Mijn Autokopen.nl

Toyota kopen

Toyota is een van de grootste merken wereldwijd. Het Japanse merk produceert in Europa vóór Europa. De stadsauto Toyota Aygo en de compacte Yaris zijn specifiek voor onze markten ontwikkeld. Ook internationale modellen als de hybride Prius en alleskunner Hilux zijn hier verkrijgbaar. Met 'Go Further"(innovatieve techniek), 'Go Together (zorg voor het milieu) en 'Go Different' (bijzonder design) voegt Toyota nieuwe speerpunten toe aan datgene waarom het merk traditioneel bekendstaat: betrouwbaarheid.


Voordeel in de showroom

Een compleet overzicht van alle Toyota acties.

Toyota Yaris (Cross) voordeelpacks Upgrade Pack beperkt beschikbaar

Importeursactie Geldig vanaf 21 januari 2022

Je nieuwe Toyota Yaris (Cross) wordt nóg aantrekkelijker met extra optiepack(s). Tijdelijk zijn verschillende accessoirepakketten voordelig verkrijgbaar. Zoals het Yaris Upgrade Pack, met 1.169 euro korting.

Bekijk deze actie

Van de redactie

Toyota Professional zet in op elektrificatie en toonaangevende klantenservice met 10 jaar garantie

Autonieuws 21 december 2023

Toyota Professional biedt een grotere geëlektrificeerde keuze dan ooit tevoren met een vernieuwde en uitgebreide reeks bedrijfswagens. Het aanbod is uitgebreid met maximale toewijding aan toonaangevende klantenservice. 10 jaar garantie is hier een voorbeeld van.

Lees meer

Over Toyota Always a Better Way

Toyota is, met jaarlijks zo'n 9 miljoen verkochte auto's, een van de grootste merken wereldwijd. Het Japanse merk produceert in Europa vóór Europa. De stadsauto Toyota Aygo en de compacte Yaris zijn specifiek voor onze markten ontwikkeld. Aansluitend verkoopt Toyota hier ook internationale modellen, zoals de Land Cruiser, Hilux en de hybride Prius. 

Sinds 2017 hanteert Toyota in Nederland drie uitgangspunten. Met 'Go Further' wil het merk verder gaan dan andere automerken. Bijvoorbeeld op gebied van innovatieve techniek (toewerken naar nul ongevallen door zelfrijdende auto's) maar ook met klanttevredenheid. 'Go Together' verwoordt de verantwoordelijkheid voor mens en milieu, welke Toyota neemt door het grote aanbod van hybride modellen en zelfs een waterstofauto. 'Go Different' tenslotte, gaat over Toyota's durf om steeds meer buiten de gebaande paden te treden. Bijvoorbeeld met sportiever of exclusiever design. Deze speerpunten komen bovenop de zaken waar Toyota al jaren om bekendstaat, in het bijzonder de betrouwbaarheid van de auto's.  

Het automerk Toyota is vandaag de dag de onbetwiste marktleider in Japan en Azië, de bestverkopende niet-Amerikaanse producent in de Verenigde Staten en hét toonaangevende Japanse merk in Europa.

Twee van de drie uitgangspunten van Toyota, betrouwbaarheid en groei, komen tot uitdrukking in het logo van het automerk. Dit logo bestaat uit drie ovalen. De twee in het centrum staan voor de wederzijdse vertrouwensrelatie tussen klant en Toyota. Samen vormen ze de letter ‘T’ van Toyota. De ruimte op de achtergrond, gevormd door de derde ovaal, beeldt de wereldwijde expansie uit van Toyota’s technologie en van de oneindige mogelijkheden in de toekomst.

De geschiedenis van Toyota begon eind 19e eeuw met de Japanner Sakichi Toyoda. Hij ontketende een ware revolutie in de Japanse textielindustrie met de uitvinding van een mechanisch weefgetouw. Enige jaren later bouwde hij, met hulp van zijn zoon die uitvinder was, een automatische weefmachine. Zoon Kiichiro Toyoda maakte in de Verenigde Staten en Europa kennis met de automobielindustrie. Door de verkoop van de patentrechten op het automatisch weefgetouw kon Kiichiro in 1937 de start van een eigen bedrijf financieren: de Toyota Motor Corporation.

Kiichiro Toyoda stelde zich tot doel om de beste auto van de wereld te bouwen en startte met model AA. De Toyota-modellen raakten al snel bekend vanwege hun betrouwbaarheid. Dat was te danken aan de ‘lean production’, een productiesysteem waarbij verspilling en zaken zonder toegevoegde waarde werden geëlimineerd. Dit leidde niet alleen tot lagere productiekosten maar leverde ook een product van betere kwaliteit op.

