Volvo

We zoeken de grens op van technologische ontwikkelingen en streven naar vernieuwing. Op het gebied van techniek, veiligheid en rijplezier. Maar de mens komt op de eerste plaats. Dat is de basisgedachte sinds de oprichting van Volvo. En het uitgangspunt voor onze innovaties op het gebied van veiligheid, connectiviteit en rijplezier. Dit doen we door conventies los te laten en buiten de gebaande paden te denken. Zo komen we tot oplossingen die het leven veiliger, makkelijker en leuker maken.

Lees meer

Acties

My Volvo Vår - een frisse start

Of er nu vreemde geurtjes uit de airco komen of niet: een aircocheck is altijd een goed idee. Volvo viert het begin van de lente (Zweeds: vår) met een voordelige airco-check.

Lees meer

Autotests

Volvo V90: vaarwel rechthoek

We zeggen vaarwel rechthoek en welkom V90! Volvo breekt met het verleden en volgt de trend van lifestylecombi's. Deze imposant grote Volvo is overladen met nieuwe technologie en optiemogelijkheden die we bij de V70 niet eerder zagen.

Lees meer

Fotoreportages

Autosalon Genève 2017 - Volvo XC60

Eén van de weinige primeurs die écht tot aan de onthulling op de autosalon van Genève bewaard is gebleven is de nieuwe Volvo XC60. Je geduld wordt beloond, het doek is er zojuist afgehaald.

Lees meer

Video's

Volvo V90 Cross Country

Volvo completeert de 90-Serie door de V90 Cross Country toe te voegen aan de S90 en V90. De V90 Cross Country is volgens beproefd recept samengesteld: premium uitrusting, avontuurlijke rij-eigenschappen en veilig.

Lees meer

Volvo Selekt

Bij aankoop van een Volvo-occasion uit het Selekt-programma koopt u meer dan een auto, u schaft een belofte aan. Volvo Selekt is een totaalpakket ontwikkeld om klanten kwaliteit en zekerheid te bieden, zodat Volvo Selekt-auto’s op nieuwe auto’s na altijd de beste optie zijn.

Auto's met Volvo Selekt:

  • Zijn jonger dan 60 maanden
  • Hebben minder dan 150.000 km gereden
  • Hebben een volledig gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis
  • 12 maanden garantie in hele EU
  • Zijn geïnspecteerd door een erkend Volvo-technicus
  • Zijn gereed gemaakt a.d.h.v. een checklist van meer dan 100 punten
  • Hebben recht op Volvo Assistance én de Volvo Card

Vraag uw Volvo-dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Volvo

We zoeken de grens op van technologische ontwikkelingen en streven naar vernieuwing. Op het gebied van techniek, veiligheid en rijplezier. Maar de mens komt op de eerste plaats. Dat is de basisgedachte sinds de oprichting van Volvo. En het uitgangspunt voor onze innovaties op het gebied van veiligheid, connectiviteit en rijplezier. Dit doen we door conventies los te laten en buiten de gebaande paden te denken. Zo komen we tot oplossingen die het leven veiliger, makkelijker en leuker maken.

We zijn trots op onze Zweedse afkomst. Onze voorliefde voor design, voor pure materialen en ons oog voor detail. In Zweden staat zorg voor mensen hoog in het vaandel. Iedereen is belangrijk. Het leven is belangrijk. Dit vormde altijd al een natuurlijk uitgangspunt in Volvo's ethiek voor de fabricage van auto's. Het is deze zorg voor het welzijn van de bestuurder, de passagiers en alle andere betrokkenen die Volvo altijd heeft gekenmerkt. Ook in de toekomst zal dit zo zijn.

Het merk

Volvo is een automerk, ontstaan in het Zweedse Göteburg in 1927. Sinds 2010 is het eigendom van de Geely Group, een van China’s grootste autobouwers. Die kocht het merk van de Ford Motor Company.

Begin 2008 bereikte Volvo de mijlpaal van 15 miljoen geproduceerde auto’s. Anno 2009 was de Volvo Car Corporation actief in circa 100 landen wereldwijd, waar het bijna 335.000 auto’s afzette. Nederland was toen de zevende afzetmarkt.

Wereldwijd werken er ongeveer 20.000 mensen voor Volvo. Naast het hoofdkantoor en de fabriek in Göteburg heeft Volvo een Europese productiefaciliteit in het Belgische Gent. Daar werken ongeveer vijfduizend mensen aan onder meer het model XC60. In het nieuwe ‘moederland’ China gaat Volvo zich meer op de premiummarkt richten; hier blijven de modellen een lager marktsegment bedienen.

