Prestaties Acceleratie (0-100): 3,8 s Topsnelheid: 250 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 725 kg GVW: 3.015 kg Afmetingen (LxBxH): 501 x 200 x 170 cm Wielbasis: 299 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 5
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 17,5 l/100km (1 op 5,7) Brandstofverbruik op de snelweg: 9,3 l/100km (1 op 10,8) Energielabel: E
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Financiële informatie Motorrijtuigenbelasting: € 450 - € 497 per kwartaal
Audi RS Q8 quattro Mythos Schwarz metallic
Hij heeft remklauwen en LED-lichtunits zo rood als het iconische RS-logo, maar voor de rest was deze machtige Audi RS Q8 he-le-maal zwart. Totdat Akrapovič er een aangepast uitlaatsysteem onder monteerde en hier bijpassende (carbon) eindstukken aan toevoegde. Wie het 600-koppige symfoniekorst goed tot zich laat doordringen droomt nooit meer van hoogglans zwarte uitlaateindstukken. Enkel van rijden met een beul van een V8 TFSI-motor in het front van een full-size Performance-SUV. Zijn naam: RS Q8. Mét quattro-aandrijving welteverstaan. Plus daarbij een unieke reeks extra’s, waaronder: LED Matrix-koplampen, geventileerde sportstoelen inclusief memory- én massagefunctie, Drive Select met luchtvering, assistentiepakket Plus, een panoramadak, 360 graden camera, Bang & Olufsen audio en heel veel meer.
Exterieur De Akrapovič uitlaten klinken beangstigend goed, maar het Mythos Black metallic lakwerk maakt de mysterie omtrent de Audi RS Q8 in 3-delig zwart pas écht compleet. Samen met de zwarte dak- en sierlijsten, grille, diffusor, logo’s en natuurlijk de imposante RS designvelgen maken ze van de Performance-SUV een all-black wonder. Op de vuurrode remklauwen, RS-emblemen, LED-achterlichten en rand van de met carbon (!) omhulde sportuitlaten na natuurlijk. De effen uitrusting kan echter niet voorkomen dat deze Audi de wereld verplettert met zijn looks. Sterker nog, in deze samenstelling oogt de RS-bodykit misschien wel heftiger dan ooit, en zijn de gelijkenissen met neef Urus uit de Lamborghini stal extra zichtbaar. Over uitgesproken SUV’s gesproken… Fraai detail is dat de achtergrond van de LED Matrix-koplampen eveneens een donkere lay-out heeft. Hierdoor lijken ze optisch één geheel te vormen met de machtige grille. En kijkt de RS Q8 quattro ultra venijnig de wereld in.
Interieur In de cockpit voert zwart opnieuw de boventoon, in dit geval in de vorm van lederen en alcantara bekleding. Laatstgenoemde treft u onder andere op de dakhemel en delen van de portieren aan. Het dashboard laat het bovenste digitale (infotainment)scherm samensmelten met een reusachtig pianolak paneel. Hier en daar een aluminium strip op de dorpels en speakers van de Bang & Olufsen audio, zorgen er samen met het grote glazen panoramadak voor dat er voor duistere gevoelens aan boord van de mystieke topklasse SUV geen ruimte is. Verder zitten de RS Sportstoelen als gegoten en weten ze als geen ander de enorme krachten op te vangen van het menselijk lichaam dat met grof V8-geweld naar achteren wordt gesmeten.
Opties & extra’s Dit is hoe een All-Black Audi met All-Green vinkjes op de optielijst eruitziet: stoelverwarming voor + achter, stoelventilatie, sportstoelen inclusief memory- en massagefunctie, Drive Select + luchtvering, Assistentiepakket Plus, Adaptive Cruise Control, een Head-up Display en 360 graden camera zijn stuk voor stuk inbegrepen. Extra veiligheid is er in de vorm van rijstrookwisselhulp en PreCrash Basic + achter. Extra luistergenot is er in de vorm van Bang & Olufsen + een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak. Want tsja, zelfs de grootste audiofiel zal moeten toegeven dat de mooiste sound níet uit de speakers komt…
Techniek & performance In het bijzonder worden de oren gestreeld door een beul van een 600 pk / 800 Nm sterke V8-turbomotor. De TFSI meet een inhoud van 4,0 liter en laat af-fabriek zijn spierballen al behoorlijk rollen. Echter, gekoppeld aan de fabuleuze geluidstechniek van Akrapovič heeft zelfs zijn Italiaanse neef de neiging om gauw aan de kant te gaan. Zo meeslepend als de sound is, zo episch is het tempo: accelereren van 0 naar 100 km/h behoort na 3,8 seconden al tot de verleden tijd, terwijl Audi haar valse bescheidenheid toont door een topsnelheid van ‘slechts’ 250 km/h te noteren. Als hij begrensd is misschien, ja. Maar anders… Met zoveel koppel en quattro-vierwielaandrijftechniek is het kinderspel om met 2 vingers in de neus de 4 ringen onder alle omstandigheden met een bloedgang te laten versnellen. Dat klinkt iedereen toch als muziek in de oren…?