Vele decennia beschikte Toyota dan ook over een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, met de minste mankementen per geproduceerde auto. Volgens het befaamde TÜV Instituut vertoonde van alle automodellen de midi-MPV Toyota Verso in 2009 de minste technische gebreken en in 2010 de Corolla Verso. Het merk stond tevens op de eerste plaats van het Autobild Qualitätsreport 2008, een kwaliteitsonderzoek voor auto’s tussen de 3 en 7 jaar oud. Daarnaast was Toyota nummer 1 op het gebied van klanttevredenheid in de meeste Europese landen.

Dit imago liep in 2010 een flinke deuk op. Door toenemende druk op toeleveranciers kwamen enkele gevaarlijke, technische gebreken voor zoals haperende gaspedalen. Autorijders meldden het op hol slaan van auto’s waarbij enkele dodelijke slachtoffers vielen. Toen dit uitkwam moesten alsnog wereldwijd miljoenen auto’s worden teruggeroepen voor aanpassingen.

Achteraf bleek een deel van de aantijgingen niet te bewijzen of zelfs vals. Toch was het voor Toyota aanleiding om zaken als controle op toeleveranciers flink te verbeteren.

Een van de redenen waardoor het fout was gegaan was de sterke focus op expansie. Nadat Toyota in het naoorlogse Japan de grootste automobielproducent werd, met een marktaandeel van meer dan 40 procent, werden eind jaren ’50 de eerste Toyota’s naar de Verenigde Staten geëxporteerd. In Europa was Toyota het eerste Japanse merk op de automarkt. Groei was vanaf die tijd het sleutelwoord voor het concern. Bij de introductie in Nederland in 1964 waren ‘Japanners’ nauwelijks bekend. Daardoor moest Toyota tegen veel vooroordelen opboksen. Maar met de uitmuntende kwaliteit bouwde het merk een naam op.

Jaar na jaar bleef de verkoop van Toyota’s toenemen. In 2000 leverde Toyota de 10 miljoenste auto af op de Europese markt en slechts 10 jaar later werd de 20 miljoen gepasseerd. In 2008 haalde het Toyota-concern zelfs General Motors in, die 77 jaar de grootste autobouwer ter wereld was geweest. In dat jaar stak echter een economische crisis de kop op. Deze raakte Toyota hard. Het concern was niet langer de grootste Aziatische autobouwer in Europa. Ook liep de verkoop op andere markten terug, mede door het instorten van de verkoop van hybrides. Voor het eerst in haar bestaan leed de Toyota Motor Corporation verlies. Ook op het vlak van expansie heeft het bedrijf daarom een pas op de plaats moeten maken.

Toch is het Toyota-concern de grootste autofabrikant ter wereld gebleven (met uitzondering van 2011, toen een zware tsunami Japan en daarmee het bedrijf teisterde). In 2014 bereikte Toyota als eerste autobouwer in de wereld de magische grens van 10 miljoen geproduceerde auto's per jaar. In Nederland verkocht het merk in 50 jaar bijna 1,3 miljoen auto's. 

Naast betrouwbaarheid en groei heeft een derde element bijgedragen aan de ontwikkeling van het bedrijf: de ‘just-in-time’ filosofie (JIT, ook wel ‘Toyotisme’ genoemd), bedacht door Toyota’s productiechef Ohno Taiichi. JIT, letterlijk ‘precies op tijd’, houdt in dat er geen grote voorraden onderdelen worden aangehouden. Alleen de exacte hoeveelheid onderdelen die nodig is voor de lopende autoproductie wordt besteld. Daarmee worden dus kosten bespaard.

Het JIT-systeem is vervolgens toegepast door steeds meer (auto)producenten over de gehele wereld. Zij laten diverse auto-onderdelen produceren in verschillende fabrieken of bij verschillende toeleveranciers. Deze worden pas wanneer ze nodig zijn in de juiste volgorde aan de assemblage-fabrieken geleverd.

Het best verkochte model van de onderneming is de Toyota Corolla, een compacte auto die werd geïntroduceerd in 1966. Enkele jaren later werden wereldwijd al zoveel Corolla’s verkocht dat Toyota voor dit model een geheel nieuwe fabriek moest bouwen. In 1969 exporteerde Toyota circa tienduizend Corolla’s per maand en een jaar later waren dat er al twintigduizend.

Slechts 4 jaar na de introductie reed de miljoenste Corolla van de band. Inmiddels is de Corolla meer dan 40 miljoen keer verkocht – dat zijn meer exemplaren dan van bijvoorbeeld de Volkswagen Kever, de Volkswagen Golf, de T-Ford en de Lada 2101. Daarmee is de Toyota Corolla de meest verkochte auto ter wereld. Wel onderging de Corolla verschillende malen een gedaanteverwisseling. Er zijn tien generaties te herkennen. In Europa is het model inmiddels opgevolgd door de Auris, elders wordt de Corolla nog altijd verkocht. Andere bekende klassiekers van Toyota waren de Starlet, Celica en de sportieve Supra. 

De Toyota Prius (sinds 2000 op de Europese markt) was de eerste in serie geproduceerde hybride auto ter wereld. Door het combineren van een benzine- en een elektromotor was deze middenklasser bijna zuiniger dan een klein stadsautootje dat alleen met brandstof aangedreven werd. De CO2-uitstoot daalde navenant.

Toyota ontwikkelde voor de Prius de Hybrid Synergy Drive-technologie. HSD combineert in de aandrijflijn een elektromotor met een continue, variabele transmissie. Een elektronisch controlesysteem vervangt de traditionele, mechanische en hydraulische systemen. HSD wordt toegepast in verschillende Toyota-modellen en ook in Toyota's luxemerk Lexus, onder de naam Lexus Hybrid Drive.

De Prius won met de 1,5 liter HSD-motor 3 jaar op rij de Engine of the Year-prijs in de klasse van 1,4 tot 1,8 liter. Bovendien werd de krachtbron in de achtereenvolgende jaren 2004 tot en met 2007 onderscheiden voor zijn uiterst bescheiden brandstofverbruik ('Best Fuel Economy'). De tweede generatie Prius werd in 2005 uitverkoren tot Europees Auto van het Jaar. 

Inmiddels is de vierde generatie Prius op de markt (2016), die net als z'n voorgangers weer 10 procent minder brandstof verbruikt dan de vorige generatie. 40 procent van de brandstof die de auto ingaat wordt omgezet in energie - bij andere auto's ligt dit rendement slechts tussen de 25 en 30 procent. 

In 2008 kende de Europese electriciteitsindustrie Toyota de Eurelectric Award toe voor de ontwikkeling van plug-in hybridetechnologie, waarbij het accupakket via het stopcontact kan worden opgeladen. Toyota noemt deze stekkerhybride-auto's 'HPV's': Hybrid Plug-in Vehicles. Wanneer de auto daarnaast op alleen de elektromotor kan rijden spreekt het merk van een 'Full Hybrid'. De in Nederland verkochte Prius Plug-in is een Full Hybrid.

Het merk heeft anno 2016 wereldwijd meer dan twintig hybride modellen rondrijden, exclusief die van Lexus. Het Toyota-concern heeft wereldwijd 9 miljoen hybride auto's afgezet, met de Prius als topper (bijna 4,5 miljoen verkochte exemplaren). De verkoop van het laatste miljoen hybrides nam niet langer dan 9 maanden in beslag. In 2016 passeerde Nederland de verkoopgrens van de honderdduizendste hybride Toyota. Dankzij de vele hybride modellen behoort Toyota tot een van de massaproductie-fabrikanten met gemiddeld de laagst mogelijke CO2-uitstoot per auto.

Overigens betwijfelen sommige kringen de milieuvriendelijkheid van de Prius, bijvoorbeeld vanwege de productie en verscheping. Wel is inmiddels iedereen overtuigd van de betrouwbaarheid van de hybride technologie. In betrouwbaarheidsstatistieken van gerenommeerde instituten zoals TÜV en J.D. Power eindigt de Prius dan ook meestal in de top.

Wellicht wordt Prius op termijn een zelfstandig merk voor uitsluitend hybride auto's. Wellicht ook niet, want Toyota heeft aangekondigd om vanaf 2020 uitsluitend nog hybride auto's te produceren. Om toch hoge verkoopaantallen te halen worden steeds meer reguliere modellen voorzien van een hybride aandrijving.

Het Japanse bedrijf werkt ook aan elektrische auto's. Samen met autobouwer Tesla is de elektrische RAV4 gebouwd, die in de Verenigde Staten al in de praktijk wordt uitgeprobeerd en verkocht. Sinds 2016 is Toyota's eerste waterstofauto, de Mirai, te koop. Daarnaast test het concern een brandstofcel-hybride voertuig uit, dat gebaseerd is op dit waterstofmodel.

Het beleid van Toyota is om zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt te produceren. Daarom produceert Toyota in Europa vóór Europa. Het bedrijf heeft in Zuid-Frankrijk een European Design and Development centre (ED², 'Europees Ontwerp- en Ontwikkelcentrum'). Specifieke ontwerpen voor de Europese markt zijn bijvoorbeeld de compacte hatchback Toyota Yaris en de middenklasser Avensis.

Een derde is de Aygo, een product van de joint-venture Toyota Citroën Peugeot Automobile. Dit betaalbare stadsautootje was door zijn lage verbruik en CO2-uitstoot – en de daarbij horende belastingvoordelen – jarenlang een van de verkoophits in ons land. Tegenwoordig zitten er ook nogal wat SUV's en cross-overs in het portfolio. Denk aan de RAV4 en Land Cruiser. Toyota biedt tevens bedrijfswagens.

Sinds een tijdje probeert Toyota meer lijn in het assortiment te brengen met een herkenbaar ‘familiegezicht’. Een nieuwe designtaal moet het merk ook weer aansprekelijker maken. Daarnaast ontwikkelde Toyota samen met Subaru de sportcoupé GT86 (2012) om het imago van het merk sportiever te maken.