Tesla kopen

Het jonge merk Tesla ondersteunt de transitie van fossiele brandstoffen naar schone energie, met elektrische auto's die niet onderdoen voor brandstof aangedreven exemplaren. Tesla's eerste 100 procent zelf ontwikkelde auto, de luxe sportback Model S, demonstreert dit als de beste.

Ook de cross-over Model X en compacte Model 3 hebben een grote actieradius, prima prestaties en semi-autonome functies. Bovendien worden software-updates 'uitgevoerd terwijl je slaapt' en kunnen de auto's (deels) gratis worden opgeladen aan het Tesla supercharger-netwerk.


Nieuwe Tesla kopen

Tesla Model S Hatchback

Bijtellingspercentages:
4%
Brandstofsoorten:
Elektrisch
Vermogen:
van 333 tot 612 pk
Vanafprijs: € 90.120,-

Van de redactie

Positief derde kwartaal autoverkopen ondanks daling in september Veel modellen Tesla geregistreerd

Autonieuws 2 oktober 2018

Op het eerste gezicht lijken de verkoopcijfers van personenauto's sterk gedaald, maar dat valt wel mee. Opel was in september het bestverkopende merk, vooral dankzij de Karl. Opvallend zijn de vele registraties van Tesla-modellen.

Lees meer

Over Tesla

Het jonge merk Tesla ondersteunt de transitie van fossiele brandstoffen naar schone energie, met elektrische auto's die niet onderdoen voor brandstof aangedreven exemplaren. Tesla's eerste 100 procent zelf ontwikkelde auto, de luxe sportback Model S, demonstreert dit als de beste.

Het is 's werelds eerste massageproduceerde elektrische auto met een grote actieradius (zeker 400 km in de praktijk), prima prestaties (een 0-100 km-sprint in circa 4,5 tot wel 2,7 seconden) en ziet er nog aantrekkelijk uit ook. Bovendien worden software-updates 'uitgevoerd terwijl je slaapt' en kan de Model S semi-autonoom rijden. Deze zaken gelden ook voor de cross-over Model X, de compactere Model 3 en de aanstaande SUV Model Y en nieuwe Roadster. 

En dan is er nog het supercharger-netwerk, waarbij je de batterijen van de Tesla-modellen (deels) gratis en snel kunt opladen. Tesla produceert de accupakketten zelf, net als andere energieproducten zoals thuisbatterijen. Want ook door het combineren van zulke producten, elektrische auto's en duurzame stroom streeft het merk uit Californië naar een versnelling van de energie-transitie. 

Wie bij de naam 'Tesla' denkt aan Nikola Tesla, de uitvinder van alle belangrijke componenten van het huidige elektriciteitsnet, zit in de goede richting. Want bij autofabrikant Tesla Motors worden alleen elektrisch aangedreven auto’s gebouwd en verkocht. Tesla Motors is het eerste bedrijf dat Elektrische Voertuigen (EV’s) geschikt voor de snelweg in massa produceert.

Tesla is dan ook een jong bedrijf, opgericht in 2003. Het opereert vanuit Silicon Valley, het internet-Mekka in de Amerikaanse staat Californië. Sinds het eind van het eerste decennium waaieren Tesla Stores uit over de Verenigde Staten, Azië en Europa. Deze ‘winkels’ houden het midden tussen een dealer-showroom en een met wifi uitgeruste coffee corner cq. designwinkel. Een Tesla bestel je echter via het internet.  

Het Tesla-imago sluit eerder aan bij de ‘nieuwe economie’ dan bij de traditionele automobiel-molochs uit Detroit. Zo maakt het bedrijf geen reclame voor haar automodellen. Het merk lift mee op de trend van duurzame mobiliteit. Bekende Tesla-bezitters als Arnold Schwarzenegger, Shakira, Steve Wozniak en George Clooney doen de rest.

De Tesla Roadster was in 2008 het eerste productiemodel ter wereld dat gebruik maakte van lithium-ion accu’s, de oplaadbare batterijen die in mobiele telefoons en laptop computers zitten. Daarnaast was de Roadster het eerste EV dat, zonder opnieuw op te laden, (theoretisch bepaald) meer dan 320 km ver kon rijden. De fabrikant beweerde dat de auto twee keer zo zuinig was dan toenmalig ‘milieukampioen’ Toyota Prius.

