Volkswagen geeft CO2-reductie de hoogste prioriteit bij het ontwikkelen van nieuwe auto’s. De Duitsers hebben haast, nu het vrijwel zeker is dat de Europese CO2-regels in 2012 ingaan.

In 2012 mogen auto’s gemiddeld nog maar 120 g/km uitstoten van ‘Europa’. Een target die volgens CEO Martin Winterkorn van Volkswagen best haalbaar is voor Duitse autofabrikanten. “Ondanks het feit dat de interesse van de consument in milieuvriendelijk auto’s helemaal niet bewezen is, geven we CO2-reductie een hoge prioriteit.”

Dat heeft niet alleen te maken met de EU-doelen maar ook met de stijgende olieprijzen. “Mijn doel is dat een Golf slechts drie of vier liter benzine per honderd kilometer verbruikt” zegt Winterkorn, zonder direct een tijdspad aan te geven. In 2010 moet de eerste elektrische Volkswagen op de markt komen.

Naast Volkswagen moeten ook de zustermerken eraan geloven. Met name bij Audi ligt een uitdaging, omdat het merk relatief veel grote auto’s in het gamma heeft. Winterkorn geeft aan dat een Audi A6 gemiddeld 1:20 moet kunnen rijden in de toekomst.