Onverwoestbaar

Het Volvo-logo bestaat uit een circel met rechtsboven een diagonale pijl omhoog, het traditionele symbool voor ijzer. Sommige Volvo’s zijn dan ook onverwoestbaar, echte ‘ijzervreters’. Hiervan getuigt het Guinness-wereldrecord voor het hoogste aantal kilometers ooit door een auto afgelegd. Dit staat op naam van een Volvo P1800 uit 1966, met meer dan drie miljoen mijl (tegen de vijf miljoen kilometer) op de teller. Een Volvo is al van verre te herkennen aan de grille, die de diagonale lijn uit het logo ‘voortzet’.

De waarden van Volvo zijn vastgelegd in een zogenaamde ‘merkpiramide’ die bestaat uit drie lagen. Het fundament wordt gevormd door de basisvoorwaarden waaraan ieder Volvo-model moet voldoen: kwaliteit, klantervaring en rijdynamiek. De middelste laag geeft aan waarmee het merk zich probeert te onderscheiden: modern Scandinavisch design en zorg voor het milieu. Aan de top staat ‘veiligheid’, het kenmerk dat bij iedereen direct te binnen zou moeten schieten wanneer het om een Volvo gaat.

Historie

In 1907 werden de Svenska Kullager Fabriken (Zweedse Kogellager Fabrieken, oftewel SKF) opgericht. Eén van de goedkope lagers die er werden geproduceerd heette Volvo, Latijn voor ‘ik rol’. De merknaam Volvo werd in 1915 officieel geregistreerd, zowel voor de kogellager als voor auto’s en andere voertuigen. Toen het niet lukte om de Amerikaanse markt open te breken met de Volvo-lagers, leidde het merk vanaf 1919 een papieren bestaan.

Onder leiding van Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, de oprichters van het merk Volvo, werden vanaf 1927 in de hallen van SKF auto’s geproduceerd. Zij leenden hiervoor geld bij moederbedrijf SKF. De eerste Volvo-personenauto was een model ÖV4, een Amerikaans georiënteerde viercilinder tourer.

PV444

Een jaar later verscheen de eerste vrachtauto, een Type 1. Gedurende de eerste decennia domineerden de trucks en bussen de Volvo-productie. Toen in 1931 het tienduizendste voertuig werd gefabriceerd, was nog geen 40 procent daarvan een personenauto. Pas in 1949 zou Volvo meer personenauto’s dan vrachtwagens produceren.

Volvo leverde in die tijd ongeveer drieduizend auto’s per jaar af, voornamelijk van het model PV444. Het model met de rond aflopende achterkant, ook wel ‘Buckel’ (‘Kattenrug’) genoemd, was in het neutrale Zweden tijdens de Tweede Wereldoorlog (1944) ontwikkeld. De auto werd erg populair in het naoorlogse Europa, omdat daar schaarste heerste. De 100.000e PV444 werd in 1956 verkocht.

Volvo Amazon

In datzelfde jaar volgde Gunnar Engellau de directeuren Gabrielsson en Larson op. Hij voerde verschillende veranderingen door. Zo sneed hij de banden met moederbedrijf SKF door. Hij liet nieuwe autofabrieken bouwen, waaronder in Gent (België).

Engellau’s opvolger, Pehr G. Gyllenhammar, maakte van Volvo een breed bedrijf, waarbij de branchevreemde takken (bijvoorbeeld voedingsmiddelen) de transportdivisies zouden moeten gaan financieren. Onder Engellau en Gyllenhammar maakte Volvo als automerk een grote groei door, ook op de Amerikaanse markt. In 1960 was de jaarlijkse productie al gestegen tot 80.000 auto’s.

Daaronder waren veel auto’s uit de 120 Serie, beter bekend als Volvo Amazon (vanaf 1956). De auto’s stonden bekend om hun grote betrouwbaarheid. Hoewel de productie al in 1970 werd beëindigd, rijden er in Zweden alleen nog steeds zo’n 15.000 Amazons rond. Toen in 1964 de miljoenste Serie 120 werd afgeleverd, was Volvo het grootste bedrijf van Zweden.

Veiligheid

Volvo werd bekend om zijn aandacht voor veiligheid. Verschillende innovaties op dit terrein werden door het merk geïntroduceerd. Al in 1959 ontwierp het bedrijf de driepunts veiligheidsgordels voor voorin de auto. Volvo bouwde deze V-vormige gordel standaard in bij de Volvo Amazon en PV544. Andere fabrikanten volgden, heden ten dage zijn deze gordels de standaard in de gehele autoindustrie. In de geschiedenis van de auto is de driepuntsgordel de meest effectieve veiligheidsvoorziening gebleken. Honderdduizenden mensen danken hun leven aan dit product.

De introductie van de Type 144 in 1966 betekende voor Volvo een grote stap vooruit op veiligheidsgebied. Deze auto bezat onder meer overal schijfremmen, een inschuifbare stuurkolom, en een verbeterde gesp aan de veiligheidsgordel. De body van de Volvo 144 had vóór en achter energie-absorberende kreukelzones. De sedan werd al snel uitgeroepen tot Auto van het Jaar in Zweden en behaalde diverse onderscheidingen. Het model had mee dat hij voldeed aan een nieuwe set veiligheidsstandaarden in de Verenigde Staten, nog voordat deze was gepubliceerd.

