Algemene informatie
Modelreeks: jun. 2008 - jun. 2018
Technische informatie
Koppel: 470 Nm
Aandrijving
Tankinhoud: 80 liter
Prestaties
Acceleratie (0-100): 4,9 s
Topsnelheid: 290 km/u
Maten en gewichten
Laadvermogen: 320 kg
GVW: 1.925 kg
Afmetingen (LxBxH): 438 x 187 x 126 cm
Wielbasis: 260 cm
Interieur
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik
Brandstofverbruik in de stad: 19,4 l/100km (1 op 5,2)
Brandstofverbruik op de snelweg: 9,6 l/100km (1 op 10,4)
Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
APK: Nieuwe APK bij aflevering
Aantal sleutels: 2
Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: € 240 - € 272 per kwartaal
Productveiligheid
Fabrikant: Autobedrijf Wim Prins Galvaniweg 1 8071SC NUNSPEET, NL 0341257014 http://www.wimprins.nl
[email protected]Aston Martin V8 Vantage 4.7 Sportshift Onyx Black
Wat blijft het toch een heerlijke machine: de Aston Martin V8 Vantage. Dit is er eentje ‘uit het boekje’, inclusief extra krachtige 4,7 liter motor. Ook wel bekend als dé uitvoering. Kenners weten waarom! Het betreft hier een in nette staat verkerende, keurig onderhouden exemplaar. Naast het brute geweld afkomstig van de 426 pk sterke 8-cilinder krijgt de volgende eigenaar er een Aston Martin Premium audiosysteem bij, voor het geval hij of zij het op een dag rustiger aan wil gaan doen… Tevens zijn inbegrepen: elektrisch bedienbare en verwarmde stoelen met memoryfunctie, een garagedeuropener, Cruise Control en parkeersensoren voor + achter. Verder heeft onze Black-on-Black British Beauty een combinatie van de leder en Alcantara aan boord. Kortom, genoeg kwaliteit en flair om die stevige drang naar performance nog nét even een extra boost te geven…
Exterieur
De DB9 kreeg lang geleden al de stempel van stijlicoon op zich gedrukt, maar vergeet de “baby-Aston” ook niet! De V8 Vantage is en blijft een prachtige verschijning. De proporties zijn gedrongen en krachtig, het lijnenspel super sierlijk en het design tijdlozer dan tijdloos. Bijna 20 jaar na zijn introductie kunnen we dat inmiddels toch wel roepen. Nog even en de AM V8 krijgt het label “geboren klassieker” toegewezen. Details als de chique wielen en Bright Finish Grille maken de sportcoupé zowaar nóg onweerstaanbaarder… Verder bevat dit exemplaar chromen sierlijsten; beter konden ze niet afsteken bij de chique, diepzwarte Onyx Black metallic carrosserie. Leuk die Grey remklauwen, maar zijn toekomstig eigenaar is na het zien van dit zwarte pareltje toch niet te stoppen!
Interieur
Binnenin de Obsidian Black lederen cockpit benadrukt de zwarte Alcantara hemelbekleding nog eens hoe ongekend hoog het kwaliteitsniveau is van de V8 Vantage. Letterlijk… Veel ruimte voor lichte accenten is er niet en de supercar is tamelijk bescheiden in zijn afmetingen. Toch doet het interieur eerder knus dan claustrofobisch aan. Tsja, weinig zo gezellig als een atmosferische 8-cilinder brul, nietwaar? De stoelen zitten voortreffelijk, mede dankzij de uitgebreide elektrische verstelmogelijkheden. Uiteraard ademen de analoge instrumenten en brede, met een vloeiende beweging naar beneden lopende middenconsole Aston Martin stijl. De startknop is traditiegetrouw van glas en de comfort-button links daarvan kunt u ook daadwerkelijk links laten liggen. Vingertopper aan de aluminium Sportshift Paddles en gáán.
Opties & extra’s
De ideale zitpositie in een icoon als de Aston Martin V8 Vantage; natuurlijk wilt u die onthouden! Sla ‘m op in de geheugenfunctie van de elektrische zetels en kom tot de ontdekking dat u deze schoonheid op zwarte wielen tóch nooit meer zult afstaan… De aanwezigheid van stoelverwarming, Cruise Control en parkeersensoren voor + achter kunnen hier iets mee te maken hebben. Al zien we u er vooral voor aan om dermate verliefd te worden op de look & feel van deze magische machine dat u de garagedeuropener standaard in de aanslag heeft. Enerzijds om ‘m veilig binnen te stallen. Anderzijds om ‘m snel tevoorschijn te toveren zodra uw rechtervoet zwaarder begint te worden… Vergeet u de – overigens uitstekende klinkende – Aston Martin Premium audio niet even terug te brengen naar volumestand 0?
Techniek & performance
Het dreigt er namelijk behoorlijk heftig aan toe te gaan wanneer alle 426 paarden via de achterwielen het asfalt op worden gestuurd. Qua performance én qua sound. De 4,7 liter AM V8 peutert net een paar paarden (46 om precies te zijn) meer uit het blok en dat is gelijk terug te zien in de prestaties: tijdens de 0-100 km/h sprint weet deze versie 0,2 seconden af te snoepen van de tijd van de 4.3 versie. De topsnelheid van 288 ligt 8 km/h hoger. Al zit de grootste winst hem in de beleving: de atmosferische 8-cilinder klinkt ongelooflijk brutaal. Maar wat wil je ook met een tegen het speelse aan, doch ideale gewichtsverdeling van 49/51? Tot snel…
Met vriendelijke groet,
team Prins