Maar het succes van de Tesla Roadster was net zo goed te danken aan het feit dat het een mooie, sportieve auto met prachtige prestaties was – een noviteit voor EV’s. De Roadster deed 3,9 seconden over de 0-100 km/u-sprint en de krachtiger Roadster Sport snoepte hier nog enkele seconden vanaf.

Het ontwerp was gebaseerd op de Lotus Elise, waaraan de auto ook verschillende componenten ontleende. Het Britse sportautomerk was dan ook deels verantwoordelijk voor de assemblage van de Tesla Roadster. Het uit productie nemen van de Lotus Elise (2012) betekende tevens het einde van deze Tesla Roadster. Er zijn 2.600 exemplaren gebouwd. In de toekomst wordt een nieuwe roadster verwacht die geheel door Tesla zal worden ontworpen en geproduceerd. 

Het tweede Tesla-model zette het merk pas goed op de kaart. Deze Model S was een 100 procent Tesla-ontwerp. Toen in 2012 de serieproductie startte had de performance sedan, afhankelijk van de uitvoering, een actieradius van 300 tot 400 km. Inmiddels ligt dit al boven de 500 km. Tegelijkertijd behoort de Model S tot de snelste sedans ter wereld, de topuitvoering heeft slechts ruim 3 seconden nodig om vanuit stilstand op de 100 km/u te komen. Het fraaie in- en exterieur maakt de Model S ook nog eens een begerenswaardig object. In plaats van allerhande bedieningsknoppen bracht de fabrikant op het dashboard een grote tablet aan, waarop mobiele computertoepassingen ('apps') uitgevoerd kunnen worden. Een andere noviteit was dat de auto-software opgeladen kan worden 'terwijl je slaapt'. 

Het is dan ook niet gek dat eind 2015 al honderdduizend exemplaren verkocht zijn - een groot aantal in de wereld van EV's. De productie was in de eerste 3 jaar al van maximaal twintig stuks per week gestegen naar duizend. Volgens het merk hebben Tesla-rijders wereldwijd al meer dan een half miljoen ton aan CO2-uitstoot bespaard. 

Dit zijn geen praatjes voor de bühne. Zo stelde de Automotive Science Group in onafhankelijk onderzoek (2014) vast dat de 'ecologische voetafdruk' van de Tesla Model S - van productie tot en met afvoer aan het eind van de 'levenscyclus' - het laagst is van alle full-size auto's. De Model S is uitgeroepen tot World Green Car of the Year 2013, een jaar eerder nam Time Magazine de auto al op in de Best 25 Inventions of the Year. 

Wat Tesla ook aan populariteit helpt is het netwerk van snellaadstations ('superchargers') dat het bedrijf zelf exploiteert in Noord-Amerika, Azië en Europa. Op strategische plekken en op dusdanige afstand van elkaar gelegen dat langeafstand reizen elektrisch mogelijk is, kunnen Tesla-rijders hun auto er gratis opladen. Binnen een half uur zou de Model S weer 270 km moeten kunnen afleggen. 

De Tesla Model S is ook een van de eerste automobielen op de markt die semi-autonoom kunnen rijden. In 2015 voerde het Californische bedrijf een update door waarmee de sedan automatisch van rijbaan kan wisselen. De combinatie van radar, sensoren, assistentie- en veiligheidssystemen - Autopilot genoemd - wordt in de komende jaren verder uitgebreid om 'de saaie en potentieel gevaarlijke aspecten van het autorijden over langere afstanden weg' uit handen van de bestuurders te nemen.

Tesla ontving kritiek omdat Autopilot reeds vrijgegeven is terwijl het nog in een 'beta' (proef)-versie verkeert. Een bestuurder kwam om het leven, een incident dat nog onderzocht wordt. Toch blijft de autofabrikant stevig in zelfrijdende techniek geloven. Sterker nog, ondanks het ongeval ziet het bedrijf autonoom rijden als veiliger dan het traditionele autorijden door bestuurders. Juist de praktijkinformatie die door de auto's verzameld wordt levert daaraan een belangrijke bijdrage. 

