rijdt in ons land rond.

De grote man: Elon Musk

De grote man achter Tesla is Elon Musk. Nadat de in Zuid-Afrika geboren Musk een fortuin verdiend had met het online betalingssysteem PayPal, werd hij in 2004 investeerder en algemeen directeur (CEO) van Tesla Motors. Daarnaast is de exentrieke Musk ook bekend van SpaceX, het commerciële ruimtetransportbedrijf. Het zijn slechts twee van zijn bedrijven.

De ingenieur en 'self-made' zakenman blijkt een visionair die flink wat van z'n ideeën tot werkelijkheid weet te maken. Hij wordt wel 'de nieuwe Steve Jobs' genoemd, naar de voormalige topman van internetbedrijf Apple. Ook baart hij opzien met spraakmakende stappen, zoals toen hij in 2014 aankondigde dat het andere bedrijven is toegestaan om Tesla-patenten te gebruiken, zo lang dat meehelpt om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen.

Hoewel Musk niet langer betrokken is bij de dagelijkse gang van zaken bij Tesla Motors, is hij nog altijd het gezicht van de autobouwer. De 'waarde' die Elon Musk vertegenwoordigt wordt in 2016 door het Amerikaanse zakenblad Forbes geschat op zo'n 12,5 miljard Amerikaanse dollar, omgerekend ruim boven de 10 miljoen euro.