Prestaties Acceleratie (0-100): 3,5 s Topsnelheid: 320 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 554 kg GVW: 2.204 kg Afmetingen (LxBxH): 459 x 209 x 132 cm Wielbasis: 267 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 4
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 15,5 l/100km (1 op 6,5) Brandstofverbruik op de snelweg: 8 l/100km (1 op 12,5) Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Financiële informatie Motorrijtuigenbelasting: € 269 - € 297 per kwartaal
Ferrari Portofino.
De Portofino is misschien wel de meest veelzijdige en vergevingsgezinde Ferrari uit het moderne tijdperk: het is een coupé en convertible in één, beschikt over 2+2 zitplaatsen en heeft aan boord geavanceerde turbotechniek. Maar hoe zit het dan met de passie en beleving? Laten we het zo zeggen: puurder dan in deze samenstelling gaat u een Ferrari Portofino niet vinden! Inclusief vurig Rosso Corsa lakwerk, een full carbon specificatie aan de buiten- én binnenkant, plus legio opwindende fabrieksopties zoals MagneRide Dual Mode Suspension en een Passenger Display. Je zou dus kunnen zeggen dat alles in het teken staat van pure performance. En ja, het klopt dat de 600 pk sterke Ferrari V8 tot verpletterende prestaties in staat is. Maar de Portofino is ook op comfort gericht, met volledig elektrische voorstoelen, adaptieve koplampen + SBL, camera’s voor + achter en een Hi-Fi audiosysteem van JBL. Duidelijk een supercar met twee gezichten dus. Des te meer gelegenheden zijn er om de Italiaanse schone de sporen te geven…
Exterieur
De Portofino is een knappe evolutie van de California (T): de meest classy Ferrari uit de jaren ’10. Het sierlijke karakter bleef overeind en de rondingen zijn nog net zo charmant. Maar de Portofino is strakker, gladder – kortom, beduidend moderner dan zijn voorganger. Dit uit zich ook in een styling die meer rekening heeft gehouden met de aerodynamica van de coupé-convertible. Behalve een geweldige stroomlijn, beschikt dit specifieke exemplaar over dé Ferrari kleur aller tijden: Rosso Corsa. Dit maakt ‘m naast stijlvol, uitermate spannend en sportief. Daarmee zijn we er nog niet, want de donkergrijze 20 inch wielen, Giallo remklauwen, Scuderia Ferrari Shields en het complete carbon exterieurpakket leggen de nadruk op onvervalste supercar-DNA. Onder andere de frontlip, front air-vents in de voorschermen, alsmede de rear air-ducts bij de achterlichten én de side skirts zijn carbon-made. Voor extra contrast zorgen de zwarte grille + logo’s voor en achter, en de dito uitlaateindstukken. Vergevingsgezind of niet, het is deze Portofino menens…
Interieur
Het samenspel tussen koolstofvezel elementen en rode accenten zet zich in de 4-zits cockpit gestaag voort: Driver Zone (inclusief stuurwiel en ring rondom rev-counter), Central Bridge, Dashboard Inserts en Cup Holder hebben stuk voor stuk een peperdure, lichtgewicht carbon finish. Ook racy én rood zijn de rev-counter en LED-lampjes uit de Shift Indicator bovenin het stuurwiel. Het Rosso is verder doorgetrokken tot en met de Cavallino’s in de hoofdsteunen en contraststiksels in de schitterende, Charcoal lederen stoelen. De onderzijde van het dashboard + de deurpanelen hebben dezelfde afwerking, terwijl de bovenzijde van het lederen dashboard + de deurpanelen juist Nero van kleur zijn. Een typisch gevalletje Italiaanse finesse. Maar subtiel? Daar is dit raspaard toch écht veel te uitgesproken voor…
Opties & extra’s
Tegelijkertijd heeft de Ferrari Portofino een allround karakter en doet hij er alles aan om de inzittenden het zo comfortabel mogelijk te maken. De voorstoelen zijn volledig elektrisch te verstellen, de adaptieve koplampen hebben een SBL-functie voor optimaal overzicht in het donker en de camera’s voor + achter zorgen ervoor dat u tijdens parkeren geen obstakel over het hoofd ziet. Tot slot doet de combinatie JBL Hi-Fi audio en Apple CarPlay vermoeden dat de hardtop Portofino te soft is voor de diehard Ferrari-fan. Geen zorgen: de sound van de V8 komt met gemak boven geluidsinstallatie uit! Via de geïntegreerde Passenger Display kan de bijrijder ongegeneerd meegluren als het om keiharde cijfers gaat. En de bestuurder? Die vertrouwd blind op de perfect uitgebalanceerde wegligging dankzij MagneRide Dual Mode Suspension.
Techniek & performance
Terwijl het adaptieve onderstel zich razendsnel, geheel automatisch aanpast aan de omstandigheden, heeft u de acceleratiesnelheid volledig in eigen hand. Of beter gezegd: in eigen voet. Wie wil, kan binnen 3,5 tellen van 0 naar 100 km/h schieten. In de 7e automatische versnelling is een topsnelheid van 320 km/h mogelijk. Maar de échte magie zit ‘m in het feit dat u de Ferrari Portofino zowel bloedsnel als comfortabel kunt rijden. Geholpen door dubbele turbotechniek, weet de 3,9 liter 8-cilinder maar liefst 600 pk en 760 Nm koppel richting de achterwielen te sturen. Omdat de Porfofino zóveel power ‘over’ heeft en ook al bij zo’n laag toerental, is de coupé-convertible uitermate geschikt om lekker mee te gaan toeren, zonder meteen de Ferrari V8 te moeten laten krijsen als er een vlotte inhaalactie wordt gepleegd. Al kán hij natuurlijk behoorlijk luidruchtig zijn als u daarvoor in de stemming bent…