Inmiddels heeft Tesla nieuwe modellen onthuld. De Model X, een cross-over, werd in 2016 werd geïntroduceerd. De auto heeft een (theoretisch) bereik van ruim 350 km. De Model 3 zal door de prijs - met circa 35.000 dollar slechts een derde van de modellen S en X - bereikbaar zijn voor grotere groepen consumenten. Hoewel de prijs nog niet bekend was werden, in de eerste 3 weken na onthulling van deze middelgrote sedan, al 400.000 exemplaren gereserveerd. De productie is inmiddels op gang gekomen. Verwacht op de lange termijn een de SUV Model Y van Tesla. 

Om aan de wereldwijde vraag naar batterijpakketten te kunnen voldoen is uit noodzaak de 'Tesla Giga Factory' geboren. Deze batterijfabriek in Nevada, in samenwerking met partners als Panasonic, is al geopend maar wordt nog vele malen groter dan nu. De geplande jaarlijkse batterijproductie in 2020 bedraagt 35 gigawattuur (GWh), het equivalent van 35 miljoen keer 1 kWh. Schaalvoordelen moeten de accu's voordeliger maken. De Gigafabriek krijgt zonnepanelen om energieneutraal te opereren. 

Tesla Motors ontwikkelt en produceert de elektrische aandrijflijnen niet alleen voor haar eigen modellen. Ze verkoopt deze ook aan andere merken. Zo levert het bedrijf de aandrijving voor de elektrische Smart ForTwo en voor de Toyota RAV4. Daimler (moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart) heeft tien procent van de Tesla-aandelen in handen.

Tesla Motors gebruikt kapitaal van de Amerikaanse overheid en de private markt voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Sinds 2010 staat het bedrijf genoteerd aan de Amerikaanse beurs. Met het geld van de beursgang kocht Tesla een fabriek in Freemont (Californië). Het is de eerste productiefaciliteit in de wereld waar alleen elektrische auto’s in massa worden geproduceerd. In deze 5,4 miljoen m2 grote 'Tesla Factory' wordt de Model S gebouwd en getest. 

De exemplaren voor de Europese markt gaan in delen naar Tilburg, alwaar ze opnieuw geassembleerd en getest worden. Inmiddels is er een tweede fabriek in de Brabantse stad, waar ook het Europese distributie- en onderdelencentrum gevestigd zijn. Het complex is bijna 20.000 m2 groot. Nederland vormt, dankzij de belastingvoordelen op elektrische auto's, een belangrijke markt voor Tesla. Meer dan 4 procent van de wereldwijde productie rijdt in ons land rond.

De grote man achter Tesla is Elon Musk. Nadat de in Zuid-Afrika geboren Musk een fortuin verdiend had met het online betalingssysteem PayPal, werd hij in 2004 investeerder en algemeen directeur (CEO) van Tesla Motors. Daarnaast is de exentrieke Musk ook bekend van SpaceX, het commerciële ruimtetransportbedrijf. Het zijn slechts twee van zijn bedrijven.

De ingenieur en 'self-made' zakenman blijkt een visionair die flink wat van z'n ideeën tot werkelijkheid weet te maken. Hij wordt wel 'de nieuwe Steve Jobs' genoemd, naar de voormalige topman van internetbedrijf Apple. Ook baart hij opzien met spraakmakende stappen, zoals toen hij in 2014 aankondigde dat het andere bedrijven is toegestaan om Tesla-patenten te gebruiken, zo lang dat meehelpt om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen.

Hoewel Musk niet langer betrokken is bij de dagelijkse gang van zaken bij Tesla Motors, is hij nog altijd het gezicht van de autobouwer. De 'waarde' die Elon Musk vertegenwoordigt wordt in 2016 door het Amerikaanse zakenblad Forbes geschat op zo'n 12,5 miljard Amerikaanse dollar, omgerekend ruim boven de 10 miljoen euro. 

Tesla direct leverbaar

Alle Tesla occasions op voorraad