Prestaties Acceleratie (0-100): 4,7 s Topsnelheid: 295 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 265 kg GVW: 1.700 kg Afmetingen (LxBxH): 425 x 190 x 117 cm Wielbasis: 245 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Verbruik Brandstofverbruik in de stad: 33,1 l/100km (1 op 3,0) Brandstofverbruik op de snelweg: 13,5 l/100km (1 op 7,4)
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Financiële informatie Motorrijtuigenbelasting: € 217 - € 240 per kwartaal
Ferrari F355 GTS F1 Blu Tour de France
Gewetensvraag: wat gebeurt er als je een sensationeel meesterwerk een droomspecificatie geeft? Dan beland je vanzelf bij Prins. Deze briljant geconfigureerde, origineel Nederlands geleverde (!) Ferrari F355 GTS laat eens te meer zien waarom Pininfarina in één adem kan worden genoemd met grootheden als Michelangelo, Donatello en Leonardo da Vinci. Ons geluk én de uwe is dat de Ferrari klassieker ook altijd op die manier behandeld is: perfect onderhouden, of eigenlijk compleet vertroeteld. De documentatie van de servicehistorie is waterdicht en geheel voorhanden. De techniek is in fantastische staat en cosmetisch is de super chique, origineel Blu Tour de France uitgevoerde F355 GTS om uw vingers bij af te likken zo fraai. De Bordeaux lederen cockpit is een aangename verrassing en daarmee een welkome bonus. En de Ferrari V8? Die laat uw oren bloeden als vanouds.
Historie
Op 10 april 1998 maakte gerespecteerd Ferrari Dealer Kroymans de wereld een beetje mooier door deze Ferrari F355 GTS de weg op te sturen. Met achter het stuur haar eerste eigenaar, afkomstig uit Maastricht. Dichterbij thuisland Italië kon de Gran Turismo Spider niet komen, zonder de grens te overschrijden. De afgelopen jaren zette de Ferrari voorzichtig koers richting het noorden, waar ze trouw is onderhouden door de specialisten van Forza Service in Oss. In oktober 2023 kreeg de F355 aldaar een nieuwe distributie, bij een kilometerstand van 78.660. In oktober vorig jaar zijn tevens de koppeling seals vervangen. Dat is inmiddels 2.000 km geleden. Naast een serviceboekje vol stempels wordt een dikke map met facturen meegeleverd. Al werd er natuurlijk vooral geschiedenis geschreven buiten de garage om…
Exterieur
De Ferrari F355 GTS beschikt over een uitneembaar dakpaneel. Gesloten komt hij en profiel overeen met de Berlinetta. In geopende toestand lift hij mee op de unieke, intensere rijbeleving van de Spider. Kortom, een coupé met een roadster gevoel. Anno 2025 wordt de F355 nog altijd gezien als één van de belangrijkste modellen uit de Ferrari geschiedenis. Het model is een (zéér) knappe evolutie van de 348. Maar waar laatstgenoemde een typische 80s styling had met veel scherpe hoeken en strakke lijnen, moet de F355 het juist hebben van zijn sierlijke glooiingen en charmante rondingen. Het design is echter wel lekker no-nonsense met veel vlakke elementen. Een écht product uit de jaren 90 dus. De grote luchtgeleiders in de portieren en dubbele ronde achterlichten kenmerken Pininfarina’s designfilosofie uit die periode. De klapkoplampen zijn een erfenis uit vroegere Ferrari tijden. Deze combinatie maakt dat de F355 symbool staat voor hoe we ons de mythe uit Maranello in vroegere tijden herinneren. Ferrari ís F355. Zo compromisloos als de styling is, zo elegant en mondain is de kleurstelling van ons exemplaar: Blu Tour de France is misschien wel de meest stijlvolle tint die u zich op een Italiaanse exoot kunt wensen. Qua uitstraling is het sowieso een klasse apart!
Interieur
Een donkerblauwe F355 is zeer gewild. Een donkerblauwe F355 GTS tamelijk zeldzaam. En een donkerblauwe F355 GTS met Bordeaux rood lederen interieur? Absoluut uniek! Laat staan in een schitterende staat als deze… “Overdone” is de luxueuze aankleding overigens zeker niet, want de oorspronkelijke eigenaar wisselde het donkerrood af met een Nero lederen finish bovenop het dashboard en het stuurwiel. Nu we het daar toch over hebben: had u de schakelflippers erachter al gespot?
Techniek & performance
De diep liggende, met chroom omrande tellers en meters laten u kennis maken met het pure karakter van de Ferrari F355 GTS nog voordat u ook maar een meter heeft gereden. Ontwaakt de 3,5 liter 8-cilinder middenmotor achter de voorstoelen, dan maakt de glimlach op uw gezicht plaats voor een brede grijns. Wie wil, accelereert binnen 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h. Dit gaat gepaard met een V8 jank die door merg en been gaat. Dít is zoals we Ferrari van vroeger kennen! De Gran Turismo Spider gebruikt alle 380 paarden om een topsnelheid van 295 km/h mogelijk te maken. Daarvoor zet hij 6 semiautomatische versnellingen in à la F1. Terwijl de krachten onverbiddelijk naar de achterwielen worden gestuurd en de sound van de atmosferische 8-cilinder ongedempt uw oren streelt, merkt u op dat u hardop aan het lachen bent. Lachen van puur plezier. Dít is hoe Ferrari rijbeleving bedoeld heeft! Met vriendelijke groet, team Prins.