In 1975 kende de Zweedse Automobiel Associatie Volvo een gouden medaille toe, voor veiligheidsvoorzieningen op het terrein van verlichting en remmen. Andere voorbeelden van door Volvo ontworpen veiligheidssystemen zijn het Blind Spot Information System (Dode Hoek Informatiesysteem, BLIS), het Whiplash Protection System (Beschermingssysteem tegen Whiplash, WHIPS) en het Side Impact Protection System (Beschermingssysteem tegen botsingen in de flank, SIPS). 

Het Zweedse merk ontwikkelde ook veiligheidshulpjes voor kinderen in de auto. Een bekend voorbeeld is het naar achteren gerichte autostoeltje voor kinderen onder de 4 jaar. Volvo was verder een van de eerste autobouwer die de veiligheid van elektrisch aangedreven modellen probeerde te verbeteren. De bekende Folksam-veiligheidsstudie door de gelijknamige verzekeraar uit Zweden wees nog in 2013 uit dat vier Volvo-auto's (S60, V60, V70 en S80) tot 60 procent veiliger zijn dan gemiddelde personenauto's van de concurrenten. De studie was gebaseerd op verkeers- en ongevallenstatistieken. 

Volvo werkt nu toe naar een situatie in 2020, waarbij niemand in een Volvo zwaargewond zou moeten raken of komen te overlijden. Op de lange termijn zouden Volvo's in het geheel niet meer betrokken dienen te raken bij een crash.

DAF

Om een kleiner model auto toe te voegen aan het assortiment, kocht Volvo in 1972 een derde van de aandelen van de personenautodivisie van DAF, de Nederlandse van Doorne’s Automobiel Fabriek. DAF bezat onder meer een fabriek in Born. Deze werd zwaar gesubsideerd door de Nederlandse overheid die daarmee de hoge werkloosheid opving in Limburg, na het sluiten van de staatsmijnen.

In 1975 kreeg de DAF-divisie de naam Volvo Car. Eerst werden de DAF-auto’s verder ontwikkeld onder Volvo-naam. Zo reed de DAF 66 voortaan van de lopende band als Volvo 66. Ook bleef Volvo de befaamde, automatische Variomatic-transmissie (‘het Pientere Pookje’) toepassen, onder de naam CVT (Continu Variabele Transmissie). In latere jaren ontwikkelde Volvo eigen auto’s in Nederland. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de 400-serie, die de in Nederland populaire 300-serie – nog door DAF ontwikkeld – verving.

De Nederlandse staat, Volvo en Mitsubishi vormden in 1991 de joint-venture NedCar, de rechtsopvolger van Volvo Car. Rond de milleniumwisseling ging de NedCar-fabriek volledig over in handen van Mitsubishi en daarmee vertrok Volvo uit Nederland. Het huidige Volvo Cars Nederland is de Nederlands importeur van het internationale Volvo Car Corporation. De productie van personenauto's is sinds 1999 afgesplitst van die van vrachtauto’s.

Huidige modellen

Tegenwoordig vertegenwoordigen de Volvo S-modellen (S60 en S80) de vierdeurssedans, de V-modellen (V40, V60, V70) de stationwagons. Verwante modellen dragen hetzelfde nummer, zoals de S60 en V60. Voor de avontuurlijke rijders zijn er SUV’s onder de noemer ‘XC’: de XC60, XC70 en XC90.  

Volvo brengt de modellen die zowel rijden op benzine als op bio-ethanol uit als Flexifuel-uitvoering. Daarnaast zijn er de DRIVe-versies met voorzieningen die de auto’s zuiniger en schoner maken. Volvo introduceerde in 2013 zijn eerste plug-in hybride, een stekkerhybride uitvoering van de V60. Verder is in 2011 een praktijktest begonnen met de geheel elektrisch aangedreven C30 - een auto die overigens niet langer wordt geproduceerd.

Volvo Cars Visitor Centre

Bij de Zweedse fabriek in Torslanda (gemeente Götenbur) is een Volvo Cars Visitor Centre gevestigd. Er is van alles te beleven, zoals een treinritje door de fabriek en interactieve tentoonstellingen over bijvoorbeeld veiligheid. Ook kunen Volvo’s worden getest in het Volvo Cars Demo Center. Dit is een realistische, landelijke baan voor demonstraties, testritten en evenementen.

Daarnaast presenteert de personenautofabrikant zich samen met de vrachtwagen- en luchtvaartfabrikanten in het Volvo Museum. Naast historische auto’s zijn er conceptcars te zien. Ook wordt de ontwikkeling van Volvo vanaf de jaren '20 van de 20e eeuw uiteengezet.