Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Financiële informatie Motorrijtuigenbelasting: geen
Garantie Garantie: 6 Maanden
Ferrari SF90 Spider Assetto Fiorano | Grigio Competizione
Beyond exclusivity: dit Italiaanse snelheidswonder gaat zoveel verder dan exclusiviteit. Met zijn Assetto Fiorano Package, two-tone body inclusief off-catalogue lak, full carbon (!) uitrusting binnen + buiten en heerlijke livery staat er geen maat op de originaliteit van deze waanzinnig samengestelde hypercar. Het aardverschuivende vermogen van 1.000 pk is misschien wel nooit vol ingezet, want na 3 jaar in het bezit te zijn geweest van een Italiaanse verzamelaar, is onze Ferrari SF90 Spider met slechts 660 km op de klokken amper warm gereden en nog immer niet van nieuw te onderscheiden. Stap in de Racing Seats en ontdek zelf hoe het is om binnen 2,5 tellen van 0 naar 100 km/h te worden gekatapulteerd… In een straatauto! Verder is downforce het toverwoord aan boord van de technisch + aerodynamisch extreem geavanceerde Ferrari. De beste tot nu toe.
Exterieur Het two-tone lakwerk luistert naar de naam Grigio Competizione gecombineerd met een Nero DS 1250 dak. Eerstgenoemde betreft een heuse off-catalogue tint. Kortom, in de ‘standaard’ catalogus van Ferrari gaat u die niet terugvinden. Zeer bijzonder is tevens de toevoeging van de opwindende XX-livery. De Giallo striping over de bovenkant van de SF90 en langs de randen van de carbon details leggen letterlijk het accent op het pure race-DNA van deze Ferrari hypercar. Ook het 90-jarig bestaan van het mythische merk uit Maranello wordt met deze livery aangedikt. Scuderia Shields op de voorste schermen en Giallo remklauwen achter 20 inch Dark Forged velgen maken het Ferrari geel compleet. Volgens de huidige Ferrari traditie zijn de uitlaten hoger in de achterbumper geplaatst naarmate de lat der performance ook hoger ligt. Zodoende liggen de Titanium Exhaust Pipes in geval van de SF90 dicht tegen de (verstelbare) achtervleugel aan. Des te meer ruimte blijft er over voor de gigantische diffusor. Deze, maar ook de engine covers, front spoiler, side air splitter, rear boot trim, side skirts en plenum intake zijn gemaakt van vederlicht carbon. Meer koolstofvezel voor het exterieur kon er af-fabriek simpelweg niet worden afgevinkt! Dit maakt het toch al zo exceptionele, vlijmscherpe design van de Ferrari nóg exceptioneler. Vorm volgt functie, want de hoeveelheid neerwaartse druk die dit buitengewone koetswerk genereert, is minstens zo adembenemend.
Interieur Bij het samenstellen van de cockpit leefde de voormalig eigenaar zich eveneens compleet uit, refererend aan de full-carbon interieurspecificatie: instaplijsten, dashboard inserts, tunnelconsole, portierpanelen, rear shelf en ‘natuurlijk’ de Driver Zone (inclusief LED Shift Indicator) hebben een peperdure carbon finish. Om het koolstofvezel feest helemaal af te maken nemen inzittenden plaats op met Nero leder beklede Carbon Racing Seats. Giallo stitching en dito Cavallino’s in de hoofdsteunen zetten de Ferrari gele vibe subtiel voort binnenin de SF90 Spider. Handpalmen aan het carbon stuurwiel, vingertoppen bij de carbon schakelflippers; klaar om er met een gestrekt been in te gaan…
Opties & extra’s Het JBL audiosysteem en Apple CarPlay kunt u vanaf de eerste meters links laten liggen, want het titanium uitlaatsysteem drukt oor-technisch zijn stempel op het luide karakter van de dubbel geblazen Ferrari V8 achterin. Het Nero dak gaat u dus ook niet vaak zien, immers in geopende toestand komt de 8-cilinder sensatie pas écht binnen. De af-fabriek aangebrachte Anti Stone Chipping Film doet er ondertussen alles aan om het genadeloos rap door de lucht snijdende front zo smetteloos mogelijk te houden. Adaptieve koplampen en een achteruitrijcamera dragen bovendien hun steentje bij als het om het behouden van het overzicht gaat. Want reken maar dat de Ferrari SF90 Spider zelfs de koelste kikker van zijn of haar stuk brengt. Mede dankzij de inbreng van een pakket aan aanpassingen uit het Assetto Fiorano Package – inclusief veranderingen aan de suspensie, aerodynamica, banden én gewicht reductie.
Techniek & performance Het valt niet met woorden te beschrijven hoe het voelt om door 1.000 paarden en 800 Newtonmeters in carbon stoelen te worden geduwd. De krachten die vrijkomen tijdens accelereren van 0 naar 100 km/h binnen 2,5 seconden en van 0 naar 200 km/h binnen 6,7 seconden lijken niet van deze planeet. En toch is het zo. Op weg naar een verpletterende topsnelheid van 340 km/h verandert het karakter van de 4,0 liter bi-turbo-V8 van explosief naar melodramatisch. Ondertussen neemt de downforce gestaag toe tot een maximum van 390 kg extra druk op het asfalt bij een snelheid van 250 km/h. We hoeven niet uit te leggen wat dit met de grip doet… Als er één auto is waarbij we de innovatieve Plug-in Hybrid technologie toejuichen, dan is het de Ferrari SF90 wel. Want samen met het Extended Assetto Fiorano Package maakt dit onze Spider het genadeloze snelheidswonder dat hij nu is. Binnenkort